طرح ۱۵ ایالت آمریکایی برای اصلاح نظام الکترال ریاست‌جمهوری آمریکا

چند ایالت آمریکا تصمیم گرفته‌اند با اصلاح سیستم رأی‌گیری الکترال، آرای مستقیم مردمی را مبنای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، چند ایالت آمریکا تصمیم گرفته‌اند با اصلاح سیستم رأی‌گیری الکترال، آرای مستقیم مردمی را مبنای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور قرار دهند. تاکنون ۱۵ ایالت آمریکا به همراه منطقه کلمبیا قراردادی موسوم به «پیمان میان ایالتی آرای مردمی» را تأیید کرده‌اند.

این پیمان ازایالت‌ها می‌خواهد آرای الکترال خودشان را به نامزدی که برنده رأی مردمی شده اختصاص دهند. ایالت‌هایی که پیمان میان‌ایالتی آرای مردمی را تأیید کرده‌اند مجموعاً ۱۹۶ رأی الکترال از ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای انتخاب رئیس‌جمهور برخوردارند.

ایالت‌های کالیفرنیا، کلرادو، کانکتیکات، دلاویر، منطقه کلمبیا، هاوائی، ایلینوی، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اورگن، رود آیلند، ورمونت و واشنگتن ایالت‌هایی هستند که تا به حال به این پیمان پیوسته‌اند. مجلس سنای ایالتی کلرادو نخستین ایالتی بود که در سال ۲۰۰۶ این پیمان را به تصویب رساند. این قانون، سرانجام سال گذشته توسط فرماندار کلرادو اجرایی شد، اما گروهی به نام  Coloradans Vote با جمع‌اوری امضاهای لازم توانستند مجددا اجرای آن را متوقف کنند.

رأیی که مردم آمریکا در روز انتخابات می‌دهند در واقع برای انتخاب کردن اعضای این «الکترال کالج» است. واژه «کالج» (college) در این عبارت، در واقع به گروهی از افراد اشاره دارد که برای انجام وظیفه‌ای مشترک گرد هم جمع می‌شوند.  به هر یک از اعضای این مجمع، «الکتور» یا «برگزیننده» گفته می‌شود و وظیفه آنها انتخاب رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور است.  

مجمع گزینندگان هر ۴ سال یکبار، چند هفته بعد از روز انتخابات برای انجام این وظیفه تشکیل جلسه می‌دهند. رأیی که هر برگزیننده به نامزد حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه می‌دهد به «رأی الکترال» معروف است. برای هر نامزد انتخاباتی، رای الکترال به این ترتیب به دست می‌آید که اگر آرای مردمی در ایالتی برای مثال به کاندیدای جمهوریخواه باشد، برگزیننده‌های آن ایالت‌ها هم رأی الکترال خود را به نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌دهند.  البته بعضی از برگزینندگان در انتخابات آمریکا هستند که ممکن است متناسب با رأی مردم رأی ندهند. برای مثال ممکن است در ایالتی رأی مردم به نامزد حزب دموکرات باشد، اما یک برگزیننده آن ایالت رأی خودش را به نامزد حزب رقیب بدهد. به این برگزیننده‌ها، «غیروفادار» می‌گویند.  

مجمع گزینندگان مجموعاً ۵۳۸ برگزیننده دارد. تعداد برگزیننده‌های هر ایالت تقریباً متناسب با اندازه جمعیت آن ایالت است. هر ایالت به همان تعدادی که در کنگره آمریکا (شامل مجلس نمایندگان و مجلس سنا) نماینده دارد در مجمع گزینندگان هم برگزیننده دارد. کنگره آمریکا در حال حاضر شامل ۱۰۰ نماینده مجلس سنا و ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا است (مجموع این الکتورها ۵۳۵ نفر می‌شود و سه الکتور هم برای منطقه کلمبیا موسوم به دی‌سی  DC در نظر گرفته شده است.)

برای مثال کالیفرنیا که ۳۹ میلیون نفر جمعیت دارد، در مجلس نمایندگان ۵۳ نماینده و در سنا ۲ سناتور دارد که به این ترتیب الکتورهای آن ۵۵ نفر خواهد بود. این ایالت دارای بیشترین آرای الکترال است.

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 5978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha