تکرار گران‌فروشی در عرضه‌ اولیه شرکت‌ها !

مشاهده می‌شود که قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت معادل ۹۴ درصد ارزش خالص دارایی‌های آن تعیین شده و این در حالی است که به طور معمول، قیمت معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری معادل ۷۰ درصد NAV آن‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ روز چهارشنبه ۱۳درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس که معادل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهام بوده، برای اولین بار در بورس تهران عرضه اولیه می‌شود.

این شرکت در بازه قیمتی ۱۴.۰۰۰ تا ۱۴.۸۰۰ ریال عرضه اولیه خواهد شد. سهمیه هر کد معاملاتی معادل ۷۰۰ سهم در نظر گرفته شده است.

در این گزارش نگاهی مختصر به عملکرد و وضعیت مالی این شرکت خواهیم داشت:

ماهیت فعالیت اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها است. دو زیرمجموعه اصلی این شرکت شامل پارس فولاد سبزوار با مالکیت ۸۵درصدی و همچنین مالکیت ۸۶.۶ درصدی سهام شرکت اپال فولاد شرق پارسیان است.

شرکت فولاد سبزوار

این شرکت در حال حاضر محصول نهایی آهن اسفنجی را تولید می‌کند؛ ظرفیت واحد احیای این شرکت ۸۰۰ هزار تن است. همچنین این شرکت طرح تولید فولاد خام به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن را نیز در حال ساخت دارد که انتظار می‌رود در یک یا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

سود خالص محقق شده این شرکت که ۸۵درصد سهام آن متعلق به اپال کانی پارس بوده، در ۶ماهه نخست سال جاری معادل ۲هزار و ۸۳۱میلیارد ریال است. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته سود خالص این شرکت در سال جاری به ۶هزار و ۳۸۷میلیارد ریال خواد رسید.

شرکت اپال فولاد شرق پارسیان نیز در واقع از محل عملکرد شرکت زیرمجموعه خود یعنی صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان، درآمدزایی دارد.

شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان که ۶۰ درصد از سهام آن متعلق به اپال فولاد شرق پارسیان بوده، به منظور مدیریت و توسعه کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی مجموعه صنعتی و معدنی سنگان ایجاد شده است.

در حال حاضر تولید این مجموعه شامل ۲.۶میلیون تن کنسانتره در فاز یک است. تولید ۲.۴ میلیون تن کنسانتره در فاز دوم این مجموعه پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. همچنین تولید ۵میلیون تن گندله در فاز سوم این مجموعه تعریف شده است.

سود خالص محقق شده صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان که به صورت غیرمستقیم ۵۲ درصد از سهام آن متعلق به فرآوری معدنی اپال کانی پارس "اپال" اعلام شد، مبلغ ۷ هزار و ۶۸۳ میلیارد ریال بوده و پیش بینی شده که این شرکت در سال جاری به سود خالص ۲۵ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریالی دست یابد.

در بحث ارزش گذاری سهم شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، محاسبات ارزش‌گذاری صرفا با روش ارزش خالص دارایی‌ها محاسبه شده است.

ارزش خالص دارایی‌های هر سهم این شرکت بر اساس ارزش‌گذاری صورت گرفته در دو شرکت فولاد سبزوار و صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان معادل ۱۵ هزار و ۷۹۷ ریال و معادل ۳۱۶ هزار میلیارد ریال محاسبه شده است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت معادل ۹۴ درصد ارزش خالص دارایی‌های آن تعیین شده است. این در حالی است که به طور معمول، قیمت معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری معادل ۷۰ درصد NAV آن‌ها است.

به این ترتیب شاهد گرانفروشی دیگری در سطح بازار سرمایه و در فرآیند عرضه اولیه توسط متولیان بازار سرمایه هستیم.

علت اصلی این موضوع نیز عدم حساسیت سهامداران خرد به قیمت‌های عرضه اولیه و بی‌ارزش بودن تحلیل و تحلیل‌گری در سطح بازار است.

سهامداران خرد صرفا در زمان کسب زیان اقدام به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تهدید و بدگویی از ارکان بازار سرمایه و ...، مشغول هستند، اما کمترین دقتی در خریدهای خود ندارند و چه بسا اگر قیمت عرضه اولیه تعیین شده جهت اپال بیش از ۲۰.۰۰۰ ریال نیز تعیین می‌شد، صرفا به دلیل عرضه اولیه بودن در سمت خرید فعال بودند.

ارزش گذاری صورت گرفته برای اپال با فرض شمش فولاد ۴۴۵ دلاری صورت گرفته که ارزش سهام شرکت فولاد سبزوار در این محاسبات معادل ۹۰ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال و بر اساس سود پیش بینی ۱۰.۷۸۲ و ۱۲.۵۴۷ میلیارد ریال در دو سال جاری و آینده تعیین شده است.

همچنین ارزش گذاری سهام شرکت اپال فولاد شرق پارسیان (که بر اساس ارزش محاسبه شده ۴۳۳ هزار میلیارد ریالی برای شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان صورت گرفته) نیز ۲۶۰ هزار و ۷۴۹ میلیارد ریال محاسبه شده است.

سود پیش‌بینی شده شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان در سال جاری و آتی به ترتیب معادل ۲۶.۰۰۰ و ۴۳.۱۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 11282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha