بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت را به بی برنامگی و اضطراب آموزشی دچار می کند/میلیونها دانش آموز موش آزمایشگاهی طرحها و برنامه های بی ثبات وزرا و مدیران شده اند

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: باید از روسای محترم جمهوری وقت و مجلس شورای اسلامی ادوار سوال شود که بر چه اساسی وزرای آموزش و پرورش معرفی شده و به آنها رای داده اند و با چه معیار و شاخصی عدم کارآمدی وزرا را سنجش و با چه منطقی استیضاح نمودند که آموزش و پرورش دچار این همه بی ثباتی شده است؟

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیری فرد کارشناس و تحلیلگر فرهنگی و پژوهشی و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص چرایی عدم ثبات در مدیریت وزارت آموزش و پرورش و تاثیرات مخرب ناپایداری طولانی در این وزارتخانه در پاسخ به این سوال که اصلی ترین دلیل بی ثباتی و رفت و آمد وزرا و سرپرست های مختلف در طول چند سال گذشته چیست، گفت: اینکه ظرف ده سال گذشته ۵ وزیر وچهار سرپرست برای آموزش و پرورش آمده اند، که مقام معظم رهبری به درستی عدم ثبات مدیریت بویژه در آموزش وپرورش را مطرح نمودند باید از روسای محترم جمهوری وقت و مجلس شورای اسلامی ادوار سوال شود که بر چه اساسی معرفی و رای داده اند و با چه معیار و شاخصی عدم کارآمدی وزرا را سنجش و با چه منطقی استیضاح نمودند .

وی در این باره توضیح داد: به نظر می رسد شاخص هایی که باید یک وزیر آموزش وپرورش داشته باشد به صورت عمیق و وثیق بررسی نشده و گرایشهای سیاسی که سم مهلکی در نظام تعلیم و تربیت می باشد و یا دخالت های غیر منطقی در انتصاب مدیران کل و مدیران مدارس در سربازگیری انتخابات بوده و بدون نظر خود معلمان یانمایندگان آنان انتخاب شدند و سر درگمی معلمان و مدیران را در دوره سرپرستی، و چینش مدیران ناکارآمد بویژه غیر آموزش وپرورش در حوزه ستادی که آشنایی با برنامه ریزی و تعلیم وتربیت نداشته و سلسله مراتب سازمانی وسوابق گذشته آنان درکار آمدی مورد توجه قرار نگرفته که همین امر لطمه شدیدی به هویت تعلیم و تربیت و به فعالیت های معلمان فرهیخته، انقلابی و جهادی عارض شده است.

وی در خصوص اهمیت وجود ثبات در وزارتخانه کلیدی و تاثیر گذار بر جامعه چون آموزش و پرورش گفت: اهمیت آموزش وپرورش در ساختن آینده کشور و تحقق تمدن نوین اسلامی و وصول به حیات طیبه مبتنی بر سند تحول، قوانین بالا دستی وبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نیز سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با نظام تعلیم وتربیت است.

حجت الاسلام و المسلمین نصیری فرد توضیح داد: همچنین برای عبور از گردنه مشکلات کشور موجود در نظام آموزشی کشور، بدون به کار گیری نخبگان و دلسوزان انقلابی و متخصص آموزش و پرورش در حوزه های صفی و ستادی بویژه پیشکسوتانی که دارای سوابق درخشان خدمتی وخلاقیت و ابتکار هستند ممکن نیست. طبیعتا بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت را به بی برنامگی و اضطراب آموزشی دچار می کند و آنگاه میلیونها دانش آموزان موش آزمایشگاهی طرحها و برنامه های بی ثبات وزرا و مدیران می شوند.

وی معتقد است: آمادگی نوجوانان و جوانان برای مواجهه با تحولات وتطورات آینده کشور در نرم افزاری و سخت افزاری، بویژه هوش مصنوعی و تکنولوژی های برتر نیازمند، ساختارها، زیرساختها و امکانات، تجهیزات وفضای آموزشی، پرورشی و مدیران دارای ثبات مدیریتی است چرا که برنامه ریزی جهت استفاده از این ظرفیت ها برای ارتقاء تعلیم وتربیت، انتصاب مدیران و کارشناسان برنامه ریزی مسأله محور است که نباید زود به زود دچار تغییر و تحول شوند.

نصیری فرد با بیان چند راهکار برای ایجاد ثبات و مدیریت بهینه در وزارت آموزش و پرورش گفت: جذب گزینش و نگهداشت معلمان از مسیر تربیت معلم و پرهیز جدی از نیروهای خدمات آموزشی، طرح۳+۱، نهضت سواد آموزی، سربازمعلم بدون آموزش و...که بزرگترین خسارت را در نظام تعلیم وتربیت و نگرانی والدین و کمرنگ شدن اعتماد به کار آمدی مدارس را بوجود آورد. جلب حمایت، هدایت و نظارت حکمرانی و حاکمیت به مسئله تعلیم و تربیت بویژه معیشت معلمان و همسان سازی آنها با اساتید دانشگاه ها مبتنی برسختی کار و اثرات معلم در آینده متربیان.

وی خاطر نشان کرد: توجه به مشارکت نظام تعلیم و تربیت در پارک های فناوری، استارت آپ ها و به ویژه به نقش پیشرفت علوم انسانی که در جشنواره ها و بنگاه های علمی خبری از ایده ها و طرح های علوم انسانی به چشم نمی خورد. بازنگری درتعدد مدارس که خود عدم عدالت آموزشی ونظام طبقاتی فقر وغنی را در جامعه ترویج داده است .رعایت شأن حاکمیتی بودن آموزش وپرورش ،توجه جدی به مدارس دولتی ونظارت مستمر بر مدارس غیر انتفاعی هم در تعرفه و هم در برنامه های اجرایی وانطباق آن با اصول حاکمیتی نظام.

حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیری فرد معتقد است: تشکیل بانک اطلاعات از احصای توانمندی ها ، ظرفیت ها وشان وجایگاه معلمان، اولیاء ومدیران. نقش اقتصاد آموزش وپرورش درمهار تورم ورشد تولید، بازنگری جدی در اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، تعلل نظارت و ارزشیابی سند تحول وسکوت یا تایید سند آموزشی ۲۰/۳۰ .بازنگری جدی در ساختار، اهداف، محتوا، روشها و ارزشیابی برنامه ریزی درسی آشکار و پنهان، مبتنی بر سند تحول، شش ساحت نظام تعلیم وتربیت بر محور، تفکر و تعقل، ایمان، علم،عمل و اخلاق.

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
کد خبر: 43451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha