یارانه ۲۲۰ هزار تومانی کمکی به توانمند سازی یا بهبود معیشت خانواده های ضعیف نمی کند/ با توانمند سازی و اشتغالزایی باید بر بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم غلبه کرد

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد مقاومتی و معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اینکه حمایت کالابرگی محاسنی دارد اما متاسفانه باید گفت اعطای سه ماه یارانه در قالب کالابرگ در مقادیر نفری ۲۲۰ هزار تومان به میزانی نیست که کمکی به توانمند سازی یا بهبود معیشت خانواده های ضعیف کند چرا که این رقم ها کمترین اثری در زندگی مردم ندارد. از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی پرداخت یارانه نقدی راهکار نیست، بلکه با توانمند سازی و اشتغالزایی باید بر بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم غلبه کرد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی اکبر لبافی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع حمایت از معیشت مردم با اعطای کالا پرداخت و گفت: یکی از مهمترین راهکارهایی که منجر به ایجاد رضایت در مردم می شود حمایت از طبقه ضعیف و کم برخوردار جامعه است. اصولا راه های مختلفی برای حمایت از نیازمندان تعریف شده که یکی از آنها اعطای کالا برگ است اما نیازمندان که جزء دهک های پایین درآمدی محسوب می شوند به اشکال مختلف باید تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرند چرا که نیازهای مختلفی دارند که با دریافت چند قلم کالای اساسی آن هم به میزان بسیار محدود نیاز آنها رفع نمی شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هر چند اعطای کالا برگ با عنوان حمایت سه ماهه از معیشت مردم خوب است و به فروش کالای تولید شده بنگاه های تولیدی داخلی منجر می شود اما دولت باید اقداماتی اساسی در دستور کار قرار دهد یعنی باید به سمت و سوی درست اعطای یارانه به اقشار هدف برود.

علی اکبر لبافی معتقد است: بهترین راهکار حمایت از نیازمندان و مستمندان واقعی کشور شناسایی و هدایت آنها برای قرار گرفتن تحت پوشش سازمان هایی مثل بهزیستی است. اگر این روند به درستی اجرا و انجام شود یعنی افرادی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند تحت پوشش کالا برگ و یارانه نقدی قرار بگیرند ضمن اینکه دهک های آسیب پذیر و فقرا از حداقل رفاه برخوردار می شوند، دولت با تخصیص یارانه بیشتر به این افراد ضمن رفع بخشی از نیازهای آنها مابقی یارانه را صرف توسعه زیر ساخت ها و رونق بنگاه های تولیدی کند.

معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: با اینکه حمایت کالابرگی محاسنی دارد اما متاسفانه باید گفت اعطای سه ماه یارانه در قالب کالابرگ در مقادیر نفری ۲۲۰ هزار تومان به میزانی نیست که کمکی به توانمند سازی یا بهبود معیشت خانواده های ضعیف کند چرا که این رقم ها کمترین اثری در زندگی مردم ندارد.

وی در این باره گفت: رقم های در نظر گرفته شده برای حمایت یارانه ای از مردم و خرید کالا عددی نیست که تصور شود گرهی از هزاران مشکل معیشتی و کاهش قدرت خرید مردم باز می کند، لذا اقدام شایانی در راستای تامین معاش انجام نشده و گرهی از مشکلات مردم را حل نکرده است.

علی اکبر لبافی با اشاره به تنها حسن اعطای کالا برگ، گفت: اعطای کالابرگ در شرایط فعلی که بانک مرکزی به دنبال کنترل نقدینگی است خوب است، ضمن اینکه فروش کالای بنگاه های تولیدی را افزایش می دهد از پرداخت یارانه نقدی بیشتر از آنچه به صورت معمول به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود جلوگیری می کند، چرا که از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی پرداخت یارانه نقدی راهکار نیست، بلکه با توانمند سازی و اشتغالزایی باید بر بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم غلبه کرد.

۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 52718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha