پیاز ۴۰ هزار تومانی اشک مصرف کنندگان را درآورد/تعرفه پیاز ۱۸۰ درصد شد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از اعمال تعرفه ۱۸۰ درصدی برای پیاز به منظور جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شاهپور علایی‌مقدم در یک گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به افزایش تعرفه پیاز گفت: به دلیل تقاضای بسیار بالا در کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس و همچنین تفاوت قیمت و تفاوت نرخ ارز، پیاز به این کشورها قاچاق می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه تولید پیاز با مشکلی مواجه نیستیم، افزود: برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده تعرفه پیاز را ۱۸۰ درصد افزایش دادیم.

وی گفت: امیدواریم با وضع تعرفه ۱۸۰ درصدی، بازار پیاز تنظیم شود و به ثبات برسد.

وضع عوارض صادراتی قیمت پیاز را کاهش می‎‌دهد؟

همزمان با روند صعودی قیمت دلار، نرخ این محصول تا بیش از ۴۰ هزار تومان بالا رفته و از موز پیشی گرفته است.

مسئولان صنفی و دولت با اشاره به صادرات روزانه ۲۰۰۰ تن صادرات پیاز به عراق و پاکستان، آن را علت اصلی روند صعودی قیمت پیاز می‌دانند. مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران نیز در این مورد گفته بود که از مهر ماه درباره صادرات بی‌رویه پیاز هشدارهایی ارائه شد، اما مسئولان توجهی به آن نداشتند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضع عوارض ۱۰۰ درصدی بر صادرات پیاز توضیح داد: وضع عوارض صادراتی برای متوقف شدن صادرات پیاز یک اتفاق یک سر سوخت است؛ چراکه صادرکننده نیز با توجه به قراردادهایی که دارند در این بین قطعاً زیان خواهند دید.

او ادامه داد: به این ماجرا از هر سمت که پرداخته شود باز هم دچار مشکل است. با وضع عوارض صادرات به پیاز قطعاً در آینده شاهد کاهش قیمت آن در بازار خواهیم بود، اما از سوی دیگر قرارداد صادرکنندگان با مشکل مواجه خواهند شد و در نهایت با مازاد پیاز روبه‌رو می‌شویم که این امر نیز کشاورزان را متأثر خواهد کرد.

۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 38880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha