گوشت قرمز ارزان می‌شود/ تولید دام زیاد شده؛می توانیم صادرکنیم/ایران‌کشوری قدرتمند در تولید دام سبک و سنگین است

رئیس شورای دام کشور با بیان اینکه در صنعت دامداری در بهترین شرایط خود به سر می بریم و هیچ نیاز به واردات نداریم؛ تصریح کرد: در حال حاضر قیمت معقول برای گوشت گوساله به ازای هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۱۰۰ هزار تومان است که کاملا  هم منطقی است. ضمناتقریبا از ابتدای امسال مصرف گوشت پایین آمده و بیشتر استفاده خانواری است در صورتی که قبلا ۴۰ الی ۴۵ درصد مصرف کننده ها تالارها و رستوران ها بودند که امسال به دلیل تعطیلی ها و محدودیت های ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا مصرف کم شده است.

 گروه صنایع غذایی و کشاورزی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امین محمودی- این روزها بازار تمامی محصولات غذایی با افزایش قیمت زیادی روبرو بوده است به همین دلیل و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم شاهد رکود در بسیاری از این بازارها از جمله بازار دام و گوشت هستیم.

* در تولید خودکفا شدیم

منصور پوریان، رئیس شورای دام کشور با بیان اینکه دامداری ها از لحاظ تولید دام در شرایط خوبی قرار دارند و قیمت هم ثابت است به خبرنگار رادار اقتصاد گفت:: به طور میانگین می توان گفت قیمت هرکیلو دام زنده سنگین ۳۵ هزار تومان و دام زنده سبک ۴۵ هزار تومان است، با این حال اگر پرداخت به صورت نقدی باشد قیمت به مراتب پایین تر هم می آید.

وی افزود: قیمت دام مصوب نیست و بستگی به عرضه و تقاضا دارد ولی قیمت گوشت خالص مصوب است با این حال قیمت لاشه کاهش پیدا کرده که البته و گاهی  اوقات خرده فروشان آن را به  قیمت بسیار بالایی عرضه می کنند.

رئیس شورای دام کشور با بیان اینکه در صنعت دامداری در بهترین شرایط خود به سر می بریم و هیچ نیاز به واردات نداریم؛ تصریح کرد: در حال حاضر قیمت معقول برای گوشت گوساله به ازای هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۱۰۰ هزار تومان است که کاملا  هم منطقی است.

پوریان با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا در صنعت دامداری و کاهش مصرف مردم اظهار کرد: تقریبا از ابتدای امسال مصرف گوشت پایین آمده و بیشتر استفاده خانواری است در صورتی که قبلا ۴۰ الی ۴۵ درصد مصرف کننده ها تالارها و رستوران ها بودند که امسال به دلیل تعطیلی ها و محدودیت های ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا مصرف کم شده است.

وی افزود: البته شرکت  پشتیبانی امور  دام خرید  خوبی در بخش دام سنگین از دامداری ها انجام داده و مازاد دامداری ها را خریداری کرده است البته بنده معتقدم این امر باید از چندین وقت جلوتر صورت می گرفت چون با ارائه این راهکارها طبیعتا نیازی به واردات و خروج ارز از کشور نداریم.

رئیس شورای دام کشور با اشاره به بالارفتن قیمت نهاده های دامی گفت: از مدتها قبل باید نیاز داخل کشور را با کشاورزی قراردادی برطرف می کردیم یعنی ما نمی توانیم با واردات نهاده در بخش تولید گوشت سفید و قرمز همیشه متکی به واردات باشیم.

پوریان ادامه داد: واردات نهاده به صورت سیستماتیک به صورت یک چیز عادی و تقریبی چندین سال هست که صورت می گیرد ولی با این حال همچنان راه حلی برای خودکفایی داده نشده که به عنوان مثال نیازهای علوفه ای خود را در داخل تامین کنیم.

وی تاکید کرد کرد: افزایش تولید به دلیل دو عامل است یکی اینکه جمعیت دامی  نسبت به سال های اخیر افزایش  داشته و دیگری به این علت بوده که تغییرات قیمتی از سال ۹۷ به بعد در سراسر کالاها خصوصا در بخش گوشت زیاد شد و این سبب  شد خیلی از پول های سرگردانی که در  رکود بودند به سمت صنعت دامداری بیایند و به همین دلیل شاهد رشد پرواری های گوشتی در بخش گوساله و گوسفند بودیم.

این مقام مسئول ادامه داد: چون بازار مناسبی برای فروش دام در کشور وجود ندارد دام های زیادی در دست دامدار  می ماند  و با  مشکلات عدیده ای روبرو می شود.

*ایران کشوری قدرتمند در تولید دام

پوریان با بیان اینکه کشور ما می تواند در خاورمیانه به عنوان یک کشور قدرتمند در تولید گوشت  قرمز باشد، افزود: راهی نداریم جز این که نهاده مورد نیاز دامداران را در داخل کشور تهیه کنیم که البته موضوع خیلی پیچیده ای نیست و اگر همین ارزی که برای وارادات نهاده  اختصاص می دهیم  در دسترس کشاورز  به صورت قرارادای قرار دهیم ، نهاده های دامی در داخل کشور تولید کنیم البته می توانیم ۵۰ الی ۶۰ درصد نیاز داخل کشور را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: صنعت دامداری و مرغداری را متصل به صنعت نهاده کردیم که کار اشتباهی بود و همه دیدیم که با مشکلات ارز چه نوسانات قیمتی در بازار گوشت رخ داد.

رئیس شورای دام کشور با تاکید بر اینکه صنعت دامپروری توانایی تبدیل به قدرت اقتصادی را داراست، گفت:صنعت دام را می شود به عنوان یک پایگاه اقتصادی مهم در تولید گوشت  در کشورهای حوزه خلیج فارس که اکثرا وارد کننده هستند؛ تقویت کنیم ولی متاسفانه  یک برنامه راهبردی برای این موضوع  وجود داشته که البته این برنامه کنار گذاشته شد و اکثر دامداری ها و شهرک های پرواری که هزینه و ساخته شدند بیشتر  ظرفیتشان خالی شد.

پوریان با بیان اینکه صادرات گوشت به کشورهای همسایه تقریبا صفر بوده، افزود: این در حالی است که در سال های ۹۴ و ۹۵  به عنوان کشور اول در صادرات دام قرار داشتیم و این پتانسیل در کشور ما وجود دارد و از لحاظ ارزآوری می توان برای کشور امکانات خوبی ایجاد می کند.

وی خاطر نشان کرد: الان با یک مشکل به اسم نهاده کل صنعت گوشت ومرغ جابه جا می شود که این اصلا خوب نیست که یک متغیر کوچک، متغیر بزرگ ایجاد کند.

این مقام مسئول در پایان جمعیت دامی کشور را ۷۰ میلیون راس اعلام کرد و افزود: با این رویش مراتع به ۷۵ میلیون راس هم خواهد رسید و در بخش سنگین چه پروار شده و چه سنتی ۱۱ میلیون راس است.

* قدرت خرید مردم  کم شده است

در همین خصوص علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفند با بازار گوشت قرمز را کم رونق توصیف کرد و افزود: شرایط به نحوی شده است که مردم تنها در هفته اول هر ماه پس از دریافت حقوق می‌توانند گوشت قرمز خریداری کنند و پس از آن بازار از رمق می‌افتد.

وی ادامه داد: پس از هفته اول نیز خرید صورت می‌گیرد، اما خریدها ضعیف است.

ملکی قیمت توزیع هر کیلوگرم لاشه گوسفندی برای مغازه‌داران را ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار تومان عنوان کرد و افزود: معمولا مغازه‌داران با احتساب  سود ۱۰ درصدی گوشت را به دست مشتری می‌دهند.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده از دامدار را کمی بیش از ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

به گفته ملکی؛ قیمت در نقاط مختلف کشور تقریبا یکسان است و تنها ۱ تا ۲ هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبودی در عرضه دام زنده نداریم، گفت: تولید دام در کشور به میزان کافی انجام می‌شود و در حال حاضر کمبودی در میادین عرضه دام زنده دیده نمی‌شد.

ملکی یادآور شد:  با توجه به نوسانات آب و هوایی در روزهای پاییزی، به دلیل بارندگی این احتمال وجود دارد که در مقطعی از زمان جابه جایی به کندی انجام شود و کمبود عرضه اتفاق بیافتد.

وی افزود: در زمان بارندگی حمل و نقل مختل شده یا به کندی و با نرخ بالا انجام می‌شود که بر بازاررسانی دام اثرگذار است.

گرانی گوشت را باید نهادهای نظارتی اصلاح کنند

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران نیز در این باره گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های تمام شده یک کیلوگرم گوشت مربوط به نهاده‌های دامی و سی درصد دیگر مربوط به دیگر هزینه‌هاست. هزینه‌ها و شرایط مختلف بر قیمت محصولات، تاثیرات خود را میگذارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران  افزود: نهاده‌های دامی که سه قلم وارداتی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در دسترس دامدار قرار میدادند که متاسفانه ۲۵ درصد از اقلام وارد شده به صورت قیمت مصوب، در اختیار این قشر قرار نگرفته و مابقی خوراک دام از ذرت و جو را مجبور شدند تا پنج برابر بیشتر، از بازار تهیه کنند، طبیعتا این امر است که قیمت تمام شده را بالا میبرد.

وی تاکید کرد: درصورتی که نهادهای مربوط، خوراک دام را با قیمت مصوب در اختیار دامداران قرار میدادند با احتساب سود، اکنون باید قیمت یک کیلو گوشت، ۴۸ هزارتومان باشد. متاسفانه دستگاه‌های نظارتی، بر باری که از گمرک وارد میشود نظارت نداشتند، چراکه با وجود سامانه‌های هوشمند بازهم متوجه نشدند کالای وارد شده به دست چه کسی رسیده‌است. باوجود اینکه پیش از این که شبکه بندی نشده بود، نه تنها این مشکلات نبود بلکه مقدار زیادی از خوراک دام نیز بدون انبار می ماندند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با اصلاح سامانه بازارگاه و ورود اتحادیه دامداران در توزیع نهاده‌ها به ‌زودی با کاهش قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد روبرو خواهیم شد.

سلطانی سروستانی با بیان اینکه اتحادیه تولیدکنندگان برای توزیع مناسب نهاده‌ها، وارد سامانه بازارگاه شده است، افزود: مهمترین عامل در تولید شیرخام تامین نهاده ها است، بنابراین باید نهاده به موقع و با نرخ مناسب توزیع شود.

وی اظهارداشت: طبق آمارها حدود دو میلیون تن نهاده در بنادر موجود است که با حل مشکل ارزی به بازار عرضه می شود، بنابراین به طور قطع ما به‌زودی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خواهیم شد.

*تاثیر ۷۰ درصدی نهاده دامی بر روی قیمت گوشت

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه های تولید مربوط به نهاده های دامی است، گفت: اگر بحث تامین و توزیع نهاده ها با قیمت های مناسب نادیده گرفته شود به طور حتم تولیدکننده و مصرف کننده دچار مشکل خواهد شد.

سلطانی سروستانی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم جو بین چهار هزارو ۱۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان، ذرت چهار هزار و ۶۰۰ تومان، کاه یک هزار و ۷۰۰ تومان، کنجاله سویا بیش از ۱۵ هزارتومان و یونچه بیش از چهار هزار تومان است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که توزیع نهاده ها سامان پیدا نکند قیمت تمام شده برای دامداران بالاست اگر دولت به فریاد دامداران نرسد، آنها از چرخه تولید خارج می شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: اکنون قیمت تمام شده شیرخام با توجه به نرخ نهاده های آزاد و دیگر هزینه های تولید بین پنج هزارو ۸۰۰ تا ۶ هزار تومان است.

وی با تاکید براینکه تولید پایدار باید براساس واقعیت ها باشد، خاطرنشان کرد: نرخ مصوب شیرخام در خردادماه با توجه به نرخ مصوب نهاده ها دو هزارو ۹۰۰ تومان تعیین شد این درحالیست که در همان زمان نیز نرخ تمام شده هر کیلوگرم شیرخام سه هزارو ۴۰۰ تومان بود. حمایت از تولید داخلی در واقع حمایت از مصرف کنندگان است و باید نرخ نهاده های دامی در بازار به ثبات برسد.

انتهای خبر/

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
کد خبر: 10722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha