یک مقام ارشد ناتو: تاکنون ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند / تلاشها برای توقف جنگ

آخرین تحولات نظامی، سیاسی و تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ را در این خبر دنبال کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، در حالی که نزدیک به یک ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، گزارش‌ها حاکی از توقف یا پیشرفت کند نیروهای روسی در جبهه‌های جنگ است. آخرین تحولات نظامی، سیاسی و تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ را در این صفحه دنبال کنید.

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۱۲:۰۰ AM

تعیین خطوط قرمز آمریکا برای چین در حمایت از روسیه 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشنگتن دستورالعمل‌های گسترده‌ را در خصوص حمایت احتمالی چین از روسیه در نظر گرفته و در صورتی که پکن این موارد را رعایت نکند با پاسخ آمریکا رو به رو خواهد شد. آقای سالیوان می‌گوید واشنگتن به دقت اجرای تحریم‌های این کشور علیه روسیه را بررسی خواهد کرد و این موضوع را به دقت مد نظر قرار می‌دهد که پکن اقدامی در جهت تسهیل مبادلات مالی روسیه انجام نخواهد داد. 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین اضافه کرد که واشنگتن به دنبال شرکت‌هایی است که در پاسخ به کنترل صادرات روسیه تلاش می‌کنند این خلا را پر کنند. او در ادامه افزود: «اگر شرکت‌های چینی یا دیگران تلاش داشته باشند این خلا را پر کنند و به روسیه کمک نمایند، با واکنش ایالات متحده رو به رو خواهند شد. آمریکا ابزارهایی دارد که اطمینان حاصل کند این اتفاق نخواهد افتاد.» 

آقای سالیوان هفته گذشته در یک جلسه فشرده ۷ ساعته با مشاور ارشد سیاست خارجی چین، خواهان «شفافیت بیشتر» مواضع پکن در خصوص روسیه و تجاوز نظامی این کشور به اوکراین شده بود. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۱۱:۲۵ PM

آمریکا عملیات روسیه در اوکراین را مصداق «جنایت جنگی» دانست 

ایالات متحده رسما اعلام کرد که نیروهای روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای که هنگام سفر به همراه بایدن به بروکسل منتشر کرد ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که این ارزیابی بر اساس بررسی دقیق منابع عمومی و اطلاعاتی که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ماه گذشته صورت گرفته، حاصل شده است. 

دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین اشاره کرد که این اطلاعات را با متحدان، شرکا و نهادهای بین‌المللی که وظیفه بررسی اتهامات جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را دارند، به اشتراک می‌گذارند. بلینکن در ادامه می‌گوید: «ما گزارش‌های معبتر و متعددی از حملاتی که به صورت عمدی غیرنظامیان را هدف قرار داده مشاهده کرده‌ایم. نیروهای روسیه ساختمان‌های مسکونی، مدارس، بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های حیاتی، خودروهای غیرنظامی، مراکز خرید و آمبولانس‌ها را ویران کرده و هزاران غیرنظامی بی‌گناه را کشته یا زخمی کرده‌اند.» 

آقای بلینکن این اقدامات نیروهای روسی را مصداق جنایات جنگی دانست. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۱۰:۴۶ PM

ماریوپل؛ شهر دوده و خاکستر 

واحد نیروهای ویژه گارد ملی اوکراین ویدیویی هوایی از وضعیت شهر ماریوپل این کشور منتشر کرده که نشان می‌دهد این شهر ساحلی در پی گلوله‌باران و حملات روسیه کاملا ویران شده است. در این ویدیو که با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین ضبط شده ۴۵ ثانیه است و نشان می‌دهد که دود از برخی از ساختمان‌ها بلند می‌شود. همچنین دوده و خاکستر بر کل شهر سایه افکنده است. 

تصویری هوایی از وضعیت شهر ماریوپل اوکراین

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۱۰:۲۹ PM

برلین: درخواست روسیه برای پرداخت هزینه گاز به روبل «نقض قرارداد» است

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید درخواست روسیه برای دریافت روبل در ازای تحویل گاز به کشورهای اروپایی نقض قرارداد است. وزیر اقتصاد آلمان همچنین تاکید کرد که برلین در این خصوص با شرکای اروپایی خود در مورد چگونگی برآورده کردن این تقاضا گفتگو خواهد کرد. 

ولادمیر پوتین روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور دیگر پرداخت‌های دلاری یا یورویی را برای تحویل گاز به اتحادیه اروپا نمی‌پذیرد و یک هفته فرصت می‌دهد تا سیستم پرداخت به روبل، واحد پول روسیه تغییر کند. آقای پوتین دلیل این تصمیم را واکنشی به مسدود شدن دارایی‌های روسیه در غرب دانست. 

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۱۰:۰۱ PM

افسر نظامی ناتو: تاکنون ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند

یک افسر نظامی ارشد ناتو می‌گوید تخمین زده می‌شود که در ماه اول جنگ نیروهای روسی بین ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند. این مقام ارشد در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین تاکید کرد که این تخمین‌ها بر اساس ترکیبی از اطلاعات دولت اوکریان و همچنین نشانه‌هایی از دولت روسیه و البته منابع دیگر است. 

تاکنون دولت ایالات متحده تا حد زیادی از ارائه تخمین عمومی از تلفات روسیه و اوکراین جلوگیری کرده است. این افسر نظامی ناتو روز چهارشنبه در جلسه توجیهی از مقر نظامی این پیمان در بلژیک همچنین اضافه کرد که مجموع افراد کشته شده، مفقود، اسیر و همچنین زخمی روس‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. 

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۰۹:۱۵ PM

جو بایدن واشنگتن را برای سفری ۴ روزه به اروپا ترک کرد

جو بایدن قرار است در سفر خود به اروپا با متحدان اصلی ایالات متحده در خصوص حمله روسیه به اوکراین گفتگو کند. آقای بایدن هنگام ترک واشنگتن در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که استفاده از سلاح شیمیایی توسط روسیه در جنگ اوکراین یک «تهدید واقعی» است. 

او توضیحات بیشتری در این خصوص نداد و تاکید کرد در این رابطه در گفتگو با رهبران اروپایی سخن خواهد گفت. بروکسل نخستین ایستگاه بایدن است و او در پایتخت بلژیک در نشست اضطراری ناتو شرکت خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین در نشست‌های اتحادیه اروپا و گروه ۷ نیز حضور خواهد داشت. او در نهایت روز جمعه برای دیدار با مقام‌های لهستانی به ورشو سفر می‌کند. 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۰۸:۵۵ PM

شهردار کی‌یف: روس‌ها تاکنون ۲۶۴ غیر نظامی اوکراینی را در کی‌یف کشته‌اند

ویتالی کلیچکو، بوسکور پیشین و شهردار کنونی پایتخت اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تهاجم مسکو به این کشور دست‌کم، نیروهای روس ۲۶۴ غیر نظامی از جمله ۴ کودک را در کی‌یف کشته‌اند. آقای کلیچکو همچنین تاکید کرد که روز چهارشنبه نبرد میان اوکراین و روسیه در ۳۰ کیلومتری شمال کی‌یف در جریان است و نیروهای اوکراینی کنترل مناطق شمال غرب و شمال شرق کی‌یف را پس گرفته‌اند.

کلیچکو که این صحبت‌ها را در حالی در یک پارک مرکزی در کیف‌ به زبان می‌آورد که دائما صدای انفجار و تیراندازی در پس زمینه صحبت‌های او شنیده می‌شد. 

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۰۸:۴۲ PM

رئیس کمیسیون اروپا: با بایدن در خصوص ارسال گاز مایع از آمریکا به اروپا گفتگو می‌کنیم

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی در پارلمان اروپا گفت که در سفر جو بایدن به اروپا، با او در خصوص امکان ارسال گاز طبیعی مایع اضافی آمریکا به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا گفتگو خواهد کرد. اتحادیه اروپا حدود ۹۰ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و روسیه تقریبا ۴۰ درصد از سهم گاز این اتحادیه و همچنین یک چهارم نفت قاره سبز را تامین می‌کند. 

اتحادیه اروپا در پی یافتن راه‌هایی برای پایان دادن و یا دست‌کم کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه از طریق ایجاد تنوع در تامین‌کنندگان آن است.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۰۸:۵۷ PM

دبیر کل ناتو: مسکو نمی‌تواند در جنگ هسته‌ای پیروز شود

ینس ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جمع خبرنگاران در واشنگتن به مسکو هشدار داد که نمی‌تواند در جنگ هسته‌ای پیروز شود و از کرملین خواست «لفاظی‌های خطرناک و غیرمسئولانه هسته‌ای» را متوقف کند. آقای استولتنبرگ همچنین اعلام کرد که ناتو برای تقویت جبهه شرقی خود چهار گروه نبرد جدید در بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی ایجاد خواهد کرد. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش از پکن خواست تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کند و همچنین در تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راهی مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ شرکت کند. 

استولتنبرگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش بار دیگر تاکید کرد که ناتو به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد اما در عین حال تاکید کرد که این بحران نشان داده ائتلاف باید وضعیت بازدارندگی و دفاعی خود را تغییر دهد. 

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو

۳/۲۳/۲۰۲۲ ۰۵:۲۸ PM

روسیه دیگر در برابر صادرات گاز به اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور دیگر برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند. رئیس جمهوری روسیه یک هفته به مقام‌های روس برای جایگزینی نظام جدید دریافت پول گاز با روبل روسیه فرصت داده است. 

رئیس جمهوری روسیه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه این تصمیم واکنشی به بلوکه شدن حساب‌های روسیه در غرب بوده، درباره این برنامه گفت: «تصمیم گرفتم برای گذار به پرداخت با روبل برای گاز صادراتی به کشورهای متخاصم و واحد پولی آن‌ها مجموعه‌ای از اقدامات را اجرایی کنم.»

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین ارزش روبل به‌شدت سقوط کرده است. 

۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۷
کد خبر: 26498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha