ترور؛ وحشیانه است اما نه در ایران!

بازخوانی واکنش‌ها به حادثه تروریستی در فرانسه نشان می‌هد که گویا ترور تنها زمانی محکوم است که منافع غرب و آمریکا در خطر باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته مقامات کشورمان که بعد از چند روز حتی از طرف بسیاری از رسانه‌های غربی و آمریکایی هم مورد تایید قرار گرفت، شواهد بسیاری وجود دارد که حمله تروریستی منطقه آبسرد تهران که منجر به شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان «شهید محسن فخری زاده»  شد به وسیله رژیم صهیونیستی سازماندهی شده است.

حتی دو روز بعد از این ترور وحشیانه یک مقام رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت که «جهان باید برای ترور محسن فخری زاده ممنون اسرائیل باشد». این مقام صهیونیستی همچنین گفت که این رژیم اقدامات خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای ایران را ادامه خواهد داد.

ترور وحشیانه دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری زاده تا امروز با واکنش‌های بسیار و مختلفی همراه بوده است. حتی برخی از کشورهای عربی هم که نسبت به این اقدام جنایت کارانه سکوت کرده بودند با دیدن واکنش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر قطعی بودن انتقام هوشمندانه با دستپاچگی مجبور به واکنش شدند.

در آمریکا هم نه رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی دونالد ترامپ و نه جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور به عنوان بالاترین مقامات رسمی در آمریکا حاضر به محکوم کردن این جنایت آشکار نشدند. سازمان ملل هم که در اساسنامه خود نخستین و مهم‌ترین هدفش را حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عنوان می‌کند در واکنشی عجیب به ترور دانشمند کشورمان از ایران خواست تا در برابر این ترور وحشیانه خویشتن‌دار باشد. این موضعی بود که بیشتر کشورهای غربی هم بعد از یک سکوت معنادار از آن دنباله روی کردند.

اما این واکنش سازمان ملل چندین روز است که مورد انتقاد مقامات و بسیاری از رسانه‌های داخلی کشورمان قرار گرفته است. مروری کوتاه بر موضع‌گیری‌های دوگانه اروپا و آمریکا در قبال حوادث تروریستی مشابه و یا در سطح بسیار کمتر  از آنچه در ایران رخ داد، نشان می‌دهد که انتقاد ایران از موضع‌گیری‌های دو پهلوی سازمان‌های بین‌المللی، اروپا و آمریکا بی دلیل نبوده و برحق است.

به طور مثال در پی حمله تروریستی که ماه گذشته در شهر «نیس» فرانسه رخ داد تمام کشورهایی که امروز ایران را به خویشتن‌داری در برابر عاملان ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان دعوت می‌کنند، قاطعانه حمله تروریستی در فرانسه را محکوم و با مردم این کشور ابراز هبستگی کردند. اما ماجرای آنچه کشورهای غربی آن را حمله تروریستی بزرگ در فرانسه نامیدند این بود که یک مهاجم فرانسوی افراطی که به ظاهر مسلمان بوده است در حمله‌ای به سه شهروند فرانسوی آن‌ها را با ضربات چاقو به قتل می‌رساند. پس از این حادثه مقامات اروپایی بلافاصله با مواظعی قاطعانه این اقدام را محکوم کرده و با مردم و مقامات فرانسه ابراز همبستگی کردند.

در ماجرای حمله تروریستی فرانسه، رئیس کمیسیون اروپا با ابراز همدردی با مردم فرانسه در توئیتی نوشت: «من حمله وحشتناک و وحشیانه‌ای را که به تازگی در نیس رخ داده، محکوم می‌کنم و از صمیم قلب همراه فرانسه هستم». صدر اعظم آلمان نیز در پی حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه، ضمن محکوم کردن عاملان حمله با دولت و مردم فرانسه ابراز همدردی کرد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم در توئیتی حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه را محکوم کرد. او نیز همچون سایر همتایان اروپایی‌اش گفت که از این حمله شوکه شده و کشورش علیه ترور در کنار فرانسه ایستاده است.

 واتیکان هم در واکنش به حمله شهر نیس فرانسه اعلام کرد که تروریسم و خشونت هرگز و در هیچ جا قابل قبول نیستند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توئیتی با اشاره به حادثه تروریستی فرانسه آن را حمله‌ای وحشیانه توصیف کرد و گفت از شنیدن این خبر شوکه شده است و تاکید کرد: در اروپا و جهان و با هم علیه نفرت و وحشت مبارزه خواهیم کرد.

در واکنش‌های مقامات بیشتر کشورهای اروپایی به حمله ماه گذشته در فرانسه کلید واژه‌های «حمله وحشتناک و وحشیانه»  به چشم می‌خورد و بسیاری از آن‌ها اعلام کردند که ترور برخلاف دموکراسی است و در هر کجا که رخ دهد محکوم است. اما با اتفاقات اخیر و مواضع خنثی و یا دوپهلوی  غرب و آمریکا نسبت به ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان به نظر می‌رسد که ترور و تروریسم تنها در جایی بد و محکوم است که منافع  غرب و آمریکا را با تهدید مواجه کند. 

۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
کد خبر: 9770

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha