سامانه الکترونیکی خدمتی در جهت کاهش زمان ثبت مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها

درصورت آنکه زیرساخت‌های الکترونیک برای اجرای فرآیندهای افزایش سرمایه راه‌اندازی شود، شرکت‌ها نیز مدت زمان کمتری را برای انجام این مسئله طی خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ وحید روشن قلب سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در مورد نحوه افزایش سرمایه شرکت‌های مندرج بازار سرمایه، اظهار کرد: باتوجه به نوع درخواست افزایش سرمایه شرکت‌ها، زمان اجرا این امر متفاوت خواهد بود.

او افزود: اگر شرکتی از محل سهام جایزه اقدام به افزایش سرمایه کند، به نسبت شرکتی که از محل آورده نقدی تصمیم به افزایش سرمایه دارد؛ مدت زمان کمتری طی خواهد کرد.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس، تصریح کرد: پروژه افزایش سرمایه به چند دسته تقسیم بندی می‌شود که می‌توان به فراهم آوردن مقدمات، تصویب طرح توجیهی امر افزایش سرمایه، دریافت نظر قانونی بازرس شرکت و سایر موارد اشاره کرد البته در گام نخست قبل از ارسال در خواست به سازمان در راستای اجرای افزایش سرمایه باید تمام موارد به ترتیب در شرکت صورت پذیرد.

روشن قلب تاکید کرد: طبق قانونی که به شرکت‌ها در خصوص افزایش سرمایه ابلاغ شده باید پیش از اقدام به افزایش سرمایه گزارشات مربوط به این مسئله در سامانه کدال نیز افشا شود تا سهامداران نیز در جریان قرار گیرند.

او بیان کرد: پس از آنکه شرکت‌ها تمام این مراحل را طی کردند، درخواست خود را در راستای افزایش سرمایه به سازمان بورس ارسال می کنند.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس تاکید کرد: مسئولان مربوط در سازمان پس از مشاهده جزئیات دقیق گزارشات، دستور افزایش سرمایه را نیز صادر می‌کنند که فرآیند صدور این مجوز در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۰ روز کاهش یافته است.

روشن قلب گفت: علی‌رغم آنکه میزان درخواست افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته اما سرعت رسیدگی به این مجوزها افزایش یافته است.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس بیان کرد: شرکت‌ها بسته به ماهیت فعالیتی‌شان برای افزایش سرمایه نیاز به مجوز از دستگاه‌های ذی‌ربط خود دارند، به طور مثال اگر بانکی تصمیم به افزایش سرمایه‌ بگیرد نیاز به مجوزهای لازم از سوی بانک‌مرکزی دارد.

او گفت: اکنون فرآیندی که سبب زمان بر شدن صدور مجوز افزایش سرمایه به ویژه از محل آورده نقدی می‌شود منوط به زمان استفاده از حق تقدم توسط سهامداران است زیرا در حال حاضر می‌توان آن را بین یک تا دو ماه تمدید کرد.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس تاکید کرد: پس از اتمام مهلت استفاده سهم‌های حق تقدم توسط سهامدار مواردی که مورد استفاده قرارنگرفته، محاسبه می‌شود تا در صورت بازگشایی نماد حق تقدم شرکت بتواند برای فروش آن میزان باقی‌مانده اقدام کند.

روشن قلب با اشاره به تلاش سازمان بورس برای کوتاه شدن فرآیند افزایش سرمایه، بیان کرد: همانطور که اشاره شد، تمام فرآیند زمانی افزایش سرمایه شرکت‌ها دست سازمان بورس نیست، متاسفانه قوانینی که در قانون تجارت وجود دارد کمی اجرای این مجوز ها را زمان‌بر کرده به طور مثال دراین باره می‌توان به نحوه استفاده سهامداران از حق تقدم اشاره کرد زیرا شرکت بایدی برگه حق تقدم را برای سهامدار پست کند تا در صورت تمایل همکاری با شرکت برگه حق تقدم به طور مجدد از سوی شخص سهامدار به شرکت ارجاع داده شود.

او فزود: براساس مجوز قانونی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده سازمان بورس به دنبال آن است که با هدف کاهش هزینه‌ها و زمان تمام مراحل مطرح شده به صورت الکترونیکی انجام گیرد.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: اکنون مقدمات این امر تاحد قابل قبولی انجام گرفته بنابراین انتظار می‌رود در ۶ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ عملیاتی شود.

روشن قلب بیان کرد: قاعدتاً برای اجرای الکترونیکی شدن مراحل افزایش سرمایه نیاز به تغییر و اصلاح در برخی قوانین وجود دارد که در این خصوص صحبت‌هایی صورت گرفته به نحوی که قرار است برخی قوانین موقت به قوانین دائم تبدیل شوند.

او بیان کرد: تغییر قوانین در حوزه افزایش سرمایه به سبب ارتباطی که بین وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی وجود دارد در برخی پیش‌نویس‌ها لحاظ شده است.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: متن قانون تجارت به طور کامل اصلاح نمی‌شود، بلکه باتوجه به آنکه برخی قوانین آن در دست اصلاح است موارد مربوط به افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها نیز در آنها درج می‌شود.

روشن قلب بیان کرد: فرآیند انجام افزایش سرمایه قاعدتاً باید در اداره ثبت شرکت‌ها لحاظ شود به نحوی که مرجع ثبت شرکت‌ها، این مسئله را تایید کند.

او تصریح کرد: بخشی از پروژه افزایش سرمایه مرتبط با دریافت مجوز از سوی اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس بیان کرد: برای آنکه بتوان فرآیند مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها را کاهش داد باید هرچه سریع تر فرآیند الکترونیکی شدن به اجرا درآید هرچند که در این مورد جلسات متعددی بادستگاه‌های مربوطه انجام گرفته است.

روشن قلب در خصوص تایید مجوز افزایش سرمایه از سوی اداره ثبت شرکت‌ها، بیان کرد: در فرآیند معمول اگر شرکتی با مشکل مواجه نشود و از سوی دیگر نیز ترکیب اعضا هیئت مدیره آن نزد اداره ثبت شرکت‌ها لحاظ شده باشد، زمان چندانی صرف تایید مجوز افزایش سرمایه نخواهد شد.

او تاکیدکرد: عمده مشکلات زمانی رخ می‌دهد، که شرکت قبل از درخواست افزایش سرمایه اطلاعات جدید خود را در نزد اداره ثبت شرکت‌ها بروز نکند به طور مثال با وجود تغییر در اعضای هیئت مدیره اسامی اشخاص جدید در لیستی که در دست این نهاد نظارتی قرار گرفته، لحاظ نشده باشد.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: اکنون مشکل شرکت‌هایی که برای ثبت صورت جلسات یا افزایش سرمایه با فرآیندهای طولانی مدت مواجه می‌شوند منوط به عدم هماهنگی بین اعضای هیئت مدیره فعلی با هیئت مدیره قبلی است.

روشن قلب در پایان ضمن امیدواری به کاهش زمان موافقت با مجوز افزایش سرمایه درصورت الکترونیکی شدن، تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی سامانه الکترونیک شاهد کاهش حداکثری برخی هماهنگی‌ها و سرعت بخشی در راستای فرآیند زمانی ثبت مجوز افزایش سرمایه خواهیم بود.

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 25621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha