عضو هیات رییسه مجلس: دولت در سال ۱۴۰۱ دیگر، هیچ بهانه‌ای ندارد / استیضاح دو وزیر ، بارگذاری شد

حاجی‌دلیگانی گفته دولت در سال ۱۴۰۰ می‌گفت وقتی ما کار را دست گرفتیم حدود پنج ماه از سال گذشته بود و از طرفی، ۷۰، ۸۰ درصد منابع هم صرف شده بود که انتقال قدرت صورت گرفت. اما در سال جاری، دولت هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند بیاورد و زدن چنین حرف‌هایی دیگر معنا ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛رویداد۲۴ نوشت:

 سال گذشته وقتی ۲۰۰ نماینده مجلس یازدهم برای حضور سیدابراهیم رئیسی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نامه‌ای را امضا کردند، می‌شد حدس زد که این مجلس در صورت پیروزی کاندیدای جبهه اصولگرایان، همه جوره با دولت سیزدهم همکاری کند، آن هم با کمترین چالش. حال حدود هشت ماه از دولت سیزدهم می‌گذرد و هرچند شرایط اقتصادی نسبت به دولت گذشته تغییر خاصی پیدا نکرده و حتی پیکان تورم برخی اقلام، افزایشی هم شده است، اما مجلس همچنان در نظارت و تذکر به دولت محتاطانه و البته مهربانانه برخورد می‌کند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس معتقد است زیرساخت‌های اقتصادی کشور با مشکلاتی توام است و از این‌رو وضع اقتصادی خوب جلوه نمی‌کند. او به رویداد۲۴ می‌گوید: با وجود اشکالات اقتصادی که در ساختار وجود دارد، اما خوشبینم که آرام‌آرام به سمت ثبات حرکت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: با وجود خوشبینی به دولت، ولی نقد هم داریم. به طور مثال وقتی مردم به ما می‌رسند و می‌گویند چرا برنج کیلویی ۴۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است، جوابی برایشان نداریم. کار در این زمینه‌ها به دست دولت است و مجلس هم تاکنون همه‌جوره با دولت همکاری کرده است.

فراتر از آنچه دولت از مجلس می‌خواست را در اختیارشان گذاشتیم

نماینده میمه و شاهین‌شهر اظهار داشت: آنچه دولت انتظار داشته را مجلس در اختیارش گذاشته است و به نوعی باید بگویم حتی فراتر از آنچه آن‌ها از ما می‌خواستند را در اختیارشان گذاشتیم. به عنوان مثال در بودجه ۱۴۰۱ در موضوع ارز ترجیحی مطابق میل دولت کار کردیم و دستشان را باز گذاشتیم.

حاجی‌دلیگانی یادآور شد: دولت در سال ۱۴۰۰ می‌گفت وقتی ما کار را دست گرفتیم حدود پنج ماه از سال گذشته بود و از طرفی، ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع هم صرف شده بود که انتقال قدرت صورت گرفت. اما در سال جاری، دولت هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند بیاورد و زدن چنین حرف‌هایی دیگر معنا ندارد.
او در پاسخ به اینکه رویکرد مجلس در سال ۱۴۰۱ با دولت چگونه خواهد بود و اگر شش ماه اول سال هم به مانند سال ۱۴۰۰ سپری شود، اقداماتتان نسبت به دولت جدی‌تر خواهد شد؟ گفت: ما انتظار داریم از همین شروع سال با توجه به اختیاراتی که به دولت دادیم آن‌ها وضع اقتصادی را تغییر دهند، همان‌طور که در اهداف خود بیان کردند. ما براساس یک منطق به این جمع‌بندی رسیدیم که شش ماه اول کار دولت، صبور باشیم تا وزرا خودی نشان دهند، از این‌رو اگر وزرا تا آخر فروردین خود را اثبات یا مسائل مربوط به خود را مدیریت نکنند، حتماً مجلس با قاطعیت بیشتری وارد بحث نظارتی خواهد شد، زیرا ما با کسی رودربایسی نداریم.

استیضاح دو وزیر که یکی وزیر صمت است بارگذاری شد

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به اینکه تاکنون استیضاح وزیری اعلام وصول شده است یا نه؟ گفت: استیضاح دو وزیر که یکی وزیر صمت است و دیگری را حضور ذهن ندارم، بارگذاری شده است، اما اینکه توسط هیات رییسه اعلام وصول شود، خیر.

نماینده میمه و شاهین‌شهر در پایان خاطرنشان کرد: بنده نشانه‌های مثبتی را در عملکرد دولت سیزدهم می‌بینیم. به طور نمونه، سازمان برنامه و بودجه نسبت به سنوات گذشته خیلی با احتیاط تعهد ایجاد می‌کند. مثلاً می‌بینیم که سهم اوراق کمتر شده است. از سوی دیگر، انضباط مالی بیشتر شده است در حالی که سازمان برنامه و بودجه دولت قبل، در دو سال آخر کاری‌اش خیلی راحت تعهد ایجاد می‌کرد و به تبع آن، بدهی به بار می‌آمد.

۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 26480

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha