سهم  ۱۴ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر از انرژی اولیه جهان/ایران راهی طولانی در پیش دارد

آمارهای منتشر شده از افزایش میزان به‌کارگیری انرژیی‌های تجدیدپذیر در جهان حکایت دارد به نحوی که این مساله به یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورهای مختلف تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازایرنا آمارهای منتشر شده از افزایش میزان به‌کارگیری انرژیی‌های تجدیدپذیر در جهان حکایت دارد به نحوی که این مساله به یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورهای مختلف تبدیل شده است.

از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون میزان بکارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان رو به افزایش نهاد به نحوی که در این سال بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در بخش افزایش ظرفیت‌ها، احداث نیروگاه‌ها و تحقیق و توسعه انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری شد.

کم‌کم تا انتهای سال ۲۰۱۰ میزان بکارگیری از ظرفیت‌های موجود در انرژی‌های تجدیدپذیر به حدود ۳.۸ درصد از تولید الکتریسیته در جهان رسید.

در حال حاضر انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۱۴ درصد از انرژی اولیه جهان را تأمین می‌ کنند.

با توجه به کاهش مصرف انرژی اولیه و استفاده بیشتر از منابع تجدیدپذیر در سراسر جهان، میزان انتشار کربن نیز در سال ۲۰۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

آمارها نشان می‌دهد میزان استفاده از انرژی تجدیدپذیر (از جمله سوخت‌های زیستی) باعث رکورد افزایش در مصرف انرژی شده است.

باد بیشترین سهم را در رشد انرژی تجدیدپذیر داشته (۱.۴ اگزاژول) و انرژی خورشیدی با اختلاف اندک (۱.۲ اگزاژول) به دنبال آن قرار دارد.

بر اساس کشورها، چین بیشترین سهم را در رشد انرژی تجدیدپذیر (۰.۸ اگزاژول) داشته که به دنبال آن آمریکا (۰.۳ اگزاژول) و ژاپن (۰.۲ اگزاژول) قرار دارند.

 این درحالیست که کشور ما سهم چندانی در آمارهای جهانی ندارد ولی در سال‌های اخیر کوشیده است اقدامات مفیدی در این خصوص اتخاذ کند.

انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

انرژی‌های تجدیدپذیر که از آن به نام انرژی پاک هم نام برده می‌شود از بهترین انرژی‌های سازگار با محیط زیست به شمار می‌روند که جایگزین بسیار مناسبی هم برای انرژی‌های با منشا فسیلی هستند.

 ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی از مجموع ۳۶۵ روز سال در بیش از دوسوم مساحت خود و متوسط تابش ۴.۵ تا ۵.۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا درزمینه‌ انرژی خورشیدی است.

انرژی خورشیدی می تواند هم برای گرمایش، پخت و پز و هم برای تامین روشنایی مورد استفاده قرار گیرد بدون آنکه نیازی به شبکه انتقال گسترده و یا حتی مصرف سوخت های فسیلی باشد.

با توجه به این فرصت، تاکنون ۱۲۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور ساخته شده و ظرفیت این نیروگاه‌ها ۸۵۰ مگاوات است که ۸۰۰ مگاوات آن از محل تجدیدپذیرهاست و ۵۰ مگاوات نیز از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت های فسیلی حاصل شده است.

این ۱۲۰ نیروگاه شامل، ۵۵ نیروگاه خورشیدی و ۱۹ نیروگاه بادی و بقیه نیروگاه‌های کوچک آبی و زیست توده هستند که اکثر آنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

چندی پیش «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در داخل کشور در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۸ رشد چهار برابری داشته است.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور که در ابتدای دولت یازدهم به ۱۶۵ مگاوات رسیده بود، در اردیبشهت ماه امسال به  ۸۰۰ مگاوات رسید که نشان‌دهنده رشد حدود پنج برابری است.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۶ مگاوات بوده که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۶۵ مگاوات رسید و این امر بیانگر ان است که ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال‌های دولت تدبیرو امید با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد تا پایان اردیبشهت ماه امسال سهم انرژی‌های خورشیدی در تولید برق کشورمان با ۶۳ نیروگاه ۴۴ درصد، انرژی بادی با ۲۰ نیروگاه سهمی ۳۴ درصدی، نیروگاه‌های برق آبی سهمی ۱۲درصدی، تولید برق از بازیافت حرارتی توربین‌های انبساطی دو درصد و زیست توده یک درصد است.

مجموع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان خردادماه امسال به ۸۲۵ مگاوات رسیده و ۸۲۱ مگاوات ظرفیت جدید نیز در حال احداث است.

میزان برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تا پایان خردادماه امسال براساس تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به چهار میلیارد و ۸۷۶ میلیون کیلووات ساعت رسیده‌ است.

استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تا پایان خردادماه صرفه جویی یک هزار و ۷۶ میلیون لیتری در مصرف آب به همراه داشته است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد تا پایان خردادماه امسال سهم انرژی‌های خورشیدی در تولید برق کشورمان با ۶۳ نیروگاه ۴۴ درصد، انرژی بادی با ۲۰ نیروگاه سهمی ۳۴ درصد، نیروگاه‌های برق آبی ۱۲ درصد، تولید برق از بازیافت حرارتی توربین‌های انبساطی دو درصد و زیست توده یک درصد است.

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: 774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha