آمار رشد چشمگیر ساخت‌وسازهای دولتی در پاییز ۱۴۰۱ + نمودار

بررسی پروانه‌های ساخت و ساز در سه سال گذشته نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۱ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده دولتی نسبت به دوره مشابه سال قبل، بیش از ۲۱۱ درصد افزایش یافته؛ در حالی که پروانه‌های ساخت و ساز خصوصی در کشور تنها ۱۲ درصد افزایش داشته است. این موضوع اشاره به خیز سرمایه‌گذاری دولت در ساخت و ساز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آخرین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری روندی صعودی پیدا کرده است. این رشد هم در بخش احداث ساختمان و هم از ناحیه افزایش بنا بوده است.

در همین رابطه طبق داده‌های مرکز آمار در پاییز سال ۱۴۰۱، از میان ۳۰ هزار و ۱۷۶ فقره صدور پروانه‌های احداث ساختمان در مناطق شهری، ۲۹ هزار و ۱۰۲ مورد آن در بخش خصوصی بوده و ۸۹۸ فقره آن نیز از سوی دولت رقم خورده است.

به طور کلی، مرکز آمار این ارقام را در سه دسته خصوصی، دولتی و تعاونی و دو بخش احداث ساختمان و افزایش بنا منتشر می‌کند. در این مقایسه تنها دو دسته خصوصی و دولتی و بخش احداث ساختمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مسکن

بررسی روند کل پروانه‌های ساختمانی در سه سال گذشته

کل پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان و افزایش بنا مسیری صعودی پیدا کرده و در پاییز سال گذشته تغییرات تعداد پروانه‌های ساختمانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱.۷ درصد بیشتر شده است. با این حال این شاخص هنوز به رکورد دو سال قبل خود نرسیده. به عبارت دیگر روند این شاخص پس از جهش نزولی در تابستان ۱۴۰۰ دوباره صعودی شده است.

مسکن

افزایش ساخت و ساز خصوصی در مناطق شهری

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار، تعداد پروانه‌های ساخت و ساز خصوصی ( احداث ساختمان‌) طی سه سال گذشته روایت از این دارد اگرچه تغییرات این شاخص در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، از بهار ۱۴۰۰ تا بهار پارسال رشد منفی را به ثبت رسانده و در تابستان ۱۴۰۰ به کمترین مقدار (منفی ۴۰.۶ درصد) رسیده است، اما روند صعودی این شاخص، رشد مثبتی در تابستان و پاییز پارسال رقم زده است.

تعداد پروانه‌های احداث ساختمان‌های خصوصی در پاییز پارسال ۲۹ هزار و ۱۰۲ فقره رسیده است و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های ساختمانی در بخش خصوصی در این مقطع ۱۶هزار و ۴۱۵هزار متر مربع بوده است.

خیز ساخت و ساز دولتی در پاییز پارسال

آمارها از پاییز ۹۹ تا پاییز سال گذشته نشان می‌دهد روند نقطه‌ای تعداد پروانه‌های ساخت و ساز دولتی (احداث ساختمان‌) نوسانی و در عین حال افزایشی بوده است. این شاخص با ثبت یک قله در زمستان ۱۳۹۹ در ادامه مسیر نزولی را تا زمستان ۱۴۰۰ طی کرده و به منفی ۳۵.۱ رسیده و بعد از تغییر مسیر، روند فزاینده‌ای تا پاییز پارسال داشته است.

این شاخص در پاییز سال گذشته در حدود ۹۰۰ فقره ثبت شده و در مقایسه با پاییز ۱۴۰۰ بیش از ۲۱۱ درصد رشد داشته که نشان از جهش صعودی ساخت و ساز دولتی بوده است. مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های ساختمانی یک هزار و هشت هزار متر مربع بوده است.

مقایسه تعداد پروانه‌های صادر شده در بخش دولتی و خصوصی حاکی از آن است که با اینکه در پاییز سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، بخش دولتی بیشتر در حوزه ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کردهT اما به طور کل سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری ساختمان‌ها بیشتر از بخش دولتی بوده است.

مسکن

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 41104
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha