تأمین ۱۴ میلیارد دلار ارز برای واردات در ۸۰ روز اخیر

بانک مرکزی جزئیات تحولات ‎نرخ ارز، ‎نقدینگی و ‎تورم در دهه گذشته را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، هیچ یک از نقدهایی که در خصوص کاهش تخصیص و تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو، از سوی برخی مطرح شده است؛ صحت ندارد. طبق جزئیات گزارش منتشر شده از سوی این بانک، تأمین ارز در ۸۰ روز نخست امسال نه تنها کاهش نداشته بلکه برای نهاده‌های دامی ۸۳ درصد و برای کل کالاها ۲۳ درصد رشد داشته است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تأمین ارز در ۸۰ روز اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش یافت. به گزارش بانک مرکزی، آمار تأمین ارز انجام شده از ابتدای سال تا ۱۹ خردادماه سال‌های ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ نشانگر افزایش ۸۳ درصدی تأمین ارز وزارت جهاد کشاورزی بابت تأمین نهاده‌های دامی و اقلام مورد نیاز این مجموعه است. همچنین تأمین ارز مرتبط با وزارت صمت در این بازه زمانی ۴ درصد افزایش یافته است.
در مجموع در بازه زمانی یادشده تأمین ارز انجام شده به ۱۳ میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۳ درصدی تأمین ارز را نشان می‌دهد. بدین ترتیب از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۱۷۲ میلیون دلار برای تأمین کالاهای اساسی و دارو ارز پرداخت شده است.
یکی از مهم‌ترین عوامل تورم بی‌ثباتی نرخ ارز است. تجربه بسیاری از کشورها در ثبات اقتصادی از طریق مداخله در تثبیت نرخ ارز نشان می‌دهد که سیاستگذار با مداخله فعال در تثبیت نرخ ارز در جهت محدود کردن نوسانات باید به دنبال تثبیت اقتصادی باشد.
طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ میزان مداخله بانک مرکزی در نرخ بازار غیررسمی بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار بوده که از این رقم بیش از ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مربوط به اسکناس و ۴۲.۵ میلیارد دلار مربوط به حواله بوده است.
بانک مرکزی از طریق فروش بخشی از ارزی که دولت به او می‌دهد با مداخله در بازار در جهت کاهش نوسانات نرخ ارز عمل کرده و همچنین از افزایش قابل توجه پایه پولی جلوگیری می‌کند.

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 43707

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha