رکود کم‌سابقه در ساخت و ساز مسکن/مصالح ساختمانی قسطی به فروش می رسد!

فروش مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر به حدود نصف رسیده است.‌ این موضوعی است که اسماعیل کاظمی‌قهی، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی، به «شرق» می‌گوید و از اقساطی‌شدن فروش اقلام ساختمانی خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شرق: فروش مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر به حدود نصف رسیده است.‌ این موضوعی است که اسماعیل کاظمی‌قهی، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی، به «شرق» می‌گوید و از اقساطی‌شدن فروش اقلام ساختمانی خبر می‌دهد.

فروشندگان مصالح ساختمانی سقوط ساخت‌وساز را عامل رکود کم‌سابقه بازار مصالح ساختمانی می‌دانند. این رکود حالا به حدی سنگین شده که در فصل تابستان که اوج فعالیت‌های ساخت‌وساز است، مرکز آمار ایران گزارش داده نرخ تورم مصالح ساختمانی منفی شده است.

از آن سمت تقاضا در بازار مسکن هم به شدت کاهش یافته، به طوری که گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد شمار معاملات مسکن در مهر امسال به حدود نصف خرداد رسیده است.

رکود کم‌سابقه در بازار مصالح ساختمانی

فروش مصالح ساختمانی اقساطی شد و این روزها اطلاعیه فروش قسطی اقلام ساختمانی بیشتر از همیشه به چشم می‌آید. سازندگان مسکن می‌گویند نمایندگان فروش شرکت‌های مصالح ساختمانی و بعضا دلالان تماس‌های مکرری با مشتریان خود دارند و آنها را برای خرید اقساطی تشویق می‌کنند.

اسماعیل کاظمی‌قهی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، با تأیید این موضوع، به «شرق» می‌گوید که فروش مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و بازار ساخت‌وساز قفل شده است.

البته نگاهی به آمار مراجع رسمی هم این موضوع را تأیید می‌کند. براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از بازار مصالح ساختمانی که به‌تازگی منتشر شده، نرخ تورم مصالح ساختمانی در تابستان سال جاری منفی شده است.

این آمار از آنجا اهمیت دارد که تابستان در تقویم سازندگان مسکن پیک فعالیت صنعت ساختمان به شمار می‌آید و منفی‌شدن تورم مصالح ساختمانی می‌تواند به معنی کاهش شدید تقاضا در این بازار باشد.

نکته دیگری که در این زمینه قابل ذکر است، منفی‌شدن تورم مصالح ساختمانی هم‌زمان با اعمال محدودیت توزیع انرژی در کارخانه‌های سیمان، فولاد و... است. جیره‌بندی گاز و برق صنایع، احتمال کاهش تولید مصالح ساختمانی و افزایش قیمت آن را در رسانه‌های ایران مطرح کرده بود.

چنان‌که پیش از این جیره‌بندی گاز و برق صنایع فولاد و سیمان باعث اختلال در این بازارها شده بود؛ به حدی که قیمت یک پاکت سیمان از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد؛ اما امسال برخلاف انتظارها هم‌زمان با اعمال محدودیت در توزیع گاز و برق صنایع و در پیک ساخت‌وساز تابستان، تورم بازار مصالح ساختمانی منفی شد.

تورم مصالح ساختمانی منفی شد!

بر همین اساس بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که کاهش تقاضا موجب منفی‌شدن تورم مصالح ساختمانی شده است.

گزارش جدید مرکز آمار از شاخص و متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران حاکی از آن است که تورم نهاده‌های ساختمانی در تابستان سال جاری منفی ۳.۴ درصد بوده و تورم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه به ترتیب حدود ۳۰، ۱۴ و ۸ واحد درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش در فصل تابستان ١٤٠١ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در شهر تهران به عدد ١٤٩١,٨ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (١٥٤٤.٢) ٣.٤ درصد کاهش داشته است.

در تابستان ١٤٠١ تورم فصلی، معادل منفی ۳.۴ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢٦.٣ درصد) ٢٩.٧ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرائی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه هزینه‌های «نقاشی ساختمان» با ۹.۹ درصد است و این در حالی است که در گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١٥.٤ درصد کاهش، با بیشترین کاهش تورم فصلی نسبت با سایر گروه‌ها مواجه شده است.

در تابستان ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه معادل ۲۹.۳ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٣.٤ درصد) ١٤.١ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم نقطه‌ای، درصد تغییر شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرائی، بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه اجرائی «شیشه» با ۸۳.۳ درصد است. این در حالی است که گروه اجرائی «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ٠.٤ درصد کاهش تورم نقطه به نقطه مواجه شده است.

در تابستان ١٤٠١ تورم سالانه، معادل ۳۶.۷ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٤٤.٨ درصد) ٨.١ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر، نسبت به همین اطلاع در سال قبل است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرائی بیشترین تورم مربوط به گروه اجرائی «شیشه» با ۸۵.۲ درصد و کمترین تورم با ۱۸ درصد متعلق به گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بوده است.

سقوط ساخت‌وساز

فروشندگان مصالح ساختمانی می‌گویند که کاهش شدید ساخت‌وساز عامل اصلی بازار کساد مصالح ساختمانی است. در همین زمینه محمد مرتضوی، رئیس کانون انبوه‌سازان ایران هم چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا افزایش قیمت تمام‌شده ساخت را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ساخت‌وساز دانسته و گفته که ساخت‌وساز به کمترین میزان ۱۸ سال اخیر رسیده است.

بر اساس گفته مرتضوی طبق آمار بهار امسال در شهر تهران ماهانه حدود دو هزار واحد مسکونی تولید می‌شود درحالی‌که سال ۱۳۹۱ این رقم بیش از ۲۰ هزار واحد در ماه بود.

رئیس کانون انبوه‌سازان ایران همچنین گفته است که ساخت‌وساز در پایتخت نسبت به سال گذشته نیز ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این مقام صنفی همچنین توضیح داده است که قیمت‌های فروش مسکن در مناطقی که سطح قابل توجهی از ساخت‌وسازها را به خود اختصاص می‌داده پایین‌تر از قیمت ساخت است؛ بنابراین زمینه به‌روزرسانی قیمت برای سازندگان فراهم نیست و در عمده مناطق کشور اقشاری که متقاضی مسکن هستند توانایی پرداخت هزینه‌های مسکن متناسب با تورم نهاده‌های ساختمانی و رشد قیمت تمام‌شده را ندارند؛ بنابراین بازار محدود می‌شود و تولیدکنندگان مسکن خواه‌ناخواه از ساخت‌وساز امتناع می‌کنند؛ زیرا سازندگان نگران این هستند که نتوانند واحدهای خود را با یک سود متعارف به فروش برسانند.

البته که در بخش تقاضای مسکن هم بازار ایران امسال با شیب نزولی مواجه شده است.

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که حجم معاملات مسکن در مهر امسال به کمتر از نصف خردادماه رسید. براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در مهر امسال به ۵.۴ هزار واحد مسکونی رسید. این در حالی است که در ماه پایانی بهار امسال ۱۳.۹ هزار واحد مسکونی معامله شده بود. ریزش معاملات مسکن درحالی رخ می‌دهد که سیر صعودی قیمت مسکن ادامه دارد.

طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران در مهرماه به ۴۳.۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسید که در مقایسه با ماه قبل ۱.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه قبل ۳۸.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران را ۴۶.۴ میلیون و متوسط حسابی آن را ۴۴.۳ میلیون تومان اعلام کرد.

۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 35549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha