چرا رشد دوباره به شاخص بورس بازگشت؟

موضوعات روانشناختی، افزایش قیمت نفت و کامودیتی ها، نرخ ارز از جمله موضوعات تاثیرگذار بر روند صعودی شاخص بورس هستند و بعد از مدت ها زمینه بهبود روند معاملات این بازار را فراهم کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ "حسین عبدی"، مدیر صندوق سرمایه گذاری پیشگامان به عوامل تاثیرگذار بر بازگشت رشد به شاخص بورس اشاره کرد و گفت: چند عامل مختلف تاثیرگذار بر روند صعودی شاخص بورس بودند و بعد از مدت ها زمینه بهبود روند معاملات این بازار را فراهم کردند.

وی نخستین عامل را مربوط به بحث روانشناختی دانست و گفت: با توجه به افت فرسایشی شاخص کل برای مدت طولانی و نیز رسیدن قیمت سهام شرکت ها به نقطه ارزندگی، بازار سهام از روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ مسیر خود را تغییر داد و واکنش مثبتی را به سهامداران نشان داد.

عبدی علت بنیادی و اقتصادی این تغییر روند را افزایش قیمت نفت و کامودیتی ها عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین در این میان تحولات مهمی در سطح جهانی رخ داد، با توجه به چنین مساله ای بسیاری از سرمایه گذاران به این مساله پی بردند که قیمت های جهانی در حدی است که سود سهام کامودیتی محور مانند پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی ها می توانند تا چند برابر رشد داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است روند بازار با توجه به تحولات رخ داده در قیمت های جهانی و در صنایعی مانند آلومینیوم، روی، مس، نفت و اوره گارد صعودی به خود گرفت.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد روند صعودی معاملات بازار در صنایع غیرارزی و نیز خارج از صادرات تحت تاثیر اخبار موثقی که در چند وقت گذشته از مذاکرات برجام به گوش رسید، ادامه دار باشد.

نرخ ارز، تاثیرگذار بر روند معاملات بازار

عبدی با بیان اینکه واکنش نرخ ارز عامل دیگری بود که باعث شد بازار سرمایه بر مدار صعود باقی بماند، گفت: نرخ ارز افت چندان زیادی را تجربه نکرد و در سطوح قبلی خود باقی ماند، این روند نشان دهنده آن است که بازار ارز تحت تاثیر نوسان منطقی در حال معامله است و با ثابت نگه داشتن نرخ حاضر در این بازار، بخشی از نگرانی های معاملات بازار برطرف خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: براساس پیش بینی های صورت گرفته، به نظر می رسد که اگر نرخ جهانی کامودیتی ها و نیز قیمت نفت در همین سطح باقی بماند؛ روند صعودی شاخص بورس برای صنایع صادرات محور ادامه دار باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به برنامه های مدونی که دولت برای اداره و ایجاد تحولات در صنایع خودرو و بانک در نظر گرفته است، این صنایع جزو صنایعی تلقی می شوند که در بلندمدت بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خواهند کرد.

ریسک های تهدیدکننده معاملات بازار

عبدی به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اکنون ریسک های تهدیدکننده بازار تاثیرپذیر از مساله برجام هستند و برخی چنین ترسی دارند که برجام نتواند به نتیجه ای مثبت دست پیدا کند، در حالی که احتمال چنین مساله ای بسیار اندک است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که افت قیمت ارز ناشی از نهایی شدن مذاکرات برجام از دیگر ریسک های تهدیدکننده معاملات بازار تلقی می شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این میان بخشی از ابهام حاکم در بازار مربوط به نرخ خوراک و مسایل بودجه است که ذهن سهامداران را به خود مشغول کرده و این مساله می تواند روند معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار دهد.

عبدی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل تمایل دولت در زمینه کنترل نرخ تورم، به نظر می رسد سیاست های انقباضی در پیش گرفته شود.

۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 26585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha