جنگ افغانستان؛ شهر مزارشریف به دست طالبان افتاد

در ادامه پیشروی‌های سریع، گزارش‌ها حاکیست که طالبان وارد شهر استراتژیک مزار شریف در شمال افغانستان شده و کنترل این شهر را در دست گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بی‌بی‌سی، طالبان ادعا کرده‌اند که کنترل مراکز سه ولایت پکتیا، پکتیکا و کنر را در شرق افغانستان نیز به دست گرفته‌اند.

ولایت فاریاب در شمال کشور نیز شاهد درگیری بود، طالبان مدعی کنترل بر شهر میمنه، مرکز این ولایت نیز شده است.

مزارشریف مرکز ولایت بلخ، پرجمعیت‌ترین شهر در شمال افغانستان و مهمترین مرکز تجاری و اقتصادی در شمال کشور است و از طریق شاهراه و راه آهن به بندر حیرتان با کشور ازبکستان هم مرز است.

در حال حاضر، طالبان مدعی تصرف بیش از نیمی از مراکز ولایت‌های کشور هستند.

این گروه با نشر عکس‌ها و ویدیوهایی گفته‌اند که کنترل شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا، شرنه مرکز ولایت پکتیکا و اسعد آباد مرکز ولایت کنر را در شرق افغانستان به دست گرفته‌اند.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که افرادی، اموال فرماندهی پلیس ولایت کنر را تاراج می‌کنند.

جنگ مزارشریف

افغانستان

عطامحمد نور، والی پیشین بلخ فرماندهی نیروهای مردمی و دولتی را در بلخ بر عهده داشت.

ویدیوهایی حضور طالبان در دروازه غربی شهر را نشان می‌داد، اما عطامحمد نور، فرمانده نیروهای مردمی و دولتی در این شهر از عقب راندن طالبان صحبت کرده بود.

طالبان اما با همرسانی تصاویر از جنگجویانش در دروازه شهر مزارشریف- شبرغان مدعی پیشروی به سمت شهر شده‌ بود.

گفتنی است که عطا محمد نور  و مارشال دوستم چندی پیش برای رهبری جنگ در شمال افغانستان به مزار شریف رفته بودند.

کشته شدن یک فرمانده محلی خیزش مردمی در بلخ

همچنین بنا به گزارش‌ها، علی سرور یک فرمانده محلی نیروهای خیزش مردمی در شمال افغانستان نیز کشته شده است. فرمانده علی سرور در روزهای اخیر همراه با افراد مارشال دوستم در حال نبرد با طالبان بودند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و مشاور امنیتی رئیس جمهور در فیسبوک گفته که "فرمانده علی سرور و داکتر عبد الرئوف و جمعی از همکاران‌شان"، "در یک کمین دشمنان وطن در مسیر شبرغان - مزار" کشته شده است.

گفته می‌شود فرمانده علی سرور و یارمحمد دوستم دو روز پیش از محاصره طالبان جان سالم به در بردند. او با نیروهایش چند روز پیش برای دفاع از شبرغان و کمک به یارمحمد، فرزند مارشال دوستم عازم آن شهر شد. فرمانده سرور همراه با "حدود ۳۰۰ نفر" از افرادش از مناطق تحت کنترل طالبان گذشته و خود را به مزارشریف رساندند، شهری که هنوز نیروهای مردمی و دولتی در برابر طالبان می‌جنگند.

.

فرمانده علی سرور از فرماندهان عبدالعلی مزاری، رهبر حزب وحدت بود که در سال ۱۹۹۶ در جریان تصرف کابل توسط طالبان، به اسارت این گروه درآمد و کشته شد.

همچنین در خبرنامه امروز وزارت دفاع افغانستان آمده که حملات طالبان را در ولسوالی‌های دهدادی و نهرشاهی ولایت بلخ عقب زده و در حمله هوایی، ۶۰ جنگجوی طالبان کشته شده اند.

طالبان در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

وزارت دفاع از کشته شدن ۲۰ نفر از جنگجویان طالبان در حمله به شهر میمنه خبر داده است، اما طالبان تلفات افرادش را به این شهر رد کرده‌اند.

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
کد خبر: 18902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha