زیان طلا دو رقمی شد/میانگین حباب سکه چقدر است؟

بررسی قیمت‌ها در خرداد نشان می‌دهد که قیمت‌ها تحت تأثیر اخبار روند نزولی به خود گرفته‌اند. در بازه ماهانه ربع سکه کمترین کاهش را ثبت کرده و زیان ۵.۴ درصدی نصیب دارندگان ربع سکه در این ماه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، روند قیمت‌ها در بازار ارز در طی خرداد ۱۴۰۲ نزولی بود و قیمت دلار در آخرین روز بهار کمتر از قیمت آغازین آن در اول خرداد است.

شاید بتوان سفر پادشاه عمان به ایران را نقطه عطف کاهش قیمت‌ها در بازار ارز در ماهی که گذشت، دانست.

سفر هیثم بن طارق پادشاه عمان به ایران که در ابتدا منجر به آزادی اسدالله اسدی و تبادل زندانی میان ایران و بلژیک شد، معامله‌گران را نسبت به این سفر حساس کرد و به همین خاطر در ادامه تنش مرزی میان ایران و افغانستان جز یک نوسان افزایشی نتوانست کاری از پیش ببرد و دست پر پادشاه عمان دلار را نزولی نگه داشت. خبرگزاری مهر در این ماه از حل دو پرونده اختلافی میان ایران و آژانس نوشت و کاهش اختلافات میان ایران و آژانس مانع از صدور قطعنامه در جلسه شورای حکام در ماه گذشته شد. پس از این جلسه بود که گمانی‌زنی‌ها از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا افزایش یافت. درحالیکه محمدرضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی - برای مذاکره با مقامات صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرده بود و منابع خبری داخلی از ادعای آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از منابع پولی ایران نوشتند، در دهه دوم خرداد روزنامه هاآرتص اسراییل از احتمال توافق موقت میان ایران و آمریکا نوشت و همین خبر باعث شد تا بازار خبر آزادسازی منابع بلوکه شده را جدی بگیرد و دلار یک فاز ریزشی تازه را شروع کرد.

خبر مذاکرات ایران با غرب و بهبود روابط کشور با کشورهای عربی منطقه از مهمترین اهرم‌های کاهشی دلار در این ماه بوده که مانع از پیشروی معامله‌گران افزایشی شد. در این ماه برخی خبرگزاری‌ها مانند بلومبرگ جزئیات بیشتری از توافق منتشر کردند. گفته می‌شود عمان محل نگهداری پول‌های آزاد شده در عراق خواهد بود و بانک قطری میزبان پول‌های بلوکه شده کره جنوبی؛ خبری که همزمانی سفر فرزین به قطر و عمان گمانی‌زنی‌ها در این باره را تقویت کرد. گفته می‌شود مرحله بعدی توافقات تبادل حداقل سه زندانی با پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خواهد بود. خبر مذاکره علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه با انریکه مورا مذاکره کننده رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا در دوحه قطر در پایان خرداد هم نشان داد که دامنه مذاکرات و توافقات میان ایران و غرب گسترده است.

زیان طلا دو رقمی شد

بررسی قیمت‌ها در خرداد نشان می‌دهد که قیمت‌ها تحت تأثیر اخبار روند نزولی به خود گرفته‌اند. در بازه ماهانه ربع سکه کمترین کاهش را ثبت کرده و زیان ۵.۴ درصدی نصیب دارندگان ربع سکه در این ماه شده است.

بیشترین زیان را در این ماه معامله‌گران طلا ۱۸ عیار ثبت کرده‌اند و با ثبت زیان دو رقمی، ضرر ۱۰ درصدی را متحمل شده‌اند.

بازدهی دلار آمریکا در این ماه منفی ۶.۱ درصد بوده و دارندگان سکه امامی تحت تأثیر کاهش قیمت دلار و ارزش اونس، زیان ۷.۱ درصدی را ثبت کردند.

حباب درهم نزولی شد

اکوایران برای بررسی بهتر بازار ارز حباب درهم امارات را در خرداد در نمودار زیر بررسی کرده است. همانطور که مشخص است، حباب درهم در انتهای ماه کمتر از قیمت آغازین آن در ابتدای خرداد است که همین مسئله تقویت انتظارات کاهشی بازار ارز را در این ماه ثابت می‌کند.

IMG_20230622_074737_752

مقایسه سقف و کف حباب درهم در آخرین ماه بهار با سقف و کف آن در بازه شش ماهه نشان می‌دهد که میزان هیجانات بازار در خرداد به اوج خود نرسیده، چراکه کف حباب درهم در بازه شش ماهه کمتر است و همچنین سقف بالاتری هم در این بازه برای حباب درهم ثبت شده است.

میانگین حباب سکه چقدر است؟

سکه ولی در ماهی که گذشت آرام‌تر شد و بررسی نمودار حباب سکه این واقعیت را تایید می‌کند. با وجود روند نزولی دلار، میانگین حباب سکه در خرداد بالای ۲۲ درصد است که نشان می‌دهد معامله‌گران هنوز در برابر کاهش بیشتر قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. البته حمایت مهم محدوده ۲۸ میلیون تومانی شاید مهمترین دلیل سکه در این بازه زمانی برای جلوگیری از سقوط باشد. سکه توانسته حباب خودش را در کانال ۲۸ میلیون تومانی روی محدوده ۲۲ درصد تنظیم کند. نوسان کم حباب سکه در بازه ماهانه هم نشان دهنده آرامش نسبی معامله‌گران سکه در مقایسه با سایر معامله‌گران در خرداد است.

IMG_20230622_074756_096

حال به عقیده تحلیلگران، دیپلماسی مهم‌ترین اتفاقی است که دلار را برای ماه جاری تحت تأثیر قرار خواهد داد و آینده اسکناس آمریکایی را در این ماه مشخص می‌کند.

۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 44139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha