تورم ماهانه خرداد به ۲ درصد رسید؛ تورم خوراکی‌ها پایین‌تر از غیرخوراکی‌ها

تورم ماهانه مصرف‌کننده در خرداد ماه امسال ۲ درصد برآورد شده که نسبت به تورم ماهانه در اردیبهشت ۰.۸ درصد پایین تر آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بنا به داده‌های منتشر شده مرکز آمار از تورم مصرف‌کننده، تورم ماهانه خرداد ماه امسال ۲ درصد برآورد شده، این در حالیست که این شاخص در اردیبهشت ۲.۸ درصد بوده است. تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خرداد ماه ۱.۸ درصد و تورم غیرخوراکی‌ها و خدمات ۲.۲ درصد به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر در خرداد ماه فشار تورمی بیشتر از سمت گروه‌های غیرخوراکی بوده است.

بررسی ها نشان می دهد بیشترین تورم به ثبت رسیده ماهانه در میان گروه‌های کالایی و خدماتی، به «قند، شکر و شیرینی‌ها» و «هتل و رستوران» تعلق داشته است. پایین ترین تورم ماهانه نیز با منفی ۴.۶ درصد در گروه «سبزی ها و حبوبات» به ثبت رسیده، همچنین تورم ماهانه گروه های «ارتباطات» و «حمل و نقل» نیز در آخرین ماه بهار ۱۴۰۲ منفی برآورد شده است.

تورم سالانه نیز در خرداد ماه امسال ۴۸.۵ درصد به ثبت رسیده، به عبارت دیگر میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به خرداد سال گذشته، نزدیک به یک و نیم برابر شده است. تورم سالانه در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت حدود نیم درصد پایین تر آمده است.

تورم سالانه خوراکی ها و آشامیدنی ها در خرداد ماه امسال ۷۲ درصد برآورد شده که نسبت به تورم غیر خوراکی ها بالاتر بوده است. البته در میان گروه های غیر خوراکی تورم سالانه گروه «هتل و رستوران» بالغ بر ۸۰ درصد بوده، البته تورم این بخش نیز به طور مستقیم متأثر از تورم خوراکی‌ها بوده است.

تورم نقطه به نقطه نیز در خرداد ماه امسال ۴۲.۵ درصد برآورد شده است. به بیان ساده تر هزینه ای که یک خانواده ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در خرداد ماه امسال متحمل شده، نسبت به هزینه ای که برای تهیه همین سبد در خرداد ماه سال گذشته کرده، حدود ۴۲ درصد بیشتر شده است.

در مورد تورم نقطه ای شاهد این هستیم که این شاخص در خرداد ماه به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و نسبت به اردیبهشت ۱۲ واحد درصد پایین تر آمده است.

در خرداد ماه سال گذشته به علت اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تحت عنوان جراحی اقتصادی توسط دولت، شاهد جهش بسیار بالای قیمت ها بودیم به گونه ای که رکورد تورم ماهانه اقتصاد ایران در چند دهه گذشته شکسته شد. اکنون در خرداد امسال دقیقا یکسال از آن رخداد گذشته و به طبع اثر جهش قیمت ها در خرداد ماه ۱۴۰۱ از تورم نقطه ای خارج شده است و به همین دلیل نیز این شاخص تورمی در خرداد ماه کاهش چشمگیری داشته است.

تورم ماهانه خرداد به ۲ درصد رسید؛ تورم خوراکی‌ها پایین‌تر از غیرخوراکی‌ها

۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۶
کد خبر: 44089

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha