آیا سریال "سقوط" براساس واقعیت ساخته شده است؟

پخش سریال نمایش خانگی پرمخاطب و خوش ساخت "سقوط" به پایان رسید. در طول پخش سریال این سوال برای مخاطبان به‌وجود آمده که داستان این سریال براساس واقعیت بوده است یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پخش سریال نمایش خانگی "سقوط" طی چند هفته گذشته این سوال را برای مخاطبان به‌وجود آورده که داستان این سریال براساس واقعیت بوده است یا خیر.

چندهفته قبل و پس از حواشی فراوان بالاخره سریال نمایش خانگی "سقوط" منتشر شد. داستان تامل برانگیز و شاید دور از تصور این مینی سریال برای مخاطبان این سوال را ایجاد کرده است که آیا چنین مسائلی درخصوص ایرانیان اسیر در چنگال داعش حقیقت داشته است یا خیر.

این مینی سریال امنیتی، روایتگر زوج جوانی است که در دانشگاه با یکدیگر آشنا شده‌اند و پس از ازدواج در سنندج زندگی می‌کنند. "ژاکان" به دلیل مشکلات اقتصادی دور از چشم همسرش در صدد پیوستن به داعش است. او با بهانه قصور در بردن سفر ماه عسل همسرش را به ترکیه می‌برد و طی سفری زمینی به رقه، به داعش می‌پیوندد.

آیا سریال

داستان این مینی سریال درباره سقوط داعش است؛ "آیسان" به پیشنهاد همسرش "ژاکان" به ترکیه می‌رود اما در آنجا اتفاقاتی برایشان رخ می دهد که ماه عسل آنها به هم می‌خورد. "ژاکان" که به داعش پیوسته، همسر باردارش را به اردوگاه نگهداری از زنان داعشی می‌فرستد و خودش به میدان جنگ می‌رود. پس از گذشت مدتی او به مرخصی می‌آید اما در پی انفجار در نزدیکی منزلشان، "ژاکان" کشته می‌شود و "آیسان" همسر جوانش توسط ارشد اردوگاه نگهداری از زنان داعشی برای ازدواج اجباری (جهاد نکاح) با یکی از فرماندهان ارشد داعش انتخاب می‌شود و "آیسان" برای جلوگیری از این موضوع دست به هرکاری می‌زند که طی فعل و انفعالاتی او موفق می‌شود با مامورین امنیتی ایرانی تماس گرفته و از آنها تقاضای کمک کند...

آیا سریال

نظر کارگردان درباره واقعی‌ یا خیالی بودن داستان سریال «سقوط»

"سقوط" روایتی متفاوت و واقعی از داعش و حضور این گروه تروریستی در منطقه را به تصویر کشیده است. سجاد پهلوان زاده، کارگردان سریال، درباره اینکه در تیتراژ اشاره شده که قصه از یک اتفاق واقعی ساخته شده است، گفته:

در قصه با یک واقعیت دراماتیزه شده مواجه هستیم. همه فیلم‌هایی که براساس یک داستان واقعی ساخته می‌شوند با تخیل خلاقانه گره خورده و دراماتیزه می‌شوند. ما یک سری مصاحبه و پرونده داشتیم که درباره آنها پژوهش انجام شده و به این نتیجه رسیدیم که داستان نجات می‌تواند قصه جذابی باشد. در این پژوهش‌ها متوجه شدیم زنانی بودند که آگاهانه همراه شوهران‌شان به داعش پیوسته بودند و زن‌هایی هم بودند که نمی‌دانستند. گرچه داستان «سقوط» درباره یک زن به اسم آیسان است اما داستان یک شخص نیست، داستان چندین نفر است که آنها را در کاراکتر قصه تجمیع کردیم؛ برای همین ما نوشتم با الهام از یک داستان واقعی. درواقع قصه «سقوط»، تلفیقی از واقعیت براساس پرونده‌های موجود و تخیل دراماتیک نویسنده است.

بخش عمده‌ای از حواشی مربوط به این سریال به واسطه مهاجرت دائمی حمید فرخ نژاد پس از فیلمبرداری این اثر بود که گمانه زنی هایی را مبنی بر عدم پخش آن، به‌وجود آورده بود.

آیا سریال

مینی سریال "سقوط" ساخته سجاد پهلوان‌زاده است. او سابقه‌ی همکاری با محمدحسین مهدویان را در فیلم‌های ایستاده در غبار، لاتاری و سریال زخم کاری داشت و در آن فیلم‌ها به‌عنوان تدوینگر همراه مهدویان بود (البته در زخم کاری، نام او تحت‌عنوان بازنگری داستان نیز در تیتراژ آمده بود). کسی که برای تدوین فیلم ایستاده در غبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره‌ی فجر هم شد. حال او بر صندلی کارگردانی نشسته است و مهدویان در سمت مشاور کارگردان راهنمایش بوده تا سریال سقوط را به سرانجام برساند.

علاوه بر حمید فرخ نژاد، الناز ملک، عباس جمشیدی فر، سجاد بابایی، ابتسام بغلانی، امین مبری و وحید آقاپور از جمله بازیگران اصلی مینی سریال "سقوط" هستند.

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 39998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      بر اساس جیب گشاد فرخ نژاد