۱۸۰ همت پول هوشمند در پارکینگ بورس؛کسب بازدهی معقول در انتظار اهل صبر!

بازار سرمایه در بُعد میان مدت و بلندمدت، نسبت به بازارهای دیگر جذاب‌تر است به همین منظور نیاز است ضمن نگاه بلندمدت به بازار سرمایه، صبر به عنوان مولفه بسیار مهم در مقطع فعلی بازار در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خوشبختانه بازار سرمایه جذابیت لازم را در بین دیگر بازارها دارد گفت: حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی هوشمند نظاره‌گر بازار است تا در بزنگاه وارد بازار شود اما متاسفانه سهامداران خرد به دلیل نداشتن دانش لازم و کافی، بیشترین توجه خود را به سمت فضای مجازی معطوف کرده و دچار سوگیری‌های رفتاری شده‌اند. به دنبال سوگیری‌های رفتاری، سوگیری‌های مربوط به زیان‌گریزی و تأیید طلبی پرتفوی، سهامداران را دچار سردرگمی و ابهام برای خرید یا فروش می‌کند.

حسین عبدی افزود: توجه به فضای مجازی که نه مجوزی دارند و نه از طرف سازمان بورس تاییده شده‌اند، موجب ایجاد ابهام در بین سهامداران شده که هدف آنها منفعت‌طلبی از ورود و خروج توده‌وار نوسهامداران کم دانش است. در صورت توجه سهامداران به گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها در سامانه کدال و انتشار آن از طریق رسانه‌های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای سرمایه‌گذاری کشور، جذب سهامداران به بازار بیش از پیش افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مقطع فعلی به دلیل ترسی که طی مدت یک سال و نیم اخیر به سهامداران وارد شد، آنان فکر می‌کنند این بازار به همین زودی درست نمی‌شود. اما فراموش نشود که بازار سرمایه در بُعد میان مدت و بلندمدت، نسبت به بازارهای دیگر جذاب است به همین منظور نیاز است ضمن نگاه بلندمدت به بازار سرمایه، صبر را به عنوان مولفه بسیار مهم در مقطع فعلی بازار در نظر بگیریم.

حذف دامنه نوسان اتفاق خوب برای بازار سرمایه

عبدی اظهار کرد: مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار توجه ویژه ای به حذف دامنه نوسان دارند که این اتفاق بسیار خوبی است تا شرکت‌ها به سمت ارزش واقعی خود حرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برداشته شدن دامنه نوسان در روند بازار سرمایه چه تاثیری دارد، گفت: برداشتن دامنه نوسان برای همه شرکت‌ها انجام نمی‌شود و به صورت پله‌ای و علمی صورت می‌پذیرد و مسئولان سازمان تلاش خواهند کرد که به صورت کاملا آرام روی شرکت‌هایی که از بعُد پشتوانه بنیادی تحمل بالایی داشته و منفعت خوبی نصیب آنها می شود، اجرا کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ زمانی که دامنه نوسان برداشته شود شاهد افزایش نقدشوندگی لازم برای سهامدار حقیقی خواهیم بود و همین موضوع از بعد روانی و بنیادی به بازار کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار شاهد تعداد زیادی سهام ارزنده برای سرمایه گذاری است، افزود: تحولات و سیاست‌گذاری خوبی در بازار شکل گرفته است که این امر باعث می‌شود تا سهامداران صبور نتیجه خوبی از این بازار کسب کنند.

بورس کالا مهمترین کریدور معاملات کامودیتی در کشور

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا خرید و فروش‌ها و عرضه و تقاضا در بورس کالا بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد یا خیر، عنوان کرد: بورس کالا مهمترین کریدور معاملات کامودیتی کشور است و خواسته و ناخواسته باید بپذیریم که در آینده باید تبدیل به پله اول معاملاتی کامودیتی کشور شود.

عبدی با بیان اینکه بورس کالا شفافیت بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد، افزود: پس از ثبت موفقیت‌های بورس کالا به‌عنوان بستری مناسب برای عرضه کالاها و دارا بودن پتانسیل مربوط به کشف نرخ واقعی محصولات در سال‌های گذشته، مزیت بورس کالا برای عرضه‌کنندگان، سیاست‌گذاران و نهادهای حاکمیتی در بسیاری از بخش‌ها آشکار شد. زیرا عرضه محصولات از طریق بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری از سوی نهادهای متولی را از بین می‌برد و مسیری روشن برای رصد معاملات فراهم می‌کند.

کامودیتی‌ها جذاب‌ترین صنایع بورسی

عبدی با بیان اینکه کامودیتی‌ها جذاب‌ترین صنایع بورسی برای سرمایه‌گذاری هستند، تصریح کرد: صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی جذاب‌ترین صنایع هستند و بهترین اقدام برای تداوم روند صعودی بازار توسط دولت، حمایت از تولید، عدم دخالت در بازار سرمایه، حذف قیمت‌گذاری دستوری کامودیتی‌ها و محصولات فولادی، فلزی و پتروشیمی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران بهترین کاری که می‌توانند برای کسب بازدهی معقول از این بازار انجام دهند توجه به مولفه‌های بنیادی بازار سرمایه و سهام است، گفت: بهتر است سهامی که در مجامع سود معقولی تقسیم می‌کنند و از تولیدات و نقدشوندگی خوبی برخوردارند مدنظر سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس قرار بگیرند.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 24837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha