اعتراض سازمان ملل به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا

در یکی از گزارش‌ها و بررسی‌های سازمان ملل، قدرت‌های بزرگ جهان از جمله متحدان آمریکا از آن بابت سوابق حقوق بشری‌اش انتقاد کرده‌ و به استفاده آن از حکم اعدام، خشونت پلیس علیه آفریقایی آمریکایی‌ها و جدا کردن کودکان مهاجر از خانواده‌هایشان اشاره کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رویترز، فعالان همچنین گفتند که این تحقیق و بررسی‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره آمریکا که نخستین بررسی از مه ۲۰۱۵ میلادی محسوب می‌شود، معادل کیفرخواستی برای سیاست‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکاست و از جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا می‌خواهد تا اصلاحاتی را در این خصوص آغاز کند.

چندین هیات از کشورهای حاضر در این نشست چند ساعته نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و توصیه‌هایی را مطرح کرده‌اند.

"جمیل داکوار"، مدیر برنامه حقوق بشر در "اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا" در کنفرانسی خبری گفت: آنچه امروز شاهد آن بودیم، محکومیت غیرمنتظره سوابق حقوق بشری آمریکا از سوی بسیاری از کشورهای جهان است.

وی افزود: ما حرف‌های کشورهای مختلف را شنیدیم که از آمریکا می‌خواهند تا اقدامات جدی را برای رسیدگی به خشونت پلیس و نژادپرستی ساختاری انجام دهد.

دولت ترامپ که در ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی از اجلاس ژنو خارج شد و آن را به تعصب و غرض‌ورزی علیه رژیم صهیونیستی متهم کرد، از سیاست‌های آمریکا دفاع می‌کند. "رابرت دسترو"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست گفت: حضور ما در این روند بیانگر تعهد کشورمان به حقوق بشر است.

پرونده جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست آفریقایی-آمریکایی که در مه سال جاری میلادی پس از آنکه یک افسر سفید پوست حدود ۹ دقیقه زانوی خود را بر گلوی وی فشار داد، جان باخت، باعث اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا و جهان شد و سوابق حقوق بشری آمریکا را بار دیگر در مرکز توجهات جهانی قرار داد.

"الکساندر موگری"، معاون دادستان کل آمریکا گفت: مقامات در مینه‌سوتا قتل درجه دو و اتهامات آدم‌کشی را در پرونده مرگ فلوید ذکر کرده‌اند.

چین و روسیه از آمریکا خواسته‌اند تا نژادپرستی و خشونت پلیس را ریشه‌کن کند، در حالی که کوبا و ونزوئلا گفتند که آمریکا باید در دوران پاندمی کرونا امکان دسترسی برابر به خدمات درمانی را فراهم سازد.

فرانسه از مقامات آمریکا خواست تا اعدام‌ها در سطح فدرال را متوقف کنند، زندان گوآنتانامو را تعطیل کرده و امکان دسترسی زنان و دختران به حقوشان و بهداشت را تضمین کنند. انگلیس نیز از آمریکا خواست تا امکان دسترسی جامع به خدمات بهداشت را تضمین کند.

"جاشوآ کوپر" از شبکه حقوق بشر آمریکا که یک شبکه ملی از فعالان است، گفت: ده‌ها کشور نسبت به موضع آمریکا در زمینه تنظیم خانواده ابراز نگرانی کرده‌اند.  

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 5958
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha