جلسه شورای عالی کار به دقیقه ۹۰ رسید/ کارگران همچنان در انتظار دستمزد ۱۴۰۳ + جزئیات

جلسه شورای عالی کار باز هم به دلیل عدم توافق دولت و کارگر و کارفرما در مبلغ دستمزد ۱۴۰۳ بدون نتیجه پایان یافت و ادامه مذاکرات به امروز ۲۸ اسفند موکول شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد جلسه شورای عالی کار دیروز هم با حضور شرکای اجتماعی از ساعاتی پیش کار خود را آغاز کرد اما با وجود چانه‌زنی‌ها برای دستمزد ۱۴۰۳ کارگران بدون تعیین دستمزد پایان یافت. اختلاف اصلی کارگران با دولت و کارفرما در جلسات امسال شورای عالی کار بحث هزینه‌های سبد معیشت است. جلسه بعدی شورای عالی کار به امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ساعت ۲ موکول شد. چرا که گروه‌های کارگری و کارفرمایی به نتیجه نرسیدند.

هر چند که تا امشب دولت زیر بار هزینه‌های سبد معیشت نرفته و کماکان بر موضع خود برای افزایش حقوق پافشاری می‌کند، اما نمایندگان کارگری نیز از موضع خود کوتاه نیامدند و اصرار بر تعیین نرخ دستمزد بر مبنای سبد معیشت دارند.

بر سر هیچ عددی تفاهم نکرده‌ایم

داوود جوانی، نماینده کارفرمایان در جلسه شورای عالی درباره آخرین تصمیم‌ها اظهار کرده که تاکنون بر سر هیچ عددی تفاهم نکرده‌ایم و ارقام ارائه شده برای افزایش حداقل مزد کارگران،‌ گمانه‌زنی است.

آنطور که نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به فارس گفته، افزایش حق عائله مندی به فیش کارگران هنوز مورد توافق گروه‌های کارگر و کارفرما قرار نگرفته است.

با اینکه براساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل حقوق کارگران را مطابق با تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و هزینه سبد معیشت تعیین کند اما همچنان نماینده دولت و کارفرمایان نسبت به این ماده قانونی بی‌توجه هستند.

وعده وزیر کار برای نرخ دستمزدی بالاتر از نرخ تورم

وزیر کار در اظهاراتی امروز نیز مدعی شده، درصدی از سبد معیشت را برای دستمزد سال آینده در نظر می‌گیریم و در سال‌های آینده تصمیم بهتری برای دستمزد خواهیم گرفت.

صولت مرتضوی در ابتدای جلسه صحبت‌های دیشب درباره میزان افزایش نرخ دستمزد را دوباره تکرار کرده و گفته که پیش‌بینی می‌شود حقوق کارگران فردا دوشنبه مشخص شود، هر آنچه برای کارمندان در نظر گرفته شده برای کارگران به خاطر سختی کار با درصدی بالاتر مشخص شود.

وزیر کار با تاکید بر پیشنهاد خود مبنی بر دریافت حق تاهل و عائله‌مندی برای کارگران مانند کارمندان اظهار کرده که این پیشنهاد به درخواست نمایندگان گارگران فعلاً مسکوت گذاشته شد.

براساس اظهارات مرتضوی، عقب ماندگی دستمزد از تورم با یک سال قابل جبران نیست و باید چند سال بگذرد، یک برنامه دو تا سه ساله داریم و قول می‌دهیم پرداختی‌ها از نرخ تورم بالاتر برود.

کارگر یک ساعت اضافه کار تشویقی هم ندارد

اظهارات وزیر کار در حالی مطرح می‌شود که به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، کارگر امنیت شغلی ندارد، در حالی که کارمند رسمی است، کارمندان در دوره‌ٔ کرونا با ۵۰درصد نیرو کار می‌کردند و حقوق کامل می‌گرفتند، اما در مورد کارگر چنین چیزی نیست.

آیت اسدی تاکید کرده که کارمندان ماهانه ۱۰۰تا ۱۵۰ساعت اضافه کار نکرده می‌گیرند اما کارگر یک ساعت اضافه کار تشویقی هم ندارد، کارمند انواع سبد معیشت و بن می‌گیرد اما کارگر چنین چیزی ندارد و فقط حقوق دارد.

براساس اظهارات نماینده کارگران در شورای عالی کار، تصویب کارگروه مسکن کارگری هم مثل مزد منطقه‌ای برای انحراف افکار است؛ زیرا ۶ماه قبل آن را تصویب کردیم و وزیر کار قول داد همه امکانات وزارتخانه برای مسکن کارگر در اختیار قرار گیرد اما کاری از پیش نرفت و دوباره می‌خواهند مصوبه قبلی را تصویب کنند.

رقم درخواستی کارگران چقدر است؟

دیگر نماینده کارگران در جلسه شورای عالی کار اظهار کرده، دوستان کارفرمایی حداقل سبد معیشتی۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را مطرح کردند که از سمت دولت و نماینده کارفرما به ۱۶.۱۰۰ میلیون تومان رسید. دهک مبنا را ۴ قرار داده‌اند که ما مخالف هستیم و معتقدیم باید دهک ۵ و ۶ مبنا باشد. عدد استخراجی ما ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان بود که بانک مرکزی هم تورم انتظاری سال آینده را ۳۰ درصد اعلام کرد.

براساس اظهارات علیرضا میرغفاری، تورم انتظاری که نمایندگان کارگری در نظر گرفته‌اند ۲۵ درصد است و با توجه به تورم ۲۵ درصدی رقم ۲۷ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسیدیم.

تاکید کارگران بر سبد معیشت با رقم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

شب گذشته نیز جلسه شورای عالی بدون نتیجه به پایان رسید چرا که دولت و نمایندگان کارفرمایی در نظر داشتند افزایش ۲۰ درصدی نرخ دستمزد به علاوه ۲ درصد را تصویب کنند که با مخالفت نمایندگان کارگری روبرو شدند.

فعالان گروه کارگری در شورای عالی کار همچنان بر رقم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سبد معیشت با ملاک قرار دادن دهک چهارم تاکید می‌کنند.

محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار کرده، اینکه مرکز آمار ضریب اهمیت خوراکی‌ها را در دهک چهارم روی مرز ۴۰ قرار داده است؛ یعنی ۴۰درصد از سبد کارگران را به خوراکی‌ها اختصاص داده، برای ما محل چالش و اعتراض است.

آنطور که نماینده کارگران در شورای عالی کار به ایلنا گفته، به هیچ عنوان زیر بار این قضیه نمی‌رویم، ما در تعیین حداقل دستمزد معمولا میانگین آیتم‌ها را درنظر می‌گیریم، در ضریب اهمیت خوراکی‌ها نیز نظر گروه کارگری این است که عدد ۲۹ را به عنوان ضریب اهمیت خوراکی‌ها در سبد قرار دهیم.

باقری اظهار کرده که گروه کارفرمایی تلاش دارد که حداقل قیمت‌ها را روی اقلام سبد معیشت بگذارد، در مقابل هم گروه کارگری مبنا را روی حداکثر قیمتهای اقلام سبد گذاشته، وظیفه‌ی دولت است که میانجی‌گری کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرده که سوال ما این است که چرا کارگران باید روی دهک چهارم قرار بگیرند و چرا باید این دهک را ملاک وضعیت کارگران قرار داد؟

باقری درباره لزوم تعیین نرخ سبد معیشت اظهار کرده که ما عجله‌ای نداریم و نمی‌خواهیم به این بهانه که وقت کم است از تعیین نرخ سبد معیشت بگذریم و از اصول خود کوتاه بیاییم، آقایان بدانند که از ترفند کمبود وقت برای ما استفاده نکنند.

اگر جلسه فردای شورای عالی کار مانند امروز و روزهای گذشته به نتیجه نرسد، تصمیم نهایی به ماه فروردین موکول می‌شود و مشمولان قانون کار سال جدید را در حال بلاتکلیفی آغاز می‌کنند.

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۳
کد خبر: 53490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha