باید شورای عالی شهرسازی و معماری را منحل کنیم/ضوابط دست و پا گیر صدور پروانه و بروکراسی شهرداری ها گره کوری بر سر راه ساخت مسکن ایجاد کرده است

حاجی دلیگانی گفت:معضلی که مانع ساخت بیشتر مسکن می شود این است که در عمل در خصوص الحاق زمین به شهرها و و حتی روستاها دولت و شهرداری و متولیان امر بسیار سخت گیرانه عمل می کنند در حالی که معتقدم اگر به دنبال پیشبرد حل معضل عدم عرضه مسکن هستیم و واقعا خیال خانه سازی داریم باید شورای عالی شهرسازی و معماری را منحل کنیم و دست این سازمان‌ها را از تصمیم گیری ها کوتاه کنیم و اختیارات را به شورای مرکزی استان ها برای تسهیل گری ساخت و ساز تفویض  کنیم.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، براساس آمارهای منتشر شده بیش از ۳۷ درصد از خانواده‌های شهرنشین کشور، اجاره‌نشین هستند. خانواده هایی که بخش قابل توجهی از درآمد آنها راهی سبد هزینه اجاره بهای مسکن می شود به طوری که پرداخت اجاره مسکن، قدرت خرید سایر اقلام و کالاهای ضروری را از مردم گرفته است. مساله حائز اهمیت این است که نرخ اجاره در کلانشهرها رقم های بسیار بزرگی است که بسیاری از خانواده های ایرانی توان پرداخت آن را به دلیل عدم افزایش حقوق و دستمزد و بالا نرفتن قدرت خرید ندارند. ۵۱ درصد خانواده‌های تهرانی براساس پایش های صورت گرفته مستاجر هستند، مستاجرانی که بخش قابل توجهی از آنها زوج های جوانی هستند که قدرت خرید مسکن را ندارند به همین دلیل چاره ای جز اجاره نشینی و پرداخت بخش مهمی از درآمد خود را برای اجاره ندارند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس در خصوص معضلاتی که مانع خانه دار شدن، تولید و عرضه بیشتر مسکن در سال های اخیر شده را با رادار اقتصاد در میان گذاشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص دلایل عدم عرضه و تولید هر چه بیشتر مسکن با توجه به نیازهای انباشت شده و تقاضاهای موجود گفت: بنده براین باورم وجود مقررات و ضوابط دست و پا گیر مربوط به تعیین کاربری ها و الحاق کاربری ها، صدور پروانه و بروکراسی های دولتی ها و شهرداری معضلات و گره های کوری بر سر راه ساخت و ساز و تولید وعرضه مسکن ایجاد کرده است.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه « زمین» مولفه بسیار مهمی در سبد خانه دار کردن مردم است مشکل مسکن حل شدنی است چرا که خوشبختانه در ایران مشکل زمین آنچنان که باید و شاید وجود ندارد.

حاجی دلیگانی در این باره خاطر نشان کرد: مساله اساسی و معضلی که مانع ساخت بیشتر مسکن می شود این است که در عمل در خصوص الحاق زمین به شهرها و و حتی روستاها دولت و شهرداری و متولیان امر بسیار سخت گیرانه عمل می کنند در حالی که معتقدم اگر به دنبال پیشبرد حل معضل عدم عرضه مسکن هستیم و واقعا خیال خانه سازی داریم باید شورای عالی شهرسازی و معماری را منحل کنیم و دست این سازمان‌ها را از تصمیم گیری ها کوتاه کنیم و اختیارات را به شورای مرکزی استان ها برای تسهیل گری ساخت و ساز با نظارت های ویژه دولت بر این شوراها تفویض کنیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه بحث با اشاره به معضل دیگری گفت: نکته بعدی که معضل دیگری به شمار می رود مربوط به صدور اسناد مالکیتی است. با توجه به اینکه متاسفانه سازمان ثبت اسناد و املاک در یکی دو سال اخیر در این زمینه بسیار کند عمل کرده و زمین های مشاع، زمین هایی که سند تک برگی ندارند را در صدور پروانه در شهرها و روستاها با مشکلات و موانع جدی رو به رو کرده مشخص است ساخت وساز مسکن به شدت کاهش می یابد.
حسینعلی حاجی دلیگانی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: قطع به یقین ثبت اسناد باید برای این موضوع برنامه ریزی داشته باشد و برا ی زمین هایی که سند تک برگی ندارند با همان شرایط قبلی بدون سنگ اندازی سند صادر کند و مباحث تفکیکی و الحاق و مراحل قانونی برای صدور پروانه با سرعت بیشتری انجام شود. اگر این موارد انجام شود و آورده های مردم و بخش خصوصی و دولت در کنار هم جمع شود قطعا نهضت ساخت وساز مسکن به بهترین شکل ممکن پیش می رود و بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه را تامین می کند.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳
کد خبر: 41748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha