افزایش تورم در ۵ ماهه سال ۹۹ رکورد زد

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد فشار افزایش تورم در ۵ ماه نخست امسال نسبت به سال ۱۳۹۷ هم بیشتر شده است.

به گزارش رادار اقتصاد به نقل از مشرق از ابتدای سال ۱۳۹۷ با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها و شوکه‌ شدن دولت برای مقابله با تحریم‌ها، اقتصاد کشور دچار مشکل شد و نرخ تورم رشد شدیدی پیدا کرد.

اما با اینکه تصور می‌شد سال ۹۷ بدترین سال از لحاظ رشد تورم برای اقشار کم‌درآمد بوده، اما جزئیات گزارش مرکز آمار بیانگر آن است که در سال ۱۳۹۹ تا پایان مرداد فشار بیشتری به مردم وارد شده است زیرا در ۵ ماه نخست امسال شاخص کل تورم ۱۵.۲ درصد بیشتر شده و رکورد یک دهه اخیر را شکسته است.

رکورد قبلی متعلق به سال ۱۳۹۷ بود که در ۵ ماه نخست آن سال شاخص کل تورم ۱۳.۱ درصد بالا رفت.

واقعیت نگران‌کننده‌تر آن که فشار تورمی به اقشار کم‌درآمد در ۵ ماه نخست امسال هم افزایش زیادی داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در ۵ ماه نخست امسال شاخص تورم دهک اول ۱۳.۶ درصد رشد کرده است، در حالی که در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ رشد شاخص تورم دهک اول ۱۳.۱ درصد بود.

در دهک دوم نیز همین وضعیت حاکم است به طوری که در ۵ ماه نخست امسال شاخص تورم این دهک، ۱۴.۳ درصد بیشتر شده در حالی که در مدت مشابه سال ۹۷ رشد شاخص تورم دهک دوم ۱۳.۶ درصد بود.

این آمار بیانگر افزایش فشار تورمی به مردم در ۵ ماه نخست امسال است اما متاسفانه مسئولان ارشد دولت و بانک مرکزی مدعی شده‌اند که تورم در مرداد کنترل شده‌ است.

مواضع مسئولان ارشد دولت و بانک مرکزی این نگرانی را ایجاد کرده که با پاک کردن صورت مسئله تورم مواجهیم که قطعا سبب ادامه روند افزایشی آن در ماه‌های آینده و تشدید فشار به مردم خصوصا اقشار کم‌درآمد خواهد شد.

مسئولان ارشد دولتی طی یک هفته اخیر در حالی مدعی کنترل تورم شده‌اند که تا قبل از آن، شاهد دعوای بانک مرکزی و سازمان برنامه درباره ریشه افزایش تورم در سال جاری بودیم و این دو نهاد دولتی، یکدیگر را مقصر معرفی می‌کردند.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha