عمر مدیریت در آموزش و پرورش طی دهه گذشته بعضا کمتر از یکسال بوده/این بی ثباتی مانع برنامه ریزی جامع شده/ تصمیم گیری ها در این وزارتخانه سخت است

کارشناس و پژوهشگر حوزه فرهنگی گفت: متاسفانه شاهد بودیم عمر مدیریت در وزارت آموزش و پرورش طی دهه گذشته بعضا کمتر از یک سال بوده است که خبر خوبی برای آموزش و پرورش کشورنیست. وقتی یک تصمیم ساده مدیریتی مانند جابجایی ساعت درسی منجر به واکنش چند میلیون خانواده می شود، پرواضح است سایر تصمیم گیری ها در این وزارتخانه را سخت می کند لذا حساسیت نسبت به اتخاذ تصمیمات درست باید بیشتر باشد.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ساسان والی زاده پژوهشگر وکارشناس فرهنگی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت ثبات در وزارتخانه آموزش و پرورش و اثرات سازنده مدیریت مطلوب این وزارتخانه در بخش های مختلف جامعه و نمود آن در حوزه هایی که رابطه مستقیم با ثبات، توسعه و آرامش اجتماعی دارد، گفت: قطع به یقین اگر دغدغه و هدف نهایی ما دست یافتن به اقتصادی مولد و اجتماعی زنده، تلاشگر و پویاست باید به دنبال قوی تر کردن فرهنگ و حیات بخشی مجددی به تربیت و بها دادن فراوان به آموزش و تربیت به صورت توامان باشیم، موضوعی که بخش خطیری از مسوولیت آن به عهده وزارت آموزش و پرورش است.

وی در این باره توضیح داد: بی شک آموزش و پرورش نه فقط نهاد آموزشی، بلکه نهاد تربیتیِ انسان سازی است که با کارکرد و اثرگذاری درست خود باید انسان را مسوول، اندیشه ورز، موثر و موفق روانه جامعه کند تا در نتیجه چنین تربیتی شاهد جامعه ای پویا باشیم که حاصل زحمات نظام آموزشی صحیح است.
ساسان والی زاده کارشناس و پژوهشگر فرهنگی معتقد است: توفیق هر ساختار و سازمانی برای اثرگذاری، طبیعتاً در سایه برنامه‌ریزی دقیق و فراگیر آن سازمان است، بنابراین فقدان ثبات و تزلزل در مدیریت و تغییرات پی در پی وزرای وزارتخانه کلیدی چون آموزش و پرورش، ضمن اینکه مانع برنامه ریزی های جامع میان مدت و بلند مدت می شود، سدهای بزرگی در انجام و اجرای برنامه های هدفمند پیش پای مجریان آموزشی و تربیتی قرار می دهد.
والی زاده با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید به سوی هدف والای انسان سازی حرکت کند، خاطر نشان کرد: این جمله منسوب به امیرکبیر، حاوی سفارش و ایده ای بسیار کارگشا و اثر گذار در توسعه جامعه و بهبود روابط بین افراد جامعه است با این مضمون که« اگر نیت صد ساله دارید انسان تربیت کنید » تربیت انسان از این جهت حائز اهمیت است چرا که محور توسعه و مبنای تحول برپایه تربیت درست تک تک افراد جامعه صورت می گیرد، افرادی که بازو و مجریان اصلی توسعه وسازندگی در جوامع به شمار می روند از بدو کودکی در خانه و مدرسه باید به درستی تربیت شوند به معنای واقعی کلمه، چونان یک انسان کامل و واقعی تربیت، پرورش و آموزش داده شوند.

وی معتقد است: از سوی دیگر اثربخشی سازمانی با ثبات مدیریت رابطه مستقیم دارد. طبیعی است دغدغه و ملاحظات درون سازمانی و برون سازمانی، توقعات بالا دستی، برون دادهای اجتماعی، جریانات وزارتخانه، کنش‌های نخبگانی درون سازمانی در برگیری و فراگیری خانواده آموزش و پرورش موثرند، لذا جریاناتی که در نهادهای دیگر و در خود وزارتخانه شکل می گیرد روی مدیریت وزارت آموزش و پرورش و اثراتی که این وزارتخانه بر آموزش و تربیت و پرورش دانش آموزان به جا می گذارد قطعا موثر است.


کارشناس و تحلیلگر حوزه فرهنگی به ما گفت: متاسفانه شاهد بودیم عمر مدیریت در وزارت آموزش و پرورش طی دهه گذشته بعضا کمتر از یک سال بوده است که خبر خوبی برای آموزش و پرورش کشورنیست. وقتی یک تصمیم ساده مدیریتی مانند جابجایی ساعت درسی منجر به واکنش چند میلیون خانواده می شود، پرواضح است سایر تصمیم گیری ها در این وزارتخانه را سخت می کند، لذا حساسیت نسبت به اتخاذ تصمیمات درست باید بیشتر باشد چرا که وزارتخانه آموزش و پرورش، عریض و طویل است و نیازمند مدیریتی جامع و آگاه به مسائل اصلی و حیاتی این وزارتخانه.

ساسان والی زاده خاطر نشان کرد: اکنون که مجلس شورای اسلامی به دکتر صحرایی اعتماد کرده با توجه به سوابق علمی و پژوهشی ایشون، بارقه های امیدی برای ایجاد ثبات، تحول در نظام آموزشی، بازنگری در نظام تربیتی، توجه به خواسته های معقول و معلمان، توجه به معیشت معلمان، ساماندهی به کنکور، تغییر رویکرد های درسی، شکل گیری نهضت تولید محتوا، تحول در نظام گزینش مدیران در کوچکترین سلول های مدیریتی که در واقع مدارس هستند بیشتر شده است.

وی افزود: قطع به یقین در سایه تصمیمات درست و پاسخگویی مطلوب به انتظارات جامعه در آموزش و پرورش، شاهد ثبات در مدیریت و نظام مندی و استقرار یک نظام آموزشی مستمر، قابل اعتنا، قابل اعتماد در این وزارتخانه مهم، حساس و کلیدی خواهیم بود.

۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 43344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha