خوان هفتم مانع‌تراشی‌های دولت برای احقاق حقوق بازنشستگان!

یک کارشناس بازار کار گفت: حواله بحث مصوبه افزایش مستمری‌ها به هیات امنای سازمان تامین‌اجتماعی، خوان آخر مانع‌تراشی‌های دولت برای احقاق حقوق بازنشستگان است و بعد از آن نمی‌تواند بهانه‌ای برای اجرای نکردن مصوبات شورای عالی کار داشته باشد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص افزایش حقوق مستمری‌بگیران، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه هفته‌جاری اعلام کرد: پیرو دستور رییس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.

این تصمیم در حالی از سوی هیات دولت اتخاذ شده که به باور کارشناسان، حواله کردن بحث اجرای افزایش حقوق بازنشستگان به وزرای دولت، به معنای عودت مصوبه سازمان تامین اجتماعی به هیات امنا است.

در این خصوص، حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص می‌گوید: من فکر می‌کنم از اظهارات سخنگوی دولت در رابطه با حقوق بازنشستگان باید این برداشت را کنیم که دولت همچنان دنبال فرافکنی در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تامین‌اجتماعی است. در واقع این حواله کردن بحث اجرای افزایش مستمری بازنشستگان به نمایندگان و وزرای دولت، به معنای عودت مصوبه سازمان تامین‌اجتماعی به هیات امنا است.

وی افزود: چند موضوع به نظر من قابل ذکر است. اول این‌که اقتدار و اتوریته دولت واقعا مانع اجرای قانون در کشور است. هر وقت دولت خواسته، قانون را دور زده و اجازه نداده که قانون به صراحت و به صورت طبیعی برخلاف نظرات و منافع دولت در جهت احقاق مردم، گروه‌ها و جمعیت‌های مدنی در کشور اجرا شود.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دولت طی ۵ ماه گذشته نشان داد که پاسخ‌گو نیست و اعتنایی به نهادهای صنفی، مدنی، کارگری و بازنشستگان ندارد و برای همکاری در رفع مشکلات کشور، خود را بی‌نیاز برای همکاری با شرکای اجتماعی می‌داند.

حاج‌اسماعیلی عنوان کرد: موضوع دوم این است که دولت مخالف افزایش مستمری بازنشستگان و حقوق کارگران در کشور است. ما این رویه را از ابتدای دولت و بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس و همچنین در مسیر چانه‌زنی‌های کارگران با دولت برای افزایش حقوق شاهد بودیم.

وی متذکر شد: این رفتار دولت با شعارهای دولت در تضاد است و همخوانی ندارد. دولت ادعا می‌کند که بازنشستگان و کارگران را حمایت می‌کند، اما در عمل مانع تحقق حقوق آن‌هاست.

این کارشناس بازار کار متذکر شد: سومین موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، این است که هم‌اکنون در خوان هفتم مانع‌تراشی‌های دولت برای احقاق حقوق بازنشستگان در کشور هستیم. بالاخره حواله بحث مصوبه افزایش مستمری‌ها به هیات امنای سازمان تامین‌اجتماعی، به نظر من خوان آخر است و بعد از آن نمی‌تواند بهانه‌ای برای اجرای نکردن مصوبات شورای عالی کار داشته باشد.

حاج‌اسماعیلی ادامه داد: اما کسانی را هم‌اکنون دولت به عنوان پیگیر در خصوص نمایندگی دولت در حل و فصل افزایش مستمری بازنشستگان معرفی می‌کند که از اول هم مخالف افزایش مستمری بازنشستگان و حقوق کارگران بودند. بنابراین حواله کار به آنها و تفویض اختیار کار به آنها، نشان می‌دهد که دولت همچنان به دنبال مانع‌تراشی در خصوص اجرای قانون در کشور است.

من فکر می‌کنم که این افراد از اول هم همراهی برای افزایش حقوق‌ها و مستمری‌ها متناسب با شرایط قانونی و تورم در کشور نداشتند و الان هم بر همین ریل حرکت می‌کنند.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم در روزهای آینده نمایندگان بازنشستگان باز هم با مشکلات و سرسختی‌هایی در مقابل چانه‌زنی با نمایندگان دولت روبه‌رو خواهد بود، اما همچنان باید با اعتماد به نفس از حقوق کارگران و بازنشستگان دفاع کرد و نشان دهند که سازمان تامین‌اجتماعی متعلق به کارگران و بازنشستگان است و دولت نباید اعمال سلیقه و نظر کند؛ برخلاف منافع کارگران و بازنشستگان.

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 31322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha