تکرار غافلگیری/ زنگ خطر دوباره برای سازمان پدافند غیرعامل

هرچند درمورد اقدامات سازمان پدافند غیرعامل درباره حملات و هک‌های صورت‌گرفته در چند وقت اخیر اطلاعات شفافی داده نمی‌شود؛ اما سردار جلالی معمولا از عملکرد این سازمان دفاع کرده و البته تقصیرات را به گردن دیگران انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق؛یک حمله سایبری دیگر؛ این بار در سازمان صداوسیما. عصر پنجشنبه آنها که پای شبکه یک تلویزیون نشسته بودند، ناگهان و به مدت ۱۰ ثانیه تصویر و صوت دو نفر از سران سازمان منافقین را دیدند که نشان از هک‌شدن این رسانه بود. گفته شد که این اتفاق در شبکه قرآن، رادیو پیام و رادیو جوان هم صورت گرفته است. مسئولان فنی صداوسیما این احتمال را مطرح کرده‌اند که احتمالا سرور آنها مورد حمله هکری قرار گرفته است.
رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری این سازمان، در شبکه خبر تلویزیون در این مورد گفته: «با توجه به اینکه زیرساخت‌های مدنظر از قبل در نظر گرفته شده بود، به نظر می‌رسد این اتفاق، کار ساده‌ای نیست؛ کار فوق‌العاده پیچیده‌ای است که به احتمال خیلی زیاد کسانی که صاحب این تکنولوژی هستند می‌توانند از بک‌دورها و امکاناتی که خودشان از قبل روی سیستم‌ها در نظر گرفته‌اند، بهره‌برداری کنند و بتوانند به زیرساخت‌ها صدمه بزنند». او ابراز امیدواری کرده که در کوتاه‌ترین زمان علت و محدوده مشکل را اعلام کند. دراین‌میان واکنش نماینده تهران به این اتفاق جالب است. مالک شریعتی در توییتی این اتفاقات را به ابر و باد و مه و خورشید و فلک و دولت ابراهیم رئیسی ربط داده و نوشته: «وسط سفرهای استانی، قرارداد ترکمنستان، پیگیری لغو تحریم‌ها در وین، سفر روسیه و چین، مصوبات تسهیل کسب‌وکار و افزایش حقوق سربازان، حذف ضامن وام‌های خرد، قرارهای خدمت تهران، تحولات خوب قضائی، اعتراف به شکست فشار حداکثری و صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال، ۱۰ ثانیه پارازیت هیچ است».
او در حالی از هیچ‌بودن این حمله چندثانیه‌ای گفته که چند سال پیش خروج آرشیو صداوسیما و پخش آن از شبکه‌های ماهواره‌ای، اعتبار این رسانه عریض و طویل را به چالش کشیده بود.
اما این تنها حمله سایبری در سال ۱۴۰۰ نیست، مهم‌ترین اتفاق رخ‌داده به آبان ماه برمی‌گردد که جایگاه‌های سوخت کشور دچار مشکل شد و کار به جایی کشید که رئیس‌جمهور به خیابان‌های تهران رفت و از چند پمپ بنزین بازدید کرد. ابراهیم رئیسی این اقدام را کار دشمن و برای عصبانی‌کردن مردم دانسته بود؛ چراکه این حمله سایبری در نزدیکی دومین سال اتفاقات آبان سال ۹۸ و گرانی بنزین که باعث خشم مردم و درگیری‌ها در کشور شده بود، رخ داد. مهم‌ترین سازمانی که دفاع از حملات سایبری را برعهده دارد سازمان «پدافند غیرعامل» کشور است که ریاست آن را از سال ۸۴ سردار غلامرضا جلالی برعهده دارد. این سازمان در سال ۸۴ تشکیل شده و زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح است. کمیته دائمی پدافند غیرعامل از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، وزیر کشور، وزیر دفاع، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و یکی از معاونان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تشکیل شده است. از وظایف عملیاتی این سازمان، هدایت و راهبری مقابله با تهدیدات نوین مانند سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی و اقتصادی است.
هرچند درمورد اقدامات سازمان پدافند غیرعامل درباره حملات و هک‌های صورت‌گرفته در چند وقت اخیر اطلاعات شفافی داده نمی‌شود؛ اما سردار جلالی معمولا از عملکرد این سازمان دفاع کرده و البته تقصیرات را به گردن دیگران انداخته است. او بعد از ماجرایی که در پمپ‌ بنزین‌های کشور رخ داد، به دیدار مراجع رفت و در آنجا گفت که دستگاه مربوطه به تذکرهای پیشین سازمان پدافند غیرعامل توجه نکرده بودند. او در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به حادثه حمله سایبری به بندر شهید رجایی و راه‌آهن که چند سال پیش رخ داد، اشاره کرده و گفته بود به لحاظ مدل حمله به یکدیگر شباهت داشتند. سردار جلالی طراحان این حملات را آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی دانسته و گفته بود: «وقتی که کسی در لایه سخت‌افزار می‌خواهد به دیگری حمله کند، باید نفوذ اطلاعاتی در لایه سیستم نهادینه‌شده مجموعه مدنظر داشته باشد. معمولا کشورهایی که به این سطح دسترسی دارند، کشورهای سازنده همان سیستم‌ها هستند که می‌توانند در این لایه باشند یا کسانی که بتوانند این سیستم‌ها را به صورت فیزیکی ساخته باشند».
در هر حال میزان حملات صورت‌گرفته در چند سال اخیر چنان سرعت گرفته که چندی پیش یک کارشناس فضای مجازی با اشاره به فهرست سازمان‌ها و مجموعه‌های هک‌شده در سال‌های اخیر به تسنیم گفته بود: «بانک‌ها ازجمله بانک ملت، بانک ملی و بانک صادرات، بنادر کشور، تپسی، کافه‌بازار، دی‌جی‌کالا، راه‌آهن، اسنپ، زرین‌پال، وزارت راه و شهرسازی، ۶۰۰ هزار حساب کاربری شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، ۴۰۰ هزار اطلاعات مخابرات، ۲۳۰۰ عدد از نامه‌های هواپیمایی هما، اطلاعات ۷۰۰ هزار کاربر شرکت مبین‌نت، ۹۰ هزار آموزشگاه آفرینش، ۹۵۰ هزار حساب کاربری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، اطلاعات کامل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ازجمله مواردی هستند که در دسترس قرار گرفته است».
یاسر جلالی گفته بود: «طبق آمار رسمی ۶۰ درصد جرائمی که در کشور و در حوزه رایانه‌ای به وقوع می‌پیوندد، در حوزه مالی است؛ یعنی جرائمی مانند فیشینگ،‌ سرقت اطلاعات و کلاهبرداری در حوزه مالی است و این یکی از چالش‌های پلیس فتا است و مردم نیز این تلقی را دارند که شاید سیستم کارا نیست؛ ولی عملا به خاطر اینکه پیش‌نیازهای این حوزه تأمین نشده و احراز هویت انجام نشده است و دسترسی وجود ندارد، در حق مردم ظلم می‌شود».
شاید اتفاق رخ‌داده در سازمان صداوسیما این زنگ خطر دوباره برای سازمان پدافند غیرعامل و سردار جلالی که ۱۶ سال است ریاست آن را برعهده دارد، به صدا درآورد که فاصله هکرها و حملات آنها به سازمان‌ها و نهادها از همیشه به ما نزدیک‌تر است و باید روند خود را برای مقابله با آنان بهبود ببخشند.

۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 24513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha