اسناد جنجالی کمک بانک‌های بزرگ جهان به مجرمان / انتقال دو هزار میلیارد دلار پول کثیف

یک کارشناس آمریکایی گفت انتشار اسناد موسوم به «فایل‌های فین‌سن» نشان می‌دهد که مکانیسم مبارزه با پول‌شوئی آمریکا ناکارآمد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دنی برگر کارشناس اقتصادی آمریکایی گفت انتشار اسناد جنجالی در خصوص کمک بانک‌های بزرگ جهان به مجرمان برای انتقال دو هزار میلیارد دلار پول کثیف نشان می‌دهد مکانیسم موجود برای مبارزه با پول‌شوئی از کارآمدی لازم برخوردار نیست.

این اسناد که ابتدا به دست وب‌سایت بازفید (Buzzfeed) رسیده و سپس در اختیار «کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی» قرار گرفته نشان می‌دهد که جی پی مورگان، دویچه بانک و چند بانک جهانی دیگر از سال 1999 تا 2017 با وجود اطلاع از تخلف بعضی اشخاص و شرکت‌ها، به آن‌ها خدمات مالی ارائه می‌داده‌اند.

برگر روز دوشنبه در گفتگو با بلومبرگ در خصوص این اسناد گفت: «این اسناد فین‌سن نامیده شده‌اند چون شامل گزارش‌هایی به نام گزارش فعالیت مشکوک (SAR) می‌شوند که باید توسط بانک‌ها به اداره شبکه اجرایی جرائم مالی آمریکا (FinCEN) در وزارت خزانه‌داری آمریکا فرستاده شوند.»

برگر گفت فایل‌های FinCEN بیش از 2،100 مورد ثبت گزارش فعالیت مشکوک توسط بانک‌ها را نشان می‌دهد، گزارش‌هایی که ظاهراً موردبررسی دقیق قرار نگرفته‌اند چون ارائه خدمات بانک‌ها به مشتریان مشکوک که تخلف بعضی از آن‌ها همان موقع آشکار بوده ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: «این اسناد که تاکنون از چشم عموم پنهان مانده بودند، صدها مورد پول‌شویی احتمالی را به‌صورت مستند نشان می‌دهند. مشتریان شرکت‌هایی هستند که طرح پانزی راه انداخته‌اند و پول کشورهای درحال‌توسعه را بالا کشیده‌اند. این مسائل در هزاران سند به چشم می‌خورد.»

برگر در ادامه به چند مورد مستند اشاره کرد: «مثلاً برخی اسناد نشان می‌دهند بانک استاندارد چارترد پول را از طرف صرافی الکس رونی منتقل کرده است. این شرکت در دوبی مستقر است و بعدها متهم شده که برای طالبان پول‌شویی می‌کرده است. بانک آمریکا، جی پی مورگان، امریکن اکسپرس و سیتی

بانک نیز میلیون‌ها دلار تراکنش یک سیاستمدار پاکستانی را پردازش کردند، حتی بعد از اینکه اینترپل برای دستگیری وی اعلان قرمز صادر کرد. شعبه هنگ‌کنگ بانک HSBC نیز شرایط اجرای یک طرح پانزی برای کلاه‌برداری 15 میلیون دلاری را فراهم کرد.»

برگر گفت مشکل فقط این نیست که چرا بانک‌ها چنین اقدامی انجام داده‌اند؛ نگرانی بزرگ‌تر این است که چرا گزارش‌های فعالیت مشکوک بی‌فایده هستند.

وی گفت: «وقتی بانک‌ها گزارش فعالیت مشکوک ثبت می‌کنند، می‌توانند تراکنش را پردازش کنند و از پیگرد قضائی هم مصون می‌شوند. مشکل این است که بعد از ثبت گزارش فعالیت مشکوک توسط این بانک‌ها، اقدام خاصی صورت نگرفته و پول‌شوئی بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کرده است.»

۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 1565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha