پالس مثبت به واشنگتن

«افزایش سرعت تولید غنی سازی ایران که درست پس از اقدام نظامی اسرائیل در غزه در پاسخ به حمله حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، به نظر می‌رسد کاهش یافته است. کمی کاهش سرعت وجود دارد. آن‌ها هنوز هم به ذخایر اضافه می‌کنند، اما کندتر.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی گفته ایران کماکان در حال افزایش میزان اورانیوم ۶۰ درصدی خود است، اما سرعت تولید این محصول را اندکی کاهش داده است. نیویورک‌تایمز در گزارشی با پرداختن به گزارش گروسی نوشت که این اقدام نشان می‌دهد که تهران ممکن است در تلاش برای کاهش تنش با ایالات متحده باشد. در این چارچوب، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاهده کردند که تهران هرچند اندک، اما سرعت غنی سازی خود را تاحدودی کاهش داده است.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از نیویورک تایمز، رافائل گروسی در مصاحبه اخیرش گفت که ایران همچنان به اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰‌درصد اضافه می‌کند که می‌تواند به سرعت تا سطح موردنیاز برای تولید تسلیحات هسته‌ای غنی سازی برسد. او افزود، اما افزایش سرعت تولید غنی سازی ایران که درست پس از اقدام نظامی اسرائیل در غزه در پاسخ به حمله حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، به نظر می‌رسد کاهش یافته است. گروسی گفت: «کمی کاهش سرعت وجود دارد» و افزود: «آن‌ها هنوز هم به ذخایر اضافه می‌کنند، اما کندتر.»

مدیرکل آژانس سال‌ها با ایران به خاطر محدودیت‌هایی که برای بازرسان اعمال کرده و قطع دوربین‌ها و سایر حسگرها در مکان‌های کلیدی در برنامه تولید سوخت هسته‌ای گسترده و پراکنده این کشور مشغول بوده است. بر اساس این گزارش فهم نیات ایران از تولید اورانیوم غنی شده دشوار است، اما در طول سال‌ها افزایش میزان اورانیوم غنی شده ایران بیشتر در ارتباط مستقیم با سطح تنش هایش با آمریکا و اسرائیل بوده تا با نیازهای فنی تولید.

در روزهای اخیر، پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه آمریکا در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی این کشور شد، ایران بارها نشان داده که خواهان رویارویی مستقیم با ایالات متحده نیست. روز سه شنبه، گروه کتائب حزب الله که به نظر می‌رسد از سمت ایران حمایت می‌شود، اعلام کرد که در مقابل فشارهای ایران و عراق برای توقف هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی تسلیم می‌شود و عملیات‌های خود را تعلیق می‌کند. این گروه شبه نظامی، بزرگ‌ترین گروه از گروه‌های مرتبط با ایران است که در عراق فعالیت می‌کنند. دقیقا مشخص نیست که کاهش تولید اورانیوم از چه زمانی آغاز شده، اما به نظر می‌رسد ایران نگران این است که برنامه غنی سازی هسته ای اش به یک هدف نظامی بزرگ تبدیل شود.

اسرائیل به طور منظم تمرین‌هایی را برای شبیه‌سازی بمباران تاسیسات ایران انجام داده و ایالات متحده بیش از ۱۵ سال است که برای تخریب برنامه‌های هسته‌ای ایران اقداماتی را در دستورکار قرار داده است. البته ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته ای‌اش صلح‌آمیز است و به دنبال تولید سلاح نیست. همچنین مقامات اطلاعاتی نیز تاکنون شواهدی مبنی بر تلاش ایران برای تولید بمب پیدا نکرده اند.

به نظر می‌رسد مقامات ایرانی با دقت فراوان، فعالیت‌های غنی سازی خود را به گونه‌ای کالیبره کرده اند که درست زیر آستانه مواد با درجه تسلیحات باقی بمانند. این معمولا به عنوان اورانیوم غنی شده با خلوص ۹۰‌درصد تعریف می‌شود، اما می‌توان سلاح‌هایی با سوخت غنی شده تا حدودی کمتر از این سطح ساخت. نوامبر گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران ۱۲۸ کیلوگرم اورانیوم ۶۰‌درصد غنی شده دارد. از ماه ژوئن، ایران تولید خود را به طور چشمگیری کاهش داد، چیزی که به نظر می‌رسید سیگنالی آرام برای ایالات متحده باشد. اما تولید در دسامبر افزایش و اخیرا دوباره کاهش یافت.

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 51968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha