نتایج سفر ظریف به چین منجر به گشایش در امور شده است

رییس دفتر رییس جمهور گفت: سفر ظریف به چین سفر خوبی بود و در مذاکرات که من آن را خواندم جامع بحث کرده بودند؛‌ گزارشی هم در هیات دولت دادند و یک گشایشی در امور ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر آقای ظریف به چین سفر خوبی بود و در مذاکرات که من آن را خواندم جامع بحث کرده بودند. تحولات منطقه برای ایران و چین مهم است. چین جدی‌تر از گذشته مسائل را دنبال می‌کند. در مجموع سفر موفقی است و گزارشی که امروز در دولت دادند یک گشایشی در امور ایجاد شده است.

وی در مورد نامه رئیس مجلس به رییس‌جمهور در مورد بودجه گفت: همیشه دولت و مجلس بر سر بودجه تفاهم میکنند. چیزی که الان دارد می افتد این است که چنین نامه های بین ما و قوای دیگر و نهادهای دیگر بوده اما اینکه اول ما نامه را در رسانه ها می‌بینیم و بعد دریافت می‌کنیم عجیب است. البته من این نامه را ندیدم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد:  در این سفر درباره روابط کلان دو کشور، مسائل دوجانبه اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و همچنین درباره سند ۲۵ ساله بسیار جامع بحث و گفت‌وگو کردند.  چین امروز چین گذشته نیست، چین کشوری است که به دلیل نوع ارتباط اقتصادی که با بسیاری کشورهای جهان دارد، امنیت و ثبات در کشورها برای آن اهمیت دارد، جدی‌تر از گذشته مسائل را رصد و رایزنی می‌کند. به همین جهت چین ایران را در مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی شریک خود می‌داند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دیوان محاسبات ۵۵۳ مدیر متخلف را به دولت معرفی کرده و این گزارش در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری قرار گرفته یا نه، گفت: این مطلب جدیدی نیست. براساس قانونی که برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد، همه تخلفات کارمندان در همین بخش رسیدگی به تخلفات که در نهادها و وزارتخانه‌ها هست، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: به دلیل اینکه اعمال نفوذی نشود و حقی ناحق نشود، هر آنچه که مربوط به مدیریت‌ها است نیز در نهاد ریاست جمهوری در کمیته‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و متخلفان برای دفاع می‌آیند و کار انجام می‌شود.

وی افزود: اتفاق جدیدی رخ نداده، در دولت‌های مختلف همه مدیرانی که شکایتی علیه آنان است و مشکلی درباره‌شان وجود دارد، جای رسیدگی‌اش همان بخشی رسیدگی به تخلفات است که در ریاست‌جمهوری وجود دارد.

رییس‌ دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: من تعداد گزارش‌هایی که  دیوان محاسبات کشور به دولت واصل کرده است را نمی‌دانم. حرفم این است که گزارش‌ها یکجا نمی‌آید و من این موضوع دیوان محاسبات را در رسانه‌ها خواندم. چیز مهمی هم نیست. باید بیاید چرا که هر مدیری که در جایگاهی قرار دارد، از یک رده‌ای به بالا اگر تخلف و ادعایی درباره‌اش وجود دارد باید در نهایت ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار گیرد و این کار دارد طبق روال انجام می‌شود و هیچوقت یک لیست این چنینی نمی‌آید و خردخرد ارائه می‌شود.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه هایی که روزانه دولت و رییس‌جمهور دارند و برای حل آن تلاش می‌کنند همین بحث قیمت است. رییس جمهور در هفته دوبار قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی مردم را از وزارت صمت می‌خواهند و در جلسات هیات وزیر صمت گزارش خود را قرائت می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد شرایط کشور اظهار داشت: ما از دو ماه قبل از اعلام تحریم ۱۸ بانک کشور توسط آمریکا اقداماتی انجام داده بودیم. اگر شرایط ما عادی بود هم صادرات مان راحتتر بود و هم وارداتمان ارزانتر بود؛ ما همیشه شرمنده مردم هستیم.

۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 3003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha