بحران جهانی پیاز؛ بمب ساعتی تغذیه در حال انفجار است

پیاز نیز همانند نان ظرفیت بالقوه روشن ساختن جرقه اعتراض‌ها و ناآرامی‌های مدنی را از خود نشان داده است. در هند که سال‌ها صادرات را ممنوع کرده بود در سال ۱۹۹۸ میلادی در دهلی و باعث باخت حزب بهاراتیا جاناتا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بلومبرگ، افزایش قیمت‌ها در بازار سبزیجات و گیاهان خوراکی تغذیه را تهدید می‌کند و دولت‌ها را از مراکش تا فیلیپین مجبور می‌سازد از ذخایر خود محافظت کنند.

"لالین باسا" در در عرصه پذیرایی و عرضه غذا در شمال مانیل پایتحت فیلیپین فعال است. او برای تهیه اسپرینگ رول طبق معمول یک کیلو پیاز خریداری می‌کرد. اکنون، اما او دستور پخت غذای خود را تغییر داده و به دلیل افزایش قیمت‌ها در فیلیپین نصف آن مقدار را خریداری می‌کند.

فاطمه در رباط پایتحت مراکش دیگر پیاز و گوجه فرنگی خریداری نمی‌کند، زیرا با افزایش بسیار شدید قیمت همراه بوده‌اند. او در عوض برای درست کردن تاگین کنگر فرنگی خریداری می‌کند. او که مادر سه فرزند است می‌گوید: "گویی بازار آتش گرفته است".

تجربیات این دو زن که بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از نظر جغرافیایی از یکدیگر فاصله دارند نشان می‌دهد چگونه بحران غذایی بر سر تامین مواد غذایی دچار وضعیت هشدار دهنده‌ای شده است: تهدید متوجه مصرف مواد حیاتی برای تغذیه جهان.

هزینه‌های گندم و غلات در ماه‌های اخیر کاهش یافته و نگرانی‌ها در مورد دسترسی به برخی از کالاهای اساسی را کاهش داده است. با این وجود، ترکیبی از عوامل در حال حاضر بازار سبزیجات و گیاهان رستنی و خوراکی را تکان داده مواد و عناصری که ستون فقرات یک رژیم غذایی سالم و پایدار محسوب می‌شوند و در انتهای تیز آن پیاز فروتن و همیشه پَست قلمداد شده حضور دارد!

قیمت‌ها در حال افزایش هستند و تورم در حال تشدید است و کشورها وادار می‌شوند تا برای تامین منابع مورد نیازشان اقدام کنند. مراکش، ترکیه و قزاقستان صادرات برخی از اقلام را متوقف کرده‌اند. فیلیپین دستور تحقیقات در مورد کارتل‌ها را صادر کرده است.

سازمان ملل و بانک جهانی در ماه جاری هشدار دادند که محدودیت‌ها از پیاز فراتر رفته و هویج، گوجه فرنگی، سیب زمینی و سیب را نیز شامل می‌شود و در دسترس بودن آن اقلام را در سراسر جهان با مشکل مواجه ساخته است. در اروپا قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها در بریتانیا آن کشور را مجبور کرده پس از برداشت ضعیف محصول از جنوب اروپا از اسپانیا و شمال آفریقا برخی میوه‌ها و سبزیجات را جیره بندی کنند.

بحران جهانی پیاز؛ بمب ساعتی تغذیه در حال انفجار است

احتکار مواد غذایی برای مهار تورم و نارضایتی. محدودیت‌های فعال در صادرات از مکزیک به هند کشیده شده است.

"سیندی هولمن" اقتصاددان ارشد در سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد در رم می‌گوید: "صرفا داشتن کالری کافی به میزان مناسب کافی نیست. کیفیت رژیم غذایی یک ارتباط مهم بین امنیت غذایی و تغذیه است. کیفیت پایین رژیم غذایی می‌تواند به اشکال مختلف سوء تغذیه منجر شود".

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 39760
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha