ایران موفق به ساخت داروی رمدسیویر شد/‌ واکنش نمکی به ساخت داروی کرونا توسط دکتر مصطفایی

ما به مرحله‌ای از دلخوشی در این راستا رسیده‌ایم که آماده پیش‌خرید واکسن از این شرکت‌ها هستیم که تا ماه‌های آینده خبرهای خوشتری خدمت مردم اعلام می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم ، سعید نمکی در ستاد استانی مقابله با کرونا در استان کرمانشاه با قدردانی از نقش مؤثر رهبر معظم انقلاب در روند مقابله با فراگیری کرونا اظهار داشت: تا زنده‌ام این واقعیت را به زبان می‌آورم.

‌وزیر بهداشت تأکید کرد: تا زنده‌ام این واقعیت را به زبان می‌آورم که اگر حمایت‌های این مرد بزرگِ نازنین نبود ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم، ایشان در حمایت، هدایت و رعایت، الگویی تمام‌عیار از یک رهبر خردمند در جهان بوده‌اند.‌

وی با بیان اینکه کمک‌های مردمی مردم در این مدت ستودنی بود، گفت: تاکنون داروی شفابخشی در دنیا ساخته نشده و هرآنچه تاکنون اعلام شده داروی مؤثر و کمک‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های مؤمنانه مردم در این ایام واقعاً ستودنی است و نمی‌توان در جای دیگر دنیا نمونه آن را آورد عنوان کرد: اصلی‌ترین ابزار در این میانه عشق بود و حماسه‌ای خلق شد و عزیزانی که آگاهانه تن به آتش بلا زدند چیزی جز عشق نبود.

نمکی گفت: این عشق بی‌نهایت را در دفاع مقدس هم داشتیم اما در این دفاع شیوه جدیدی را دیدیم و در این جنگ سرداران قبل از سربازان دل به آتش زدند و روز گذشته با مرور اسامی شهیدان سلامت این ایام از بین ۱۳۰ شهید اسامی ۵۷ پزشک عالی‌رتبه هم به چشم می‌خورد.

وزیر بهداشت افزود: ما در دفاع مقدس می‌دانستیم دشمن کجا قرار دارد و از کجا حمله می‌کند اما در این دفاع عزیزی که کنار ما نشسته بود بمب ویروس بود و ما اطلاع نداشتیم و این عدم شناسایی خط مقدم به‌شدت ما را گرفتار کرده بود.

نمکی با یادآوری قرار داشتن کشور در اوج تحریم و ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌های تحمیل‌شده گفت: گاهی دلخوش بودیم که محموله‌ای ۲ بامداد می‌رسد و ساعت ۲:۱۵ اعلام می‌شد که در فلان فرودگاه به‌دستور یکی از تروریست‌ترین آدم‌های تاریخ بشریت که رئیس جمهور مخلوع آمریکا بود از حمل‌ونقل آن ممانعت شده است.

وی افزود: اگرچه مقام معظم رهبری بارها فرمودند که تفاوت اساسی بین گردش قدرت‌ها در کشوری همچون آمریکا برای ما نیست اما وقتی نتیجه انتخابات را شنیدم به این رسیدم که فردی که منتظر فروپاشی جمهوری اسلامی در کرونا بود و تمام محدودیت‌ها را بر ما تحمیل کرد که ما را به زانو درآورد با خفت و خواری رفت و ما با عزت و سربلندی ماندیم.

نمکی گفت: کسی که ضدتروریست‌ترین عنصر منطقه و جانفشان‌ترین فرد یعنی شهید سردار سلیمانی را به‌عنوان تروریست به شهادت رساند خون این مظلوم نه در عرصه‌ای که ترامپ در انتخابات باخت بلکه در تمام عرصه‌ها گریبانش را خواهد گرفت و یکی از ذلیل‌ترین افراد تروریست‌پرور دنیا را رسوا و رسواتر خواهد کرد.

وی عنوان کرد: این حاصل زحمات ملتی است که پایداری و رهبری فرزانه و خردمند دارد و ملتی بعد از هشت سال دفاع مقدس سانتی‌متری از خاکش را سر میز هیچ مذاکره‌ای زمین نگذاشته است و من تردید ندارم که در عرصه مبارزه با کرونا نیز با این همدلی و وفاق افتخار تازه‌ای را برای نظام جمهوری اسلامی خلق خواهد کرد.

وزیر بهداشت با ابراز اینکه "این ویروس یکی از پیچیده‌ترین مخلوقاتی است که تاکنون پا به عرصه خلقت گذاشته است" گفت: این ویروس بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که بتوانیم درباره آینده آن قضاوت کنیم یا کسی در دنیا ادعا کند "دارویی را کشف کرده‌ام که ویروس را تمام‌عیار مهار می‌کند" و هنوز کسی همچنین ادعایی در جهان نداشته است.

نمکی همچنین گفت: این ویروس پیچیدگی‌های زیادی را به نظام سلامت جهان تحمیل خواهد کرد و هرچند ما برای همه سرزمین‌ها آرزوی سلامتی داریم اما برآورد مرگ در اروپا در ماه‌های آینده برای بسیاری از کشورها در روز بیش از ۱۰۰۰ نفر است و البته برای ما نیز برآوردهای عجیب و غریبی را رقم می‌زند که با همدلی نخواهیم گذاشت به آن مرزها برسیم.

وی با اشاره به توفیق و رهیافت به فاز جدیدی از مدیریت بیماری و توصیه‌های خردمندانه مقام معظم رهبری در چند مقطع از جمله ایجاد قرارگاه کرونا گفت: جای خالی این قرارگاه به‌عنوان یک جایگاهی که مسائل اجرایی و مسائل ستاد را دنبال کند خالی بود و با پذیرش این مسئولیت این قرارگاه شکل گرفت.

نمکی عنوان کرد: تأمین منابع مورد نیاز وزارت بهداشت از صندوق توسعه ملی و تأمین اعتبارات معوقه در وزارت بهداشت و مطالبات پرستاران، پزشکان و درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها که به حداکثر ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده بود با دستور مقام معظم رهبری و رئیس جمهور یک روزنه جدیدی را برای ما ایجاد کرد.

وی با تأکید به اینکه "با تأمین اعتبارات و اجرای مصوبات جان تازه‌ای برای گام برداشتن گرفتیم" گفت: امروز طرح غربالگری عمومی با عنوان محله‌محور در کل کشور با هماهنگی و وفاق با بسیج، هلال‌احمر و سازمان‌های مردم‌نهاد و با تکیه بر ۲۰میلیون سفیر سلامت در خانواده‌ها و محله‌محوری و استفاده از ظرفیت بسیج و روحانیت و خیّران محلی آغاز شد.

نمکی اضافه کرد: افزایش آگاهی عمومی در راستای پیشگیری از بیماری، کنترل و تشدید در نظارت‌ها برای اجرای پروتکل‌ها در تمام سطوح، بیماریابی گسترده و درمان سرپایی با گسترش مراکز سرپایی و انجام تست‌ها تا روزی ۱۰۰هزار مورد به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه "در این مرحله تمام تست‌هایی که در مراکز بیماریابی، سرپایی یا در منازل انجام می‌شود رایگان خواهد بود" اظهار کرد: این تست‌ها برای فرد مبتلا و افرادی که در روزهای گذشته با وی در تماس بوده‌اند رایگان خواهد بود و منابع نیز تأمین شده است.

وزیر بهداشت درباره درمان بستری و داروها گفت: هنوز داروی معالج و شفابخشی برای کرونا در دنیا گزارش نشده است و تمام داروهایی که گفته می‌شود تأثیرات نسبی و مقطعی دارد.

نمکی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین گامی که در راه مقابله با کرونا برداشت ساخت داروی رمدسیویر و سایر داروهایی بود که  در دنیا می‌گفتند مؤثر است و این دارو را با قیمت هر آمپول بیش از ۵۰ دلار قرار بود به ما بدهند که با همت همکاران در کمتر از دو ماه در کشور ساخته شد.

وی گفت: مشکلی که در رمدسیویر داشتیم تولید یک فرم آن بود که تولید آن طول می‌کشید و اکنون فرم محلول نیز ساخته شده است که سرعت تولید را ۱۰ برابر می‌کند و این مژده را به مردم می‌دهم که علاوه بر تولید و توزیع انبوه دارو در تمام کشور، این داروها زیرپوشش بیمه رفته‌اند.

نمکی با اشاره به اینکه در جلسه هفته گذشته چند تصمیم اساسی گرفته شد اظهار کرد: ‌تمام داروهای مورد مصرف در کرونا زیرپوشش بیمه‌ها رفتند و افراد مبتلا به‌محض مراجعه به بیمارستان حتی اگر دفترچه بیمه نداشته باشند روی تخت زیرپوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و بخشی از لوازم مصرفی که زیرپوشش بیمه نبود اصلاح تعرفه می‌شوند یا زیرپوشش بیمه می‌روند.

وزیر بهداشت بیان کرد: در اوج تنگدستی برای بیش از ۱۶۰ مرکز اکسیژن‌ساز تأمین شد و ساخت این دستگاه‌ها زمانبر است و شرکت‌های تولیدکننده محدود هستند و گاهی افراد در شرایط سخت، سخت‌تر رفتار می‌کنند.

وی گفت: شهرهای کمتری در کشور مشکل دستگاه اکسیژن‌ساز دارند که تا دو هفته آینده هیچ شهری نخواهیم داشت که از این نظر مشکلی داشته باشند و به مردم بگویید اکسیژن‌ساز و تخت وجود دارد و ما نخواهیم گذاشت هراس نبود تخت را هیچ استانی احساس کند.

نمکی با یادآوری اینکه در دو مقطع ۲۰۰۰ تخت آی‌سی‌یو در کشور راه‌اندازی شد گفت: ۲۵هزار تخت عادی در عرض سه هفته افزوده شد و نخواهیم گذاشت بیمار کرونایی پشت در بیمارستان‌ها بماند.

خبرهای خوش تولید واکسن کرونا در ماه‌های آینده

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها بیماران کرونایی روی زمین چمن و پارک‌ها افتاده‌اند گفت: ما نخواهیم گذاشت به دلیل عدم بضاعت اقتصادی فردی سرویس درمانی دریافت نکند و براین اساس ما صدها افغانی بدون کارت را به صورت رایگان مداوا کردیم.

نمکی افزود: ما نخواهیم گذاشت ونتیلاتور را از پیرمرد و پیرزنی باز کنند و به دلیل نبود امکانات به جوانی دیگر وصل کنند، همانطور که پیرزنی ۱۰۳ ساله در کردستان و افراد سالمند بسیاری مداوا شدند.

وی گفت: ما نخواهیم گذاشت این افتخار از کشور سلب شود زیرا در جمهوری اسلامی ایران تمام اقوام و ادیان در سلامت حق برابر دارند و هیچکس نگفته کرد و لر و سنی و شیعه در کرونا با هم متفاوت هستند و این برابری افتخار جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما نخواهیم گذاشت هراس بی‌تختی و بی‌دارویی مردم را تهدید کند اما مردم بدانند که همکاران ما به عنوان اصلی‌ترین نیروی ارائه دهنده خدمت در زیر این بار فشار درمان بیماران کرونایی هستند.

نمکی گفت: خدا کمک خواهد کرد که به‌زودی همه با هم خدمت فرمانده کل قوا برسیم و بگوییم همه در کنار هم این مژده را برای شما آوردیم که تاختیم و به قله‌های پیروزی رسیدیم.

وی افزود: اگرچه این ویروس پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی شده است و براین اساس به واکسن آن باید به شیوه پدیده‌ای متغیر نگاه کنیم اما چه در زمینه داروهای گیاهی، شیمیایی و روش‌های تشخیصی اقداماتی انجام شده و ادامه دارد.

نمکی گفت: به سرعت روی داروی دکتر مصطفایی از کرمانشاه و دیگر داروها کار می‌شود اما نمی‌خواهیم به دنیا پیامی اعلام کنیم که از عالمانه بودن همه جزئیات آن اطمینانی نداریم زیرا امروز ما در دنیا دشمن کم نداریم و تمام ذره‌بین‌ها برای رصد ما گذاشته شده و حرفی که در دنیا می‌زنیم باید عالمانه‌ترین حرف باشد که مورد تردید هیچ عالمی در دنیا قرار نگیرد و به این دلیل کارهای مربوط به داروهای کرونا با وسواس انجام می‌شود و وسواس ما را به پای بی‌توجهی نگذارید.

وی با اشاره به اینکه در زمینه واکسن جزو پیشتازان دنیا هستیم افزود: از ۱۲ مجموعه دانش‌بنیان که روی واکسن کار می‌کنند چهار مورد در شرایط بسیار خوبی هستند و فاز مطالعات حیوانی را در حال تمام کردن بوده و در حال ورود به فاز سوم یعنی مطالعات انسانی هستند.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما به مرحله‌ای از دلخوشی در این راستا رسیده‌ایم که آماده پیش‌خرید واکسن از این شرکت‌ها هستیم که تا ماه‌های آینده خبرهای خوشتری خدمت مردم اعلام می‌کنیم.

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 5961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha