جذاب سازی سهام معدنی ها با آتش جنگ اوکراین- روسیه

در دو هفته اخیر، بروز جنگ بین روسیه و اوکراین باعث شد تا سهم‌های کامودیتی محوردر بازار سرمایه روند صعودی پرشتابی را به خود بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران؛در دو هفته اخیر، بروز جنگ بین روسیه و اوکراین باعث شد تا سهم‌های کامودیتی محوردر بازار سرمایه روند صعودی پرشتابی را به خود بگیرند.
تعداد شرکت‌های کامودیتی محور بازارسرمایه زیاد بوده و p/b عمده آنها هم زیر ۴ درصد بود اما بروز این جنگ باعث شد که رشد کامودیتی‌ها از لحاظ قیمتی به مراتب بهتر شده وحتی اعتماد فعالان بازار سرمایه به این دسته از سهم‌ها از جمله پتروشیمی‌ها، فولادی‌های و معدنی‌ها برگشت.
با توجه به اینکه اکثر این سهم‌ها، در بازار سرمایه شاخص ساز هم هستند، این سهم‌ها در بازار روند خوبی گرفته و این رشد آنها باعث رشد شاخص بورس هم شد.
روند شاخص بازار سرمایه براساس ارزش معاملات روزانه دارای متغیرهایی بوده که حرفه‌ای‌های بازار براساس حجم معاملات تصمیم می‌گیرند که وارد بازار بشوند یا خیر؟
اگر حجم معاملات روزانه به طور متوسط به عدد بالای ۵ هزار میلیارد تومان برسد و چند روزی هم این حجم معاملات تثبیت شود، آرام آرام، اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه بازمی‌گردد هر چند که اعتماد بزرگی دربازار از دست رفت و با این افزایش‌های چند روز اخیر کامودیتی‌ها بازار نشان نداد که از رکود خارج شده یا خیر؟
بخشی از بی اعتمادی بزرگی که اکنون دربازار سرمایه ایجاد شده محصول سیاست‌های دولت قبل بود، در حالی که در دولت جدید تصمیمات خوبی به نفع بازار سرمایه گرفته شده، هرچند که هنوز هم ابهاماتی در بازار سرمایه وجود دارد.
فراموش نکنیم که بازار سرمایه به آن سودی که انتظار می‌رفت هنوز نرسیده زیرا برخی پیش‌بینی‌ها دایر بر این بوده که در تابستان سال آینده قطعی برق خواهیم داشت و احتمالاً تولید شرکت‌ها هم به همین دلیل کاهش یابد.
در حال حاضر و با توجه به جنگ بین روسیه و اوکراین، شرایط مناسبی برای شرکت‌های بزرگ بورسی ایجاد شده از جمله صنایع کامودیتی و فولادی که اگر معامله‌گران با دید بلندمدت در آنها سرمایه‌گذاری کنند در بازه زمانی ۱۵ ماه آتی، بازدهی خوبی را خواهند داشت.
ناگفته نماند که بسیاری از فعالان حال حاضر به دنبال کسب سود کوتاه مدت از بازار هستند زیرا در دو سال اخیر بازار بشدت هیجان‌زده بود و این بی اعتمادی هنوز هم وجود دارد و بازار در ابهام است.
اما باید دید که ثبات بازار سرمایه در سال جدید چگونه بوده و احیای برجام به کجا خواهد رسید و بندهای ابلاغی شورای عالی بورس در بازار سرمایه تا چه میزان اجرایی می‌شود؟
در مورد اصلاح دامنه نوسان هم باید گفت که بهتر است اصلاح دامنه نوسان از شرکت‌های بزرگ بازار شروع شود زیرا سهم‌های آنها طوری نیست که کسی بتواند با یک تعدادی ازمعاملات، وضعیت سهام آنها را در بازار دچار نوسان کند. در صورت اصلاح دامنه نوسان از شرکت‌های بزرگتر، اتفاقات خوبی در بازار سرمایه رخ خواهد داد.
یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی بازار سرمایه بوده که گفته می‌شود حدود دو هزار هزار میلیارد تومان از منابع آنها نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری شده که عدد بسیار بزرگی است.
واقعیت این است که سیستم بانکی در تلاش است تا این منابع پولی از بانک‌ها خارج نشود اما برای رفتن این پول‌ها به سمت بازار سرمایه باید ظرفیت‌سازی کرد که پیش‌بینی می‌شود دست‌کم ۳۰ درصد از همین پول‌ها به سمت بازار سرمایه سرازیر شوند.
حقوقی‌های بازار سرمایه به دنبال این هستند که منابع خود را از سیستم بانکی به سمت بازار سرمایه حرکت دهند که ممکن است در مرحله نخست تا خردادماه سال آینده ۲۵ درصد این منابع به سمت بازار سرمایه سرازیر شود.
اما در بلندمدت ممکن است که تا ۵۰ درصد منابع حقوقی‌ها هم از سیستم بانکی به سمت بازار سرمایه بیاید.
اما بانک‌ها هم در این بین بیکار نخواهند نشست زیرا نزدیک به ۳۰ درصد منابع سپرده‌های بانکی مشمول سود سپرده نمی‌شود و به صورت قرض‌الحسنه بوده، بنابراین بانک‌ها تلاش خواهند کرد که حتی با دور زدن قانون نگذارند تا این پول‌ها از بانک‌ها خارج شود زیرا آنها لابی‌های قوی دارند و می‌کوشند تا مانع از اجرای قانون شوند. در پایان هم باید گفت که در صورت به نتیجه رسیدن برجام، پیش‌بینی می‌شود که سوددهی شرکت‌های صادرات محور نسبت به سایر سهم‌ها از بازدهی بهتری برخوردار باشد اما در مورد وضعیت سهام خودرویی‌ها خوشبین نیستم و صنعت خودرو در برجام دوم بهره خاصی نخواهد برد اما صادرات محورها سود خوبی خواهند داشت.

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 26131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha