قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل به تصویب رسید/کدام کشورها علیه ایران رای ندادند؟

قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد تصویب قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل به بهانه حمایت از زنان ایرانی و در راستای حمایت آشکار از اغتشاشات در کشورمان چهارشنبه در مقر سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و متحدان غربی آن که در چند ماه گذشته آشکارا از اغتشاشات در داخل ایران حمایت و در بسیاری از موارد آن‌ها را هدایت و خط دهی می‌کردند امروز پیش نویس قطعنامه پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی این سازمان در نیویورک مطرح کردند تا از این طریق پازل دخالت‌های خود در امور داخلی ایران را تکمیل کنند.

این قطعنامه با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رای ممتنع داده‌اند.

تصویب این پیش نویس به نظر ۵۴ عضو اکوسوک بستگی داشت و برای تصویب آن فقط کافی بود تعداد موافقان از مخالفان بیشتر باشد. رای ممتنع کشورها در این نشست به منزله عدم حضور در این جلسه قلمداد می‌شد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: شما اصلاً تعریف سازمان ملل را خوانده اید؟ همکاران غربی ما عادت دارند ساختارهای کارآمد بین المللی را تخریب کنند!

وی در ادامه تاکید کرد: عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود. آیا بعد از قتل اشلی بابیت در روز حمله به ساختمان کنگره آمریکا، دموکراسی‌های غربی خواستار حذف آمریکا از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند؟

نبنزیا همچنین تصریح کرد: تنظیم‌کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد بایستی نگاهی به سوابق خود در نقض حقوق بشر بیندازند.

کمیسیون مقام زن، نهادی زیرمجموعه اکوسوک است که از سال ۱۹۴۶ تلاش می‌کند در حوزه چالش‌ها و مشکلات زنان، راهگشا باشد و جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخاباتی شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه و با رای اکثریت اعضای اکوسوک به عضویت آن درآمده است.

وزرای خارجه ۹ کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد نیز ۱۷ آذر ماه در بیانیه‌ای مشترک در تداوم دخالت در امور داخلی ایران، تهران را به نقض حقوق زنان متهم کردند.

۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷
کد خبر: 36706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha