مایکروسافت: هکرهای ایران وبسایت شارلی ابدو فرانسه را هک کرده‌اند

بنابر گزارش محققان امنیتی مایکروسافت در روز جمعه، یک تیم هکری با پشتیبانی ایران، اطلاعات مشتریان مجله طنز شارلی ابدو را افشاء کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این مجله در اوایل ماه ژانویه پس از انتشار کاریکاتورهای موهن، هدف حمله هکری قرار گرفت. به گفته شارلی ابدو انتشار این کاریکاتورها بخشی از کارزار رسانه‌ای این هفته‌نامه در حمایت از اعتراضات ضد حکومتی در ایران بود.

مقامات ایرانی و فرانسوی و همچنین مسئولان هفته‌نامه شارلی ابدو هنوز هیچ اظهار نظری در رابطه با این موضوع نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بر پاسخی موثر به کاریکاتورهای «توهین‌آمیز» تاکید و سفیر فرانسه در تهران را احضار کرده بود. تهران همچنین با تعطیل کردن انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران اعلام کرد که به ارزیابی مجدد فعالیت‌های فرهنگی فرانسه در ایران خواهد پرداخت.

به گزارش محققان مایکروسافت، حمله هکری به شارلی ابدو و افشای اطلاعات کاربران، بخشی از یک عملیات نفوذ دیجیتال گسترده‌تر بوده که با مشخصات حملات پیشین گروه‌های هکری تحت حمایت ایران مطابقت داشته است. به گفته مایکروسافت، این گروه هکری پیشتر توسط مقامات وزارت دادگستری آمریکا به دلیل انجام کارزاری چندجانبه با هدف ایجاد اخلال در انتخابات سال ۲۰۲۰ ایالات متحده شناسایی شده بود.

همراه با انتقادات ایران از این کاریکاتورها، گروه هکری «ارواح مقدس» طی پستی در یک فروم ‌آنلاین اعلام کرد که به اطلاعات بیش از ۲۰۰هزار کاربر شارلی ابدو دست‌یافته و حاضر است این اطلاعات را در ازای ۲۰ بیتکوین (حدودا ۴۷۰‌هزار دلار) بفروشد.

نمونه‌ای از اطلاعات هک‌شده بعدتر منتشر و توسط روزنامه فرانسوی «لوموند» صحت آزمایی شد.

محققان مایکروسافت می‌گویند: «اطلاعات بدست آمده توسط هکرهای ایرانی می‌تواند مشتریان شارلی ابدو را در خطر حملات آنلاین یا فیزیکی سازمان‌های افراطی قرار دهد.»

به گزارش مایکروسافت، هکرهای ایرانی برای تقویت عملیات خود با استفاده از حساب‌های کاربری جعلی یا مسروقه به انتقاد از کاریکاتورهای مزبور پرداختند. همچنین دو حساب کاربری با جعل هویت یکی از دبیران و یکی از مدیران فنی شارلی ابدو پیش از آن‌که توسط توئیتر شناسایی و بسته شوند، اطلاعات هک شده را منتشر کردند. توئیتر هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده است.

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۷
کد خبر: 38908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha