عنادی :بایدن با تاکتیک جدیدی سیاست‌های آمریکا را حتی در صورت بازگشت به برجام دنبال خواهد کرد/شرایط پیش روی بایدن برای اصلاح روند ترامپ به شدت سخت است

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: تردیدی در این موضوع وجود ندارد که بایدن با تاکتیک جدیدی سیاست‌های آمریکا را حتی در صورت بازگشت برجام در قبال ایران دنبال خواهد کرد، بنابراین در چنین شرایطی تاکید و توجه هوشمندانه مسوولین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است

گروه اقتصاد بین‌الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قرار است آمریکا به برجام برگردد، سخن آشنایی که این روزها از سوی بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا در کمپین های انتخاباتی خود اعلام شده  و اقتصاد  متکی به این سخن دلگرم به کاهش نرخ ارز و باز شدن مسیرهای تجارت و تعاملات بیشتر با دنیا پیش روی ایران هستند به این امید که فشار تحریمی و چالش های اقتصادی از شانه خسته آنها برداشته شود. قطعا دغدغه اقتصادی مردم موضوع بسیار مهمی است که بخشی از دست رفتن آن وابسته به تحریم هاست، هر چند که به اعتراف خود مردم بخش اعظم گرفتاری های ما ناشی از خود تحریمی های داخلی است اما به هر حال تحریم ها در اقتصاد وابسته به درآمدهای نفتی موثر است. با اینکه قابل پیش بینی است آمریکا در قبال ایران چه راهبردی را در پیش خواهد گرفت اما اگر بحث مذاکره مجدد و بازگشت به برجامی که بایدن خود در تدوین آن در دوره ریاست جمهوری پیشین آمریکا نقش داشته مطرح است  هوشمندی جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره و وا ندادن مجدد مساله بسیار مهمی است که خروجی آن تامین منافع ملی می شود. دکتر مراد عنادی کارشناس ارشد و تحلیل گر مسائل سیاسی و بین الملل در این گفتگو تحلیل خود را از چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ایران با آمریکا در راستای حفظ منافع ملی با ما در میان گذاشته است. 

مراد عنادی کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص شرایط سخت پیش روی بایدن برای بازگشت به توافق بین المللی برجام به ما گفت : بازگشت به برجام و اصلاح آنچه که ترامپ در چهار سال گذشته بر سر توافق برجام آورد شرایط پیش روی بایدن را به شدت سخت می کند. 

وی در این باره افزود : به هر حال بایدن باید در چهار سال آینده بتواند تمام چالش های ایجاد شده توسط ترامپ در خاورمیانه، چین، ناتو، اروپا، آمریکای لاتین و پیمان نامه ها و تفاهم نامه های بین المللی را که  ترامپ با یکجانبه گرایی از آن ها  خارج شده را حل و فصل کند و به آنها رجوع دوباره ای داشته باشد، از این رو دوره کاری سخت و بسیار دشواری  در برابر رئیس جمهور آتی آمریکا قرار گرفته است . 

کارشناس ارشد مسائل بین الملل خاطر نشان کرد : آنچه که به عنوان توافق بین المللی برجام در دوره ریاست جمهوری اوباما با جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد که در نهایت با خروج ترامپ از آن عملا برجام خاصیت و کارایی خود را از دست داد یک بار دیگر مراجعه به آن از سوی دموکرات ها توسط جوبایدن مطرح شده است. با آنکه ترامپ تلاش کرد تا ایران را با فشار حداکثری تسلیم شروط خود و به نوعی وادار به مذاکرات تازه ای کند تا توافق  جدیدی را جایگزین برجام کند، اما مقاومت جمهوری اسلامی ایران مانع از تحقق خواسته وی شد. 

مراد عنادی خاطر نشان کرد: حال که دوره چهار ساله ترامپ به پایان رسیده است آن چیزی که در دوره جدید و با بایدن به عنوان یکی از  معماران برجام مطرح است بازگشت به برجام براساس تاکید خود جوبایدن در کمپین‌های انتخاباتی و مصاحبه‌های هفته ها و ماه های اخیر است. 
کارشناس مسائل ارشد بین المللی با بیان اینکه بایدن تکنیک هایی خاص خود را با اهداف اصلی آمریکا در قبال ایران در پیش می گیرد تصریح نمود : بی تردید بازگشت به برجام و موضوع تغییر تاکتیک های مذاکراتی آمریکا مباحث دیگری است که به مرور و گذشت زمان آشکار می‌ شود که باید منتظر وقایع بعدی باشیم، اما در خصوص بازگشت جوبایدن به برجام و حل مسائل تحمیل شده به ایران و اینکه رئیس جمهور منتخب چه کاری می‌تواند صورت دهد، این نکته‌ حائز اهمیت است که حتی اگر آقای بایدن به برجام بازگردد نمی توان انتظار خاصی برای ایجاد تغییر در سیاست های چهارگانه آمریکا نسبت به ایران داشت چرا که خواسته های آمریکا در بحث هسته‌ای، موشکی، حقوق بشر و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد ثابت بین مسوولین و سیاست مداران و َ سیاست گذاران آمریکایی اعم از دموکرات و جمهوری خواه به شمار می‌رود. 
وی در این باره بیان داشت : به رغم  ویژگی‌های منحصر به فرد ورادیکالیسمی که در سیاست خارجی ترامپ وجود داشت مشاهده کردیم وی نیز  در پایبندی به چهار موضوع اشاره شده نه تنها همانند روسای جمهور قبلی عمل کرد، که ترامپ با تاکتیک هایی که رنگ و بوی خشونت، یکجانبه گرایی و  افراطی‌گری بیشتری داشت ظاهر شد و بر شدت عمل خود بر ضد ایران افزود. 
عنادی تصریح نمود: تردیدی در این موضوع وجود ندارد که بایدن با تاکتیک جدیدی سیاست‌های آمریکا را حتی در صورت بازگشت به برجام در قبال ایران دنبال خواهد کرد، بنابراین در چنین شرایطی تاکید و توجه هوشمندانه مسئولین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تا منافع ملی ایران تامین شود و تحت چالش ها و دست اندازهای جدید قرار نگیرد.
مراد عنادی کارشناس ارشد مسائل بین المللی با اشاره به راهبردهای اصلی ایران گفت :جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته سیاست مشخصی در چارچوب امنیت ملی، حفظ استقلال و حفظ منافع ملی داشته است، ضمن اینکه در چارچوب دکترین دفاعی خود سیاست های موشکی را برای ارتقای امنیت ملی ،مرزها و سرزمین پهناور ایران دنبال کرده است. در بحث مسائل هسته‌ای هم آژانس بین‌المللی اتمی در گزارش ‌های مکرر صلح آمیز بودن عملکرد وبرنامه هسته ای ایران را تایید نموده است. حضور جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای نیز  با خواست دولت های عراق و  سوریه و درخواست مسوولین سایر کشورها بوده است‌ لذا برخلاف ادعاهای آمریکا ایران در منطقه مداخله ی نامشروع  نداشته و آمریکا تا کنون نتوانسته حضور نامشروع ایران در کشورهای منطقه رااثبات  کند.  
وی خاطر نشان کرد : خوشبختانه سیاست‌های ایران واضح و مبرهن از اتهام زنی های آمریکاست،ضمن اینکه آمریکا عامل اصلی خروج از برجام بود، موضوعی که حتی با انتقاد شرکای اروپایی، روسیه و چین همراه شد. 
 
عنادی با اشاره به خروج آقای ترامپ از برجام گفت :دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ زیر میز مذاکره و توافقی بین المللی زد. به عبارت دیگر دولت آمریکا از توافقنامه ای بین المللی با امضای چندین کشور قدرتمند دنیا خارج شد، بنابراین مسلم است که آمریکا باید رفتار خود را در قبال ایران و توافق برجام تصحیح کند، هر چند که احتمال داده می شود آمریکا به عنوان کشور قدرتمند در ادبیات خود با ایران ، همچنان سعی نماید از نگاه بالا به پایین موضوعات مورد نظر خود را پیش می برد. در چنین شرایطی به نظر می رسد  ایران هم تسلیم هیچ گونه فشاری از سوی آمریکا نمی شود، همانگونه که در چهار سال گذشته تسلیم  شروط ترامپ نشد، بنابراین جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های خود را دنبال می‌کند. 
وی در پایان تصریح نمود :ملت ایران انتظار دارند مسوولین به گونه‌ای با آمریکا برخورد کنند که منافع ملی ایران  تامین شود و با هوشمندی و درایت مانع تحمیل چالش‌های جدیدی بر کشور  از سوی ساکنان جدید کاخ سفید شوند.

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 6966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha