اثر مذاکرات و برجام بر بورس / پیش‌بینی بورس امروز ۸ آذر

یک کارشناس بازار سهام گفت: تمامی اتفاقات بد ممکن برای بورس افتاده و در مقطع کنونی حصول توافقات برجام به نفع بورس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛  سرانجام دوشنبه مذاکرات برجام برگزار می‌شود. کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی در خصوص تاثیر توافقات بر بورس دارند. برخی حصول توافقات را برای بازار سرمایه در کوتاه‌مدت مضر می‌دانند. از نظر برخی نیز نقش تصمیمات اقتصادی دولت بیش از هر چیز دیگری بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: بازار سرمایه مثل هیچ یک از بازارهای مالی خود عمل نکرده است. هر اتفاق بدی که ممکن بوده برای بورس افتاده و وضعیت از این بدتر نمی‌شود. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی‌هایی برای قیمت دلار داشتند. رقم دلار در حال حاضر بیش از پیش‌بینی‌هاست.

وی ادامه داد: از این جهت هم بازار به مشکلی برنمی‌خورد. در حال حاضر سهم‌هایی با پی به ای ۴ در بازار وجود دارند. اما بعضی از سهم‌ها با ۳۰ درصد ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند

این کارشناس گفت: وضعیت بورس از این بدتر نمی‌شود و به اندازه چند ماه آینده نیز برای بازار سهام اتفاقات بد از پیش افتاده است. در چنین شرایطی به نظر من حصول توافقات برجام نیز به نفع بورس خواهد بود. چرا که راه بسیاری از شرکت‌ها باز خواهد شد. برخی از شرکت‌های صادرات‌محور بورس نیاز به ارتباط با سایر کشورها دارند. امکان بروزرسانی دستگاها برای برخی از شرکت‌ها فراهم می‌شود.

سیگنال مهم برجام برای بورس

بازار سهام این روزها در سراشیبی نزول افتاده و شاخص روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

این در حالی است که قرار است روز دوشنبه مذاکراتی در خصوص برجام در وین انجام شود.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در خصوص لزوم برگزاری مذاکرات گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی تا پایان شهریورماه تورم نقطه‌نقطه ۴۳٫۷ درصد، تورم دوازده ماهه ۴۵٫۸ درصد، نقدینگی ۴۰۶۷ همت میلیارد تومان و نرخ رشد تورم به بالاترین سطح ۲۰ساله اخیر خود رسیده است. در این شرایط راهی جز این نیست که ایران به سمت مذاکره برود.

اقتصاد به سیاست گره خورده است

وی ادامه داد: در مقطع فعلی با این آمار و ارقام قطعا باید به سمت اینکه برجام به نتیجه‌ای برسد برویم. اقتصاد به سیاست گره خورده و برای اینکه به ثبات برسد راهی جز این نیست. اینکه آیا مذاکرات نتیجه‌بخش خواهد بود یا خیر معلوم نیست. اما در حال حاضر بازارهای مالی سوگیری منفی به نتیجه مذاکرات دارند. این نشان می‌دهد رسیدن به تفاهم در کوتاه‌مدت برای بازار دور از انتظار است.

نصیرزاده تصریح کرد: اما اگر فرض کنیم برجام در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد و نتایج پایدار بماند، این موضوع تبعات کوتاه‌مدتی برای بازارهالی مالی و در نتیجه بازار سهام دارد.

۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 22424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha