در صورت توافق موقت با ایران، واشنگتن این امتیاز ویژه را به تل‌آویو می‌دهد

در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر نزدیک‌شدن به توافقی موقت با ایران، آمریکا به اسرائیل اطمینان داد که تل‌آویو همچنان برتری نظامی خود علیه ایران را حفظ خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس گزارش‌ها، واشنگتن می‌گوید که تل‌آویو از قدرت نظامی و اختیار عمل خود برای اقدام علیه دشمنانش در خاورمیانه برخوردار خواهد بود.

بنا بر گزارش تایمز اسرائیل، از آنجایی که به نظر می‌رسد واشنگتن در حال نزدیک‌شدن به یک توافق هسته‌ای موقت با تهران است، ایالات متحده به اسرائیل اطمینان داده که آزادی عمل علیه ایران را حفظ خواهد کرد. شبکه دوازده اسراییل گزارش داده، تفاهم اسرائیل و آمریکا در مورد توافق جدید ایران، در دیدار روز پنجشنبه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل حاصل شد.

یک مقام ارشد امنیتی به تایمز اسرائیل گفته که همکاری آمریکا و اسرائیل در مورد ایران افزایش یافته و مقامات امنیتی و نیروهای دفاعی اسرائیل نیز در آن مشارکت دارند. در این گزارش آمده است که برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه که تعهد دیرینه آمریکا در قبال تل‌آویو است، تضمین شده است.

آستین در این دیدار تصریح کرده که حتی با وجود همکاری نزدیک ایالات متحده و اسرائیل در مورد ایران، دست اسرائیل برای اقدام علیه دشمنانش باز خواهد بود. گالانت در حاشیه گردهمایی وزرای دفاع ناتو در بروکسل با آستین دیدار کرد و آن دو توافق کردند که برای «مقابله با طیف وسیعی از تهدیدات ایران» با یکدیگر همکاری کنند.

پس از مجموعه‌ای از گزارش‌ها مبنی بر یک توافق احتمالی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده سعی کرد حدس و گمان‌های در این باره را کم‌اعتبار نشان دهد. بلینکن در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات غیرمستقیم از طریق عمان گفت: «برخی از گزارش‌هایی که در مورد توافق در مورد مسائل هسته‌ای یا در مورد زندانیان دیده‌ایم، دقیق نبوده و حقیقت ندارند».

روز دوشنبه، ایران گفت که مشغول مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده از طریق سلطان‌نشین عمان هستند و مسائل هسته‌ای، تحریم‌های ایالات متحده و زندانیان در دستور کار این گفتگوها قرار دارند.

گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد که گفت‌وگوها پیشرفت داشته و اسرائیل پارامترهای کلی توافق احتمالی را پذیرفته است. در روزهای گذشته، هاآرتص در گزارشی گفت که ایالات متحده اسرائیل را در جریان تفاهمات جدید گذاشته و تل‌آویو تلاشی برای خنثی‌سازی مذاکرات ندارد.

این اظهارات منعکس‌کننده اظهارات مشابه مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا بود. به گزارش هاآرتص، هرتزوگ در جریان رویدادی گفته بود: «دیپلماسی لزوماً چیز بدی نیست». او افزود: «تا جایی که ما می‌دانیم، دیپلماسی به‌خودی‌خود و چنین تفاهم‌هایی لزوماً بد نیستند، البته تا جایی که بتوانند به کاهش تنش‌ها کمک کنند».

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های عبری، نتانیاهو در اوایل این هفته به مقامات اسرائیلی در مورد جزئیات توافق هسته‌ای احتمالی بین ایالات متحده و ایران که اسرائیل قادر به پذیرش آن خواهد بود، اطلاع داد.

گزارش‌ها با استناد به چند نماینده مجلس که در جلسه سه‌ساعته کمیته امور خارجه و دفاع کنست شرکت داشتند، می‌گویند نتانیاهو مذاکرات ایران و آمریکا را یک مینی توافق (توافق کوچک)، نه یک توافق کامل دانست و آن را بی‌اهمیت نشان داد.

روز چهارشنبه، نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده و ایران با هدف تثبیت وضعیت موجود و جلوگیری از تشدید تنش‌ها، بر سر تفاهمی غیررسمی و محدود که توسط مقامات ایرانی به عنوان «آتش‌بس سیاسی» از آن یاد می‌شود، به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این تفاهم، تهران متعهد می‌شود که اورانیوم را فراتر از ۶۰ درصد غنی‌سازی نکرده و ضمن همکاری با بازرسان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیروهای نزدیک به تهران حملات خود به پیمانکاران آمریکایی در عراق و سوریه را متوقف کند. در این گزارش به نقل از سه مقام ارشد اسرائیلی، یک مقام آمریکایی و چند مقام ایرانی آمده است که ایران باید از ارسال موشک به روسیه خودداری و سه زندانی دوتابعیتی را آزاد کند.

در مقابل، واشنگتن قول خواهد داد که تحریم‌های اقتصادی فعلی خود را تشدید نکرده و با آزادسازی میلیاردها دلار دارایی مسدودشده ایران در خارج از کشور برای مصرف در مقاصد بشردوستانه، قطعنامه‌های تنبیهی علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال نخواهد کرد.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده قصد ندارد این تفاهم را به یک توافق تبدیل کند، زیرا در این صورت نیازمند تأیید کنگره خواهد بود

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 43819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha