چرا قیمت سهام شدیدتر از انتظار فعالان بازار اصلاح داشته است؟/انتظار می رود نمادهای بزرگ و DPS محور جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران پیدا کنند

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌های جهانی در حوزه گاز و انرژی با افزایش قابل توجهی رو به رو شده و این موضوع چشم انداز مثبتی در خصوص نرخ کالاهای پایه و یا همان کامودیتی‌ها ایجاد کرده است.با فرض این موضوع انتظار می رود که نمادهای بزرگ و DPS محور بازار سهام جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران پیدا کنند.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: دلایل مختلفی موجب شد تا بازار سهام از ابتدای خردادماه حرکت صعودی خود را آغاز کند و جو مثبتی در بازار به وجود بیاید اما ترس سهامداران از ریسک‌های سیستامتیک باعث شد تا با اصلاحی بیش از آنچه که انتظار می ‌فت رو به رو شویم و هیجانات شدت بیشتری بگیرد.

سوری تشریح کرد: عمده تهدیدات از سمت سیاست گذاری و در خصوص فروش اوراق دولتی، افزایش نرخ بهره، نگرانی از چندصدایی‌های قیمت گذاری دستوری در محصولاتی همچون سیمان و میلگرد بود. این اتفاقات دست به دست هم داد تا قیمت سهام شدید تر از انتظار فعالان بازار اصلاح داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر به نظر می رسد که تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده و علت این امر را می توان در دو عامل ریشه‌یابی کرد. در نخست باید گفت که قیمت بسیاری از سهام کاهش چشم گیری داشته و به تبع جذابیت آن نیز افزایش پیدا کرده است.

وی ابراز کرد: قیمت های جهانی نیز در حوزه گاز و انرژی با افزایش قابل توجهی رو به رو شده و این موضوع چشم انداز مثبتی در خصوص نرخ کالاهای پایه و یا همان کامودیتی‌ها ایجاد کرده است و انتظار می رود که افق صعودی را در آینده داشته باشند. با فرض این موضوع انتظار می رود که نمادهای بزرگ و DPS محور بازار سهام جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران پیدا کند.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: البته بسیاری از سهم‌های کوچک هم از نظر قیمتی پتانسیل خوبی برای رشد دارند و حرکت و واکنش های سریع آنها سهامداران را ترغیب به سرمایه گذاران می کند.

وی بیان کرد: در واقع در کنار تاثیرگذاری‌های منفی از جانب دولت و بی اعتمادی سهامدار، نکات مثبتی همچون دو عامل افزایش نرخ‌های جهانی و جذابیت قیمت‌ها نیز وجود دارد و همین موضوع موجب استقبال خریداران و رنج‌کشی‌های مثبت در بازار شده است. به نظر می رسد زائقه سهامداران در این برهه زمانی بیشتر به سمت خریدهای بنیادی پیش رفته است.  

سوری درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا با افزایش نرخ گاز، می توان انتظار ایجاد چالش در تامین سوخت صنایع مختلف بخصوص در پتروشیمی‎ها را داشت؟ پاسخ داد: در این بحث دو مقوله جداگانه‌ای در قیمت محصولات و مشکل تامین  سوخت وجود دارد. در خصوص نرخ محصولات، شرکت‌ها در شرایط ایده‌آل قاعدتا باید قیمت انرژی را کامل بپردازند و به سبب این موضوع ضمن اینکه هزینه‌های آنها با گران شدن سوخت افزایش پیدا کند، محصولات آنها نیز با رشد قیمت مواجه می شود .

وی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: طی هفته‌های اخیر با جهش قیمت اوره مواجه شدیم. همچنین قیمت متانول نیز افزایش قابل قبولی را داشت و برآیند قیمتی مناسبی را در بازار داشته است. به‌طور کلی اگر قیمت‌ها و هزینه‎‌ها همزمان افزایش پیدا کند، می تواند منجر به سودآوری بیشتر شرکت‌ها شود و در واقع می توان گفت نگرانی درمورد کاهش سودآوری آنها وجود ندارد.

سوری گفت: البته تنها نگرانی که در برآوردهای خود بررسی می کنیم مربوط به کمبود گاز و چالش تامین آن است. پیش بینی می کنم در تامین گاز واحدهای پتروشیمی با کمبود حدودا ۲ ماهه مواجه شویم که درمورد این اهم باید گفت کمبود سوخت در حد یک ماه اهمیتی نداشته و چالش برانگیز نیست اما بیشتر از مدت زمان می تواند به واحدهای تولیدی لطمه بزند.

۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 20483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha