نظارتی بر قیمت تمام شده لوازم خانگی وجود ندارد/مراقب باشیم سرنوشت صنعت خودرو  بر سر صنعت لوازم خانگی نیاید/بخش صنعت و تولید کنندگان تحت فشارند

عضو اتاق بازرگانی گفت: به دلیل عدم نظارت ها و عدم سخت گیری ها و باز نکردن راه برای مدیریت بخش خصوصی در صنعت خودروسازی، امروز این صنعت درگیر شبکه مافیایی بزرگی شده که بیش از چهار دهه است مردم را گرفتار سیاست ها و مدیریت غلط خود کرده، پس ما در صنعت خودروسازی نمونه واضحی برای مثال زدن داریم که به تولید کننده لوازم خانگی تاکید کنیم مراقب باش آنچه بر سر صنعت خودروسازی آمده بر سر شما نیاید.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع چرایی کاهش عرضه و افزایش قیمت لوازم خانگی و نگرانی بابت ابتلای این صنعت به وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت: علی رغم اینکه به وضعیت فعلی و عرضه و نرخ های بالای لوازم خانگی که در توان و قدرت خرید مردم ایران نیست انتقاداتی وارد است اما لازم به ذکر است که صنعت لوازم خانگی داخلی طی چند سال اخیر به جهت افزایش کیفیت، رشد قابل ملاحظه ای داشته که این صنعت را مهم کرده است.

وی در این باره افزود: انصاف حکم می کند بدین موضوع بپردازیم که علی رغم وجود تحریم ها اما در سایه ممنوعیت واردات، لوازم خانگی تولیدی کشور از نظر کیفیت ارتقاء یافته به نوعی که طراحان و تولید کنندگان این صنعت محصولاتی تولید می کنند که کمتر از مشابه خارجی نیست، مثل محصولات اسنوا که با مشابه کره ای برابری می کند، پس تا اینجای کار باید به تولید کننده اعتماد کرد و تولید داخلی تقویت شود .

جلیل جلالی فر با توضیح اینکه همه محصولاتی که در داخل تولید می شود را تماما نمی توان تولید داخلی نامید گفت: لازم به ذکر است اینگونه نیست تمام قطعات در داخل ساخته می شود، در هیچ جای دنیا تولید یک محصول به صورت صد درصدی در یک کشور اتفاق نمی افتد، بلکه بخشی از قطعات لوازم خانگی داخلی وارد می شود. به هر حال مساله عدم واردات تا کنون به رشد تولید لوازم خانگی کمک کرده، اما مساله حائز اهمیت این است که افزایش قیمت و محدودیت هایی که برای عرضه در برخی فروش ها بخصوص اقساطی وجود دارد باید ریشه یابی شود.

جلیل جلالی فر با انتقاد از گران تمام شدن هزینه تولید ومواردی که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا می شود گفت: عوامل مختلفی در افزایش و بالا بردن هزینه تمام شده لوازم خانگی موثرند. به بیان بهتردر ایران نظارتی بر قیمت تمام شده محصول وجود ندارد در حالی که در تمام دنیا سیستم های دارایی، مکانیزم درستی برای کنترل بسیار دقیق قیمت تمام شده محصول در کارخانه ها دارند و هزینه ها به درستی مدیریت می شود تا محصولات گران نشود و مردم تحت فشار قرار نگیرند.

وی در این باره بیان داشت: از سوی دیگر برای ارتقای ظرفیت کارخانه های تولید لوازم خانگی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری کشورهای مختلف بخصوص همسایه ها در کشور تلاشی صورت نگرفته تا به واسطه هزینه ثابتی که برای تولید تخصیص یافته آمار تولید افزایش یابد و در نهایت به کاهش قیمت منتهی شود.

کارشناس و تحلیلگر تجارت و فعال اقتصادی افزود: در صورت سرمایه گذاری خارجی در بخش لوازم خانگی هزینه های ثابت اثرگذار در قیمت تمام شده کمتر می شود، بنابراین در مجموع روی قیمت نهایی اثر می گذارد و قیمت را کاهش می دهد.

جلیل جلالی فر با انتقاد از سیاست هایی که مانع افزایش قدرت خرید مردم شده گفت: لازم به ذکر است نباید فکر کنیم قیمت لوازم خانگی در سایر کشورها بسیار پایین است، بلکه توان و قدرت خرید مردم در سایر کشورهای جهان بالاست که مردم با سهولت بیشتری امکان خرید کالای مورد نظر خود از جمله لوازم خانگی را دارند.

این فعال اقتصادی بیان داشت: در ایران به واسطه سیاستهای غلط و برخی مدیریت ها سطح درآمد مردم با نرخ تورم نسبتی ندارد، قدرت خرید پایین است، بنابراین تا زمانی که سطح درآمد مردم افزایش نیابد و دستمزدها بالا نرود قیمت لوازم خانگی و سایر کالاها به دلیل وجود تورم برای مردم ایران بسیار بالاست.

جلیل جلالی فر با اشاره به چالش های فراوانی که در صنعت خودروسازی وجود دارد با اشاره به راهبردی که مانع مبتلا شدن صنعت لوازم خانگی به وضعیت کنونی صنعت خودروسازی شود، گفت: به دلیل عدم نظارت ها و عدم سخت گیری ها و باز نکردن راه برای مدیریت بخش خصوصی در صنعت خودروسازی، امروز این صنعت درگیر شبکه مافیایی بزرگی شده که بیش از چهار دهه است مردم را گرفتار سیاست ها و مدیریت غلط خود کرده و خودروهایی بی کیفیت با قیمت بالا را به مردم تحمیل کرده است، پس ما در صنعت خودروسازی نمونه واضحی برای مثال زدن داریم که به تولید کننده لوازم خانگی تاکید کنیم مراقب باش آنچه بر سر صنعت خودروسازی آمده بر سر شما نیاید.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم واردات لوازم خانگی با تعرفه های بالاتر برای خریدارانی که مایل به خرید کالای خارجی هستند ایرادای ندارد، مشروط به اینکه منابع مالی حاصل از واردات صرف یارانه خرید مردمی شود که خواهان خرید کالای ایرانی هستند یا اینکه دولت به تولید کننده بدهد تا قیمت نهایی لوازم خانگی داخلی کاهش بیابد.

جلالی فر تاکید کرد: زمانی قیمت کالای نهایی کاهش می یابد که دولت از جهاتی با تولید کننده همراهی کند مثل کاهش هزینه انرژی، عدم قطع برق و گاز در صنایع که یکی از عوامل مهم کاهش تولید و گران تمام شدن محصولات می شود.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت و وزارت نیرو برای جلوگیری از اعتراض مصرف کننده خانگی؛ برق و گاز صنایع را قطع می کند در حالی که به افزایش قیمت کالا و عرضه کمتر منتهی می شود مردم را در شکل دیگری نسبت به تورم های بزرگتر معترض می کند.

وی با انتقاد از رویه های مدیریتی گفت: از هم اکنون فعالان بخش صنعت و تولید کنندگان تحت فشارند، ناراحتند و افسرده چرا که زمزمه های قطع شدن برق صنایع آنها را پریشان خاطر کرده است. با اینکه دولت های مختلف سال هاست می دانند مشکل کمبود برق داریم در این حوزه باید سرمایه گذاری شود و به سمت تولید انرژی های نو و تجدید پذیر برویم اما هر سال باز همان سناریوهای تکراری ضربه زننده به تولید تکرار می شود، پس به نوعی می توان گفت بخشی از گرانی لوازم خانگی از ممنوعیت واردات است وبخشی از فشارهایی که از ناحیه بی تفاوتی نسبت به تولید با قطع برق و گاز از سوی مسوولین ایجاد می شود.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 42748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha