خروج پول به کمترین حد یک ماه اخیر رسیده است/هنوز ورود نقدینگی را نمی‌بینیم/معافیت مالیاتی چه اثری بر بازار سهام دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: گروه بانکی از معافیت مالیاتی درآمدهای نرخ تسعیر ارز منتفع می‌شوند و این موضوع اثر مستقیمی روی سایر گروه ها ندارد اما با توجه به اینکه  این مسئله از طریق رئیس سازمان بورس پیگیری شده، می تواند یک سیگنال بنیادی بلند مدت برای بازار باشد که در واقع منافع سایر گروه ها نیز توسط سازمان پیگیری خواهد شد و یا اگر در حال پیگیری است می تواند به نتیجه برساند و در همین حد می تواند اثر مثبتی را بر بازار سهام داشته باشد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بازار بورس تهران امروز را تحت تاثیر مذاکرات برجامی و با لیدری بانکی ها، مثبت و پرتقاضا شروع کرد، به طوریکه بهبود تقاضا در بزرگان مشهود بود و در نهایت منجر به افزایش ۶.۷۰۲ واحدی در شاخص کل شد. گروه پالایش و نفت با توجه به کاهش قیمت نفت از معاملاتی متعادل و با گرایشات مثبت برخوردار بودند به طوری که در پایان نماد های شتران، شبندر کمی بالاتر از صفر تابلو و شپنا نزدیک به صفر تابلو بسته شدند.

نمادهای گروه بانکی با توجه به انشار خبری مبنی بر اعمال معافیت مالیاتی بر درآمد تسعیر ارزی از استقبال خوب خریداران بهره‌مند بودند و در پایان نمادهای وبملت و وتجارت با صف خرید و وبصادر و ونوین هم در محدوده ۴ درصد مثبت به کار خود پایان دادند. گروه پتروشیمی هم از معاملاتی متعادل و نسبتا کم حجم برخوردار بودند نماد فارس در مدار ۱ درصد مثبت و پارسان و نوری نزدیک به صفر تابلو بسته شدند. خودرویی ها نیز در دقایق ابتدایی بازار با برتری تقاضا مواجه بودند اما با گذشت دقایقی از بازار و افزایش عرضه ها کار خود را متعادل دنبال کردند و در انتها نمادهای خودرو، خساپا و خبهمن در محدوده ۳ درصد مثبت بسته شدند، در این میان نماد خاور از معاملات منفی برخوردار بود. گروه فلزات اساسی نیز از معاملاتی روان برخوردار بودند، در این گروه نماد تجلی پس از چندین بار عرضه، در نهایت با صف خرید بسته شد و فولاد و فملی هم پس از افشای اطلاعات ب امروز متعادل و مثبت بازگشایی شدند اما در نهایت در حدود ۱.۵ درصد منفی به کار خود پایان دادند.

رایانه ای ها امروز شرایط خوبی داشتند و با بهبود نسبی تقاضا مواجه بودند. غذایی ها نیز با برتری فروشندگان همراه بودند، در این میان غشهداب مورد توجه خریداران بود. سیمانی ها و دارویی هم متعادل معامله شدند. نماد های گروه سرمایه گذاری ها هم پر حجم تر معامله شدند و در این میان نماد وخارزم با توجه به بهره برداری از معدن طلا با صف خرید بسته شد.

نیما میرزایی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص تاثیر معافیت مالیاتی درآمد تسعیر ارزی و تحلیل بازار امروز اظهار کرد: گروه بانکی از معافیت مالیاتی درآمدهای نرخ تسعیر ارز منتفع می‌شوند و این موضوع اثر مستقیمی روی سایر گروه ها ندارد اما با توجه به اینکه  این مسئله از طریق رئیس سازمان بورس پیگیری شده، می تواند یک سیگنال بنیادی بلند مدت برای بازار باشد که در واقع منافع سایر گروه ها نیز توسط سازمان پیگیری خواهد شد و یا اگر در حال پیگیری است می تواند به نتیجه برساند و در همین حد می تواند اثر مثبتی را بازار سهام داشته باشد

میرزایی تشریح کرد: گروه های دیگر از این معافیت مالیاتی منتفع نمی شوند چراکه نرخ تسعیر ارزی مربوط به گروه های بانکی می شود و این گروه نسبت به سایر گروه هایی که نرخ دلار خود را با سامانه نیما تنظیم می کنند و تسعیرشان را از آن طریق انجام می‌دهند، جا ماندگی قیمتی دارد.

وی اضافه کرد: مسئله دارایی ارزی به‌طور مشخص در خصوص گروه بانکی مطرح است چراکه بانک‌ها طی سال‌های اخیر در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند و مقدار قابل توجهی دارایی ارزی را به ثبت رسانده‌اند و به همین واسطه تراز ارزیشان مثبت است. عمده شرکت های دیگر به خصوص تولیدی‌ها ارز حاصل از فروششان را در سامانه نیما می فروشند و یا بخشی از آن را صرف خرید تجهیزات می کنند و دارایی ارزی معنای چندانی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به تحلیل خروج نقدینگی و روند آتی بازار، بیان کرد: هنوز نشانه‌های قدرتمندی مبنی بر بازگشت روند نیست و حتی روزهایی که شاهد ورود پول به بازار هستیم، بسیار محدود است. امروز خروج پول کاهش پیدا کرده بود و به کمترین حد خود در یک ماه اخیر رسید اما هنوز ورود نقدینگی را نمی‌بینیم و اگر ورود نقدینگی در ارقام بالا و طی روزهای متوالی شکل بگیرد و همچنین حجم معاملات افزایش پیدا کند، می توانیم به این نتیجه برسیم که روند معکوس شده و رو به بهبود است. باید این نکته را مدنظر داشت که خروج نقدینگی روندی حدودا یک سال و نیمه را به ثبت رسانده و به یکباره باز نمی گردد.

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 24930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha