لابی سنگین در واشنگتن برای احیای برجام

ائتلافی متشکل از فعالان ترقی‌ خواه با حمایت مالی "جورج سوروس"، "چارلز کوک" میلیاردر و کارآفرین آمریکایی و صندوق برادران راکفلر در حال لابی‌ پنهان برای احیای برجام هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن نزدیک به نومحافظه کاران آمریکا در گزارشی نوشت که شخصیت‌های با نفوذ آمریکایی در تلاش برای حمایت از ائتلافی از فعالان به منظور لابی‌گری و تلاش برای احیای برجام هستند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، نوشت: «ائتلافی متشکل از فعالان ترقی‌خواه با حمایت مالی «جورج سوروس» سرمایه‌گذار و میلیاردر یهودی، «چارلز کوک» میلیاردر و کارآفرین آمریکایی و صندوق برادران راکفلر در حال لابی‌گری‌های پنهانی برای احیای توافق هسته‌ای هستند.
بر اساس این گزارش، فعالان نهادهایی مانند جی.استریت، نایاک اکشن، بنیاد جامعه باز، دیده‌بان حقوق بشر و صندوق برادران راکفلر به منظور لابی‌گری با نمایندگان کنگره آمریکا گردهم آمده‌اند.
پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن این ادعاها را با استناد به ایمیلی که می گوید یک لابی جی‌ استریت برای دیگر فعالان ارسال کرده، مطرح کرده است.
بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، فردی به نام ویلیامز از اعضای جی‌ استریت، این ایمیل را برای گروهی از فعالان همچون رایان کاستلو از گروه نایاک اکشن، مایک آمیتای از بنیاد جامعه باز و مت داس از اندیشکده کارنگی ارسال کرده که همگی از سوی جورج سوروس یا چارلز کوک حمایت مالی شده‌اند.
این پایگاه خبری آمریکایی مدعی شده است این گروه از فعالان، استفاده از مسائل حقوق بشری را به عنوان پوششی برای پیشبرد طرح خود درباره برجام بیان کرده‌اند.
به ادعای فری بیکن در این ایمیل آمده است: «این نامه را برای طرح این پیشنهاد می‌نویسم که اعضای گروه، هفته آینده نشستی مجازی تشکیل داده و درباره مفاد طرحی که می‌توانیم به قانونگذاران طرفدار دیپلماسی برای حمایت از مردم ایران پیشنهاد دهیم به اجماع برسیم.»
واشنگتن فری بیکن مدعی شده است که طرح فعالان مورد نظر دو مسیر دارد. آنها قرار است از سویی طرحی حقوق بشری برای حمایت خود از مردم ایران ارائه کنند و از طرف دیگر اعضای مجلس نمایندگان و سنا را قانع کنند با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار بازگشت او به برجام شوند.
بر اساس این گزارش، فعالان برای حضور در جلسه‌ای در سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) گرد هم آمده بودند. یک فرد آگاه به فری بیکن گفت: «این جلسه در مرکز پوکانتیکو در کیکویت در وستچستر، نیویورک که املاک خانواده جان راکفلر در آن قرار دارد، برگزار شد. بنا بر گزارش ها، این ملک ۲۰۰ هکتاری با یک خانه ۴۰ اتاقه سنگی، یک گالری زیرزمینی با آثار هنری پابلو پیکاسو و اندی وارهول و باغ های وسیع الهام گرفته از سبک ایتالیایی با ریشه های فرانسوی و انگلیسی در کنار رودخانه هادسون قرار گرفته است.

راه‌هایی برای انتقال پیام آمریکا به ایران

همزمان یک مقام ارشد آمریکایی با اعلام اینکه رویکرد واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی است، اعلام کرد: «همیشه راه‌هایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم.»
به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد دولت آمریکا پنجشنبه شب به وقت محلی در گفتگو با لارا روزن خبرنگار نشریه دیپلماتیک ادعا کرد: «ما همیشه گفته‌ایم برای دیپلماسی آماده هستیم تا ببینیم می‌توانیم به برنامه هسته‌ای آنها (ایران) رسیدگی کنیم یا نه. این برنامه باعث نگرانی‌ های جدی برای ما است.»
این مقام دولت بایدن که نامش بیان نشده است، افزود: «البته که بارها گفته‌ایم نظر ما این است، روش بهتر این است که این کار از طریق مذاکرات مستقیم انجام شود که ایران همچنان آن را رد می‌کند.»
این مقام آمریکایی با بیان اینکه ایران مذاکرات مستقیم را رد کرده است، گفت: «ما همیشه روشهایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم.»به گزارش ایرنا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر ۹ بهمن ماه در در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه حامل پیام‌های آمریکا برای ایران هستیم، گفت: از دیدگاه ما فرصت مناسب برای حل مشکلات مربوط به توافق هسته‌ای وجود دارد.

عقب‌نشینی بریتانیا از تحریم سپاه

یک روز پس از انتشار گزارش واشنگتن فری بیکن، یعنی روز جمعه، روزنامه «تایمز» چاپ لندن گزارش داد که طرح دولت بریتانیا برای تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران به تعویق افتاده است.
به گزارش بی.‌بی.‌سی به نقل از این روزنامه، وزارت خارجه بریتانیا «به لزوم باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی» با جمهوری اسلامی اعتقاد دارد.
منابع نشریه تایمز گفته‌اند که وزارت خارجه بریتانیا «نگران نوع تعریف این مسئله است که چگونه یک سازمان دولتی را می‌توان تروریستی تعریف کرد».
روزنامه تایمز گزارش داد که طرح دولت بریتانیا برای طبقه‌بندی کردن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی را به دلیل نگرانی از آسیب رساندن احتمالی به کانال‌های ارتباطی دیپلماتیک بین لندن و تهران، به طور موقت کنار گذاشته است.
این روزنامه بریتانیایی چاپ لندن به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «مقام‌های وزارت خارجه [بریتانیا] نگرانی‌های واقعی درباره ممنوعیت [سپاه] دارند، زیرا می‌خواهند دسترسی [دیپلماتیک] را حفظ کنند.»
این منبع آگاه که نامش فاش نشده، افزود: «وزارت کشور و به طور گسترده‌تر دولت، از این اقدام حمایت می‌کنند. سپاه تا الان باید تحریم می‌شد، اما کل این روند متوقف شده است.»
پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه، ۱۶ ژانویه، (۲۹ دی‌ماه) در قطعنامه‌ای از اعضای اتحادیه اروپا نیز درخواست کرد ضمن افزایش حمایت از معترضان در ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار بدهند.

اختلاف ایران و آژانس بر سر فردو

همزمان با این تحولات، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه غرب علاقه ای به هسته‌ای شدن ایران ندارد، گفت: «نماینده ارشد آژانس بین المللی در بازدید از تاسیسات کشور، گزارش نادرستی ارائه داد و مدیرکل آژانس هم آن را رسانه‌ای کرد که این رفتار او حرفه‌ای نیست.»
به گزارش «ایرنا»، محمد اسلامی جمعه شب در مصاحبه‌ای تاکید کرد: « موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون می‌آیند، مورد اعتراض ما بوده و اتفاقا دیروز نامه‌ای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده‌است ولی باز مدیرکل آژانس این مساله را رسانه‌ای کرد.
اسلامی افزود: «این رفتار غیرحرفه‌ای است و پذیرفته نیست و امیدواریم این رویه توسط مدیرکل آژانس تداوم نیابد زیرا این کار برای اعتبار وی و آژانس پذیرفته نیست.»
به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که طی یک بازرسی اعلام نشده از نیروگاه فردو در ایران، به شواهدی دست یافته که با آنچه که ایران به آژانس اعلام کرده بود، «اساسا تفاوت» دارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از صفحه توییتری شبکه تلویزیونی جهانی چین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گزارش داده که این آژانس طی بازرسی اعلام نشده از نیروگاه فردو در ایران متوجه شده‌است که دو آبشار سانتریفیوژ IR-۶ - که درحال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد هستند - به نوعی به یکدیگر متصل هستند که از آنچه که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود، «اساسا تفاوت» دارد.
مدیرکل آژانس هفته پیش به شورای حکام این نهاد مدعی شده‌بود که بازرسان آن در جریان یک بازرسی سرزده از تاسیسات فردو که در آن غنی سازی ۶۰ درصدی انجام می شود، متوجه اتصال دو زنجیره از سانتریفیوژهای نسل ششم ایران به یکدیگر شدند که ایران قبل از آن آژانس را در باره آن مطلع نکرده‌بود.
محمد اسلامی روز جمعه در واکنش به این ادعاها گفت: «موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارایه کردیم.»
او ادامه داد: «بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملاً حل شد؛ ضمن اینکه امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.»
همچنین، شامگاه چهارشنبه، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ارسال پاسخ ایران به آژانس درباره نحوه بهره‌برداری از سایت غنی سازی فردو خبر داد.
به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی شامگاه چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه در گفت‌وگویی درباره اظهارات رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در یکی از خبرگزاریهای بین المللی منتشر شده است، گفت: «اگر این مطلب را آقای گروسی گفته باشد احتمال می‌دهم اطلاعات او بروز شده نباشد.»
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: «یکی از بازرسان آژانس سهوا گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی دکتر علیمحمدی (فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.»
وی ادامه داد: «بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملا حل شد؛ ضمن این‌که امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده‌است.»

بیانیه تروییکای اروپایی

همزمان به گزارش خبرگزاری فارس، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و ادعاهایی جدید مطرح کردند.
به گزارش فارس، در بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی (سه قدرت اروپایی) آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مبنی بر اینکه ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییرات اساسی در اتصال برخی از سانتریفیوژهای خود اعمال کرده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در کارخانه غنی سازی فردو قرار دارند».
به ادعای آنها، «همانطور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمانی جامع ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) مغایر است. چنین فقدان ااطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز، توانایی آژانس را برای حفظ به موقع شناسایی در تاسیسات هسته‌ای ایران تضعیف می‌کند.»
آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در ادامه این بیانیه نوشتند: «ادعاهای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام شده است، ناکافی است. ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس نیت ادعا شده ایران.»
به گزارش خبرگزاری فارس، آنها مدعی شدند که تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در کارخانه غنی سازی فردو، «خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای قابل توجهی را به همراه دارد و هیچ توجیه غیر نظامی معتبری ندارد».
خبرگزاری فارس همچنین گزارش داد که پیش از این، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در کاخ الیزه میزبان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود و در این دیدار علیه ایران موضعگیری کرد. ماکرون «حرکت پرشتاب» برنامه هسته‌ای ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت که تداوم این مسیر از سوی ایران بدون تبعات باقی نخواهد ماند.
این اظهارات ماکرون، با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. ناصر کنعانی گفت: «نفس ملاقات با نخست‌وزیر رژیمی که جهان آن را مظهر پدیده شوم تروریسم سازمان یافته، خشونت، کشتار و آوارگی زنان و کودکان مظلوم در غرب آسیا و از جمله فلسطین می‌داند، سزاوار سرزنش و تقبیح است.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «رئیس جمهور فرانسه در حالی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کند که ظاهرا فراموش کرده رژیم صهیونیستی با برخورداری از ده‌ها کلاهک هسته‌ای، هیچگونه نظارت بین‌المللی را برنمی‌تابد و با سوابق سیاهی از اشغالگری و تجاوز نظامی، مهمترین منبع تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.»

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 38931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha