مردم از سلامتی و تغذیه خود گذشته اند تا سقفی روی سر داشته باشند/دولت و بانکها فکر کسب سود از بخش مسکن را از ذهن خود بیرون کنند تا تولید رونق بگیرد

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت مسکن گفت: بخش مهمی از درآمد مردم صرف پرداخت اجاره بها می شود به همین خاطر نیازهای دیگر زندگی اعم از سلامتی تا تغذیه و فرهنگی عملا کنار گذاشته شده اند تا مردم سقفی روی سر خود داشته باشند.ولت نباید به فکر بازگرداندن هزینه ها و دریافت سود از جیب سازنده باشد چون در این صورت سازنده تمایلی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن نخواهد داشت.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد علیزاده کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی، امکان کلید خوردن ساخت و ساز مسکن مقدور خواهد بود، گفت: در اینکه بخش خصوصی مسکن سازی را کلید بزند شکی نیست ضمن اینکه مسکن مهری که با حمایت دولت و ورود بخش خصوصی ساخته شد علی رغم ایراداتی که به مسکن مهر گرفته شد اما خانواده های بسیاری را صاحب خانه کرد.

وی در این باره افزود: در وضعیت کنونی که دولت امکان مالی چندانی برای تامین زیر ساخت های مورد نیاز شهرک های مسکونی را ندارد ساخت و ساز مسکن شدنی است اما نه درحجم و قیمت های بالا.آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه اگر دولت زمین و تسهیلاتی به بخش خصوصی برای ساخت وساز مسکن ارزان قیمت می دهد نباید به فکر سود آوری خود یا نظام بانکی باشد بلکه برای کلید زدن تولید مسکن ملی باید سوبسیدی قائل شود تا ساخت و ساز مسکن کلید بخورد.

کارشناس و تحلیلگر بازار وصنعت مسکن درباره ذخیره زمین شهری برای ساخت وساز شهری نیز گفت: علی رغم اینکه درون شهرهای بزرگ ذخیره زمین شهری رو به پایان است یا زمینی برای ساخت و ساز موجود نیست اما در اطراف تمام کلانشهرها مناطقی برای ساخت و ساز وجود دارد که دولت به عنوان زمین رایگان می تواند در اختیار سازنده قرار بدهد ضمن اینکه وزارتخانه ها نیز زمین هایی دارند که واگذاری آنها در گسترش ساخت و ساز مسکن مثمر ثمر واقع می شود.

محمد علیزاده معتقد است: قبل از واگذاری زمین ارزان یا رایگان به بخش خصوصی برای ساخت و ساز مسکن مساله مهم تامین بودجه لازم برای زیر ساخت هایی مثل آب، برق، فاضلاب، گاز و مراکز خدماتی شهری است. تامین مالی این بخش برعهده دولت است ضمن اینکه دولت نباید به فکر بازگرداندن هزینه ها و دریافت سود از جیب سازنده باشد چون در این صورت سازنده تمایلی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن نخواهد داشت به همین خاطر دولت باید سوبسیدی برای تولید مسکن قائل شود تا سرمایه گذار برای تولید مسکن رغبت نشان دهد.

محمد علیزاده کارشناس مسکن معتقد است: بی شک دولت باید دهک های ناتوان و ضعیف جامعه را تحت حمایت خود قرار دهد چرا که در تمام دنیا دولتها تسهیلاتی برای خانه دار شدن دهک های ضعیف درآمدی قائل می شوند لذا حمایت از سازنده برای خانه دار کردن مردم و جلوگیری از آسیب های اجتماعی که از این بخش ایجاد می شود حمایت دولت بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس مسکن با اشاره به افزایش اجاره بها و بالا رفتن نرخ تورم و تاثیری که در افزایش اجاره می گذارد گفت: توانایی مالی مردم در پرداخت اجاره بها بسیار کاهش یافته است. بخش مهمی از درآمد مردم صرف پرداخت اجاره بها می شود به همین خاطر نیازهای دیگر زندگی اعم از سلامتی تا تغذیه و فرهنگی عملا کنار گذاشته شده اند تا مردم سقفی روی سر خود داشته باشند. وضعیت پرداخت اجاره بهای بالا به قدری خانواده ها را تحت فشار قرار داده که افراد با توانایی مالی کمتر هر سال واحد مسکونی با کیفیت پایین تر و محلات پایین تری نسبت به خانه های قبلی خود انتخاب می کنند چرا که چاره ای غیر از این ندارند.

محمد علیزاده با اشاره به آسیب هایی که از این محل خانواده و جامعه را تهدید می کند گفت: بخشی از آسیب اجتماعی از این محل ایجاد می شود ناامیدی نسبت به خانه دار شدن و حتی ناامیدی نسبت به اجاره یک خانه با کیفیت متوسط برای زندگی. این ها موارد بسیار مهمی است که سیاست گذار باید بدان توجه کند چرا که خانه و تامین مسکن، تامین گوشت و برنج یا خرید لباس نیست که برای مدتی بتوان آن را از لیست خرید و نیازهای زندگی کنار گذاشت.

۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷
کد خبر: 39518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha