امام موسی صدر زنده است

بعد از سقوط قذافی، لیبی دچار جنگ داخلی شد و با وجود اینکه چندین سال از آن دوره می‌گذرد، همچنان مناطق بسیاری از این کشور در اختیار نیروهای وابسته به حکومت قذافی و عشایر و قبایل مختلف است. این‌ها هر آنچه که ممکن است در روند مذاکرات صلح ملی (اگر روزی شکل بگیرد) به عنوان امتیاز بتوانند از آن بهره ببرند را در اختیار خود نگه داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  داماد امام موسی صدر گفت: «واقعیت این است که در تمام مدت حکومت قذافی، بعد از ربوده شدن امام موسی صدر، هیچ گفتگو و رایزنی مشخص و متمرکز از سوی ایران صورت نگرفت.»

مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر در گفتگو با فرارو عنوان کرد: «بعد از سقوط قذافی کمیته‌ای در لبنان تشکیل شد که وظیفه آن بررسی و پیگیری اسناد و مدارک مربوط به امام موسی و مذاکره با طرف‌های لیبیایی است و موظف است تا بازگرداندن ایشان، به فعالیت‌های خود ادامه دهد. تا امروز این کمیته چندین سفر به لیبی داشته است و بارها هم در این سفرها ما (خانواده امام موسی) حضور داشتیم و مداوم با قاضی پرونده یعنی آقای رئیس «حسن شامیر» دیدار و گفتگو دارند.»

وی ادامه داد: «در مجموع طی این مدت بارها مقامات پیشین لیبی مورد بازجویی قرار گرفتند و با خیلی از زندانیان که با امام موسی در یک زندان حضور داشتند، صحبت شده است. حتی بعضاً برای گفتگو با برخی مقامات فراری لیبی، اعضای این کمیته به کشورهای دیگر مثل موریتانی، چاد و... سفر کردند. یکی از این مقامات، آقای «موسی پوسا» رئیس دستگاه امنیت و اطلاعات حکومت قذافی بود که در موریتانی مورد بازجویی قرار گرفت و واضحاً اعلام کرد که امام موسی صدر شهید نشده‌اند.»

فیروزان تصریح کرد: «حتی برخی از مسئولان سابق لیبی که به خواست کمیته بی‌توجه بودند و حاضر نشدند به لبنان بروند، بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. این را هم بگویم که بعد از پیگیری‌های این کمیته در حوزه قضایی، آن‌ها توانستند کار را به جایی برسانند که طبق حکم نهادهای قضایی لبنان، الان ماجرای امام موسی صدر به مثابه اقدام علیه امنیت ملی لبنان تلقی می‌شود. به همین دلیل آن‌ها موفق شدند ۱۷ تن از مقامات پیشین لبنان را به راحتی احضار کنند و مورد بازجویی قرار دهند و هر فردی امتناع کرد با کمک پلیس بین‌الملل بازداشت و به لبنان تحویل داده شد.»

او در پاسخ به این سوال که اگر امام موسی صدر زنده باشد، چرا بعد از سقوط قذافی تحویل ایران داده نشد، اظهار کرد: «برای پاسخ به این سوال به عقیده من بهتر است که جواب وزیر دفاع لیبی را بیان کنم. بعد از سقوط قذافی، لیبی دچار جنگ داخلی شد و با وجود اینکه چندین سال از آن دوره می‌گذرد، همچنان مناطق بسیاری از این کشور در اختیار نیروهای وابسته به حکومت قذافی و عشایر و قبایل مختلف است. این‌ها هر آنچه که ممکن است در روند مذاکرات صلح ملی (اگر روزی شکل بگیرد) به عنوان امتیاز بتوانند از آن بهره ببرند را در اختیار خود نگه داشته اند. این عین پاسخی است که وزیر دفاع لیبی به کمیته پیگیری و آزادی امام موسی صدر داد که من همان جلسه حضور داشتم.»

فروزان تاکید کرد: «مثلاً سال ۲۰۱۱ اطلاعات موثقی مبنی بر حضور امام موسی در زندان مخفی «سبها» به دست کمیته بررسی رسید که احتمالا یکی از قبایل در منطقه امام را زندانی کرده است. علاوه بر همه این‌ها نه تنها تا امروز هیچ سندی مبنی بر شهادت امام موسی به دست نیامده است، بلکه تمامی شواهد و اسناد مربوط به دستگاه‌های امنیتی حکومت قذافی حاکی از زندانی بودن ایشان دارند. حتی همانطور که اشاره کردم مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد ایشان در فاصله سال‌های مختلف در کدام زندان‌ها به سر می‌بردند.»

او افزود: «طی این سال‌ها تنها یک بار ادعای شهادت امام موسی صدر مطرح شد که آن هم صرفاً بر اساس تحلیل بود نه تحقیق و اسناد رسمی؛ لذا همانطور که خودتان هم می‌دانید از نظر حقوقی و قضایی و حتی فقهی، مادامی که سندی دال بر شهادت ایشان به دست نیاید، اصل بر زنده بودن امام موسی صدر است؛ بنابراین بر اساس اسناد و مدارک و اظهارات مقامات سابق لیبی و زندانیان و زندان‌بانان که تا امروز با آن‌ها صحبت شده است، به طور قطع ایشان زنده هستند و در زندان به سر می‌برند.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر امام موسی زنده باشد حکومت قذافی می‌توانست در ازای تحویل ایشان، امتیازات قابل توجهی دریافت کند، چرا چنین نکرد، گفت: «واقعیت این است که در تمام مدت حکومت قذافی، بعد از ربوده شدن امام موسی صدر، هیچ گفتگو و رایزنی مشخص و متمرکز از سوی ایران صورت نگرفت. زیرا سیاست کلی این بود که شرایط کشور طی سال‌ها مختلف با کشورهای عربی در یک وضعیت خاص قرار دارد و نباید با یک کشور عربی دیگر هم وارد چالش شد. حتی زمانی که کمیسیون اصل ۹۰ پرونده امام موسی صدر را منتشر کرد، قذافی به حدی عصبانی شد که به سفیر ایران اعلام کرد که این اقدام نوعی اعلام جنگ به لیبی از سوی ایران است؛ بنابراین همیشه در حد یه درخواست مطرح شده بود.»

داماد امام موسی صدر در خصوص اینکه آیا کمیته به نتایج جدیدی هم دست پیدا کرده است، عنوان کرد: «جدیدترین اسناد مربوط به اظهارات پسر قذافی در چند ماه گذشته است که در زندان لبنان به سر می‌برد. البته او بعد از بازداشت حرفی در این باره نزد و سعی می‌کرد از پاسخ به سوالات در خصوص امام موسی صدر طفره برود، ولی حدودا ۶-۷ ماه پیش تایید کرد امام موسی در زندان‌های لیبی بودند و هنوز زنده هستند.»

فیروزان درباره اینکه آیا هیچ مدرک تصویری یا صوتی دال بر زنده بودن امام موسی صدر وجود دارد یا خیر، گفت: «ببینید به طور کلی احتمال اینکه بعد از سقوط حکومت قذافی، چنینی مدرکی به دست بیاید بسیار کم است. اما تا امروز هیچ مدرکی دال بر شهادت ایشان وجود ندارد. حتی آقای عبدالمجید دبیبه پیش از سقوط قذافی به آقای صالحی وزیر امور خارجه وقت ایران گفته بود رابط‌هایش در قصر قذافی قطعی گفته اند امام موسی صدر زنده هستند و به زودی قذافی که شکست بخورد، ایشان را به ایران باز می‌گردانم؛ بنابراین تمام اسناد و مدارک حاکی از آن است که ایشان زنده است و اگر فرد یا گروهی مدعی هستند که امام موسی به شهادت رسیده است باید مدارکی ارائه کنند.»

۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 32389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha