گزارش دیده‌بان حقوق بشر از ابعاد جنایت شنیع اسرائیل در خیابان الرشید غزه

منابع متعدد با اشاره به دلایل موثق، ادعاهای ارتش اشغالگر مبنی بر عدم مسئولیت آن در جنایت روز پنج‌شنبه در خیابان الرشید غزه را رد و اعلام کردند شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این رژیم مسئول کشتار فلسطینی‌ها در این خیابان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در شرایطی که رژیم اشغالگر برای فرار از مسئولیت جنایت فجیع خود در قتل‌عام بیش از ۱۰۰ فلسطینی در خیابان الرشید غزه در صف دریافت غذا، تلاش می‌کند و بعد از محکومیت شدید این قتل‌عام فجیع در جهان شروع به داستان‌سرایی کرده و مدعی شده است که این فلسطینی‌ها در نتیجه یک حادثه جان باخته‌اند، کاخ سفید دیروز جمعه اعلام کرد که اطلاعات کافی ندارد که ادعاهای ارتش اسرائیل را در این زمینه ثابت کند.

بعد از این جنایت ضدبشری که به کارنامه سیاه دیگر جنایات اشغالگران افزوده شد، ارتش صهیونیستی تلاش کرد با انتشار یک کلیپ ساختگی و تکه‌تکه‌شده از مسئولیت خود در این جنایت هولناک فرار کند و مدعی شد که ازدحام جمعیت موجب قتل‌عام بیش از صد فلسطینی در خیابان الرشید شده است.

افشای دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها درباره جنایت خیابان الرشید غزه

اما خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اطلاعات کافی برای اثبات ادعاهای ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه ازدحام جمعیت موجب کشته شدن این تعداد از فلسطینی‌ها شده است، وجود ندارد.

روزنامه وال استریت ژورنال هم اعلام کرد که اظهارات مقامات اسرائیلی در رابطه با کشتار خیابان الرشید غزه حاوی اطلاعات متناقض است و کلیپی که ارتش اسرائیل به این منظور منتشر کرده است، ربطی به وقایعِ رخ‌داده ندارد و دقیق و کامل نیست، درواقع ارتش اسرائیل یک کلیپ ویرایش‌شده را منتشر کرده است و از ارائه فیلم اصلی که توسط پهپاد گرفته شده است، خودداری می‌کند، همین امر فرضیه دستکاری در فیلم را تقویت می‌کند و ابهام در مورد توالی رویدادها را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه در گزارشی کشتار مردم فلسطین در خیابان الرشید را بررسی و اعلام کرد که ده‌ها تن از این مردم بر اثر اصابت گلوله زخمی شده‌اند و داستانی که ارتش اسرائیل از خودش ارائه داده است، واقعی نیست، در این میان ۴ مدرک وجود دارد که مسئولیت ارتش اسرائیل در این جنایت و قتل‌عام غیرنظامیان گرسنه فلسطینی را ثابت می‌کند.

ـ بر اساس این گزارش، علائم جراحات روی بدن شهدا و مجروحان که در معاینات پزشکی هنگام ورود به بیمارستان الشفاء مورد بررسی قرار گرفته است، نشان می‌دهد که خون این افراد با کیسه‌های آرد و بسته‌های امدادی که گرفته بودند آمیخته شده بود.

ـ از سوی دیگر در کلیپ‌هایی که شاهدان عینی این جنایت منتشر کرده‌اند صدای گلوله‌هایی که از سمت تانک‌های اسرائیلی شلیک می‌شد به‌وضوح شنیده می‌شود.

ـ کلیپی که ارتش اسرائیل منتشر کرده کاملاً غیردقیق و تکه‌تکه و تحریف‌شده است که البته با وجود این، در یک بخش از این کلیپ دیده می‌شود که اجساد چند نفر از این فلسطینی‌ها در مسیر تانک‌های اسرائیلی قرار دارد.

ـ همچنین در این فیلم مشاهده می‌شود که اکثر افراد در جهت مخالف کامیون‌های حامل کمک در حال فرار هستند؛ حتی افرادی که در فاصله زیادی از کامیون‌ها قرار دارند، این بدان معناست که منبع خطر از داخل کامیون یا اطراف آن نبوده و از جای دیگری است.

از طرف دیگر سازمان ملل متحد نیز به‌نوبه خود اعلام کرد که یک تیم وابسته به آن روز جمعه از بیمارستان الشفاء در شمال غزه بازدید کرده و تعداد زیادی از فلسطینی‌ها را دیده است که بر اثر اصابت گلوله زخمی شده بودند.

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: روز پنجشنبه بیش از ۷۰۰ زخمی به بیمارستان الشفاء منتقل شدند که ۲۰۰ نفر از آنها هنوز در بیمارستان هستند، همچنین جسد ۷۰ تن از افرادی که هنگام دریافت کمک‌های غذایی قتل‌عام شدند، به بیمارستان الشفاء منتقل شد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از شاهدان عینی که هنگام وقوع جنایت خیابان الرشید غزه در آنجا بودند گزارش داد که نیروهای اسرائیلی به‌سمت مردمی که در صف دریافت کمک بودند آتش‌ گشودند و حملات از جانب تانک‌ها یا پهپادها انجام می‌شد.

حمله وحشیانه روز پنجشنبه ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه فلسطینی که در خیابان الرشید غزه منتظر دریافت کمک‌های انسانی بودند، ۱۱۲ شهید و بیش از ۷۰۰ مجروح به‌جای گذاشت.

دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه اعلام کرد: رژیم اشغالگر از قبل اطلاع داشت که فلسطینی‌ها برای دریافت کمک به خیابان الرشید می‌روند و عامدانه آنها را قتل‌عام کرد. ما دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی و رژیم اشغالگر را مسئول این جنایت فجیع می‌دانیم.

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 52961
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha