معیار پرداخت یارانه نقدی تغییر کرد + جزئیات

اقتصادآنلاین نوشت: معیار پرداخت یارانه نقدی تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با تصمیم دولت، جامعه ایرانی که تا کنون ۱۰ قسمت (دهک) تقسیم می شد حالا قرار است به ۱۰۰ قسمت (صدک) تقسیم شود.

برای پرداخت یارانه ها و سایر تسهیلات حکایتی نیز از این پس صدک مبنای تصمیم گیری ها خواهد بود.

علیرضا عسگریان در برنامه صف اوّل شبکه خبر سیما با اشاره به تجمیع اطلاعات اقتصادی خانوارهای ایرانی در پایگاه رفاه ایرانیان، گفت: تجمیع اطلاعات در پایگاه رفاه ایرانیان با همراهی دستگاه‌های مرتبط صورت می‌گیرد.

وی در خصوص صدک بندی خانوارها به جای دهک‌بندی که پیش از این قول انجام آن داده شده بود گفت: صدک بندی مبنای همین دهک بندی است. وقتی ما جامعه را به ۱۰ قسمت تبدیل می‌کنیم، این ۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را تفکیک می‌کنیم به ۱۰ قسمت و می‌شود دهک بندی حال اگر بیاییم تحلیل‌ها را دقیق‌تر و به ۱۰۰ قسمت تبدیلش کنیم، این صدک بندی است و این باعث کوچک‌تر و راحت‌تر شدن تحلیل‌ها می‌شود اینگونه امکان دارد فردی در دهک سوم باشد، اما در صدک ۳۹ قرار گیرد و یا فرد دیگری در صدک ۳۱ باشد؛ هر چند هر دوی این افراد در دهک سوم قرار دارند اما صدک آنها فرق دارد.

وی ادامه داد: در حوزه پایگاه رفاه ایرانیان دو قسمت خیلی مهم داریم. یک قسمت تجمیع اطلاعات است. یعنی براساس شاخص‌های مقرر از دستگاه‌های مختلف اطلاعات می‌گیریم و تحلیلش می‌کنیم. تحلیل‌ها باید دقیق و عینی باشد تا به عدالت نزدیک تر شود.

صدک بندی به جای دهک‌بندی

اولین گام برای تغییر در تعداد یارانه‌بگیران و شیوه‌ی پرداخت یارانه توسط دولت سیزدهم برداشته شد به‌گونه ای که سخنگوی دولت اخیرا درباره تغییرات این اقدام توضیح داده است. سخنگوی دولت اعلام کرد شیوه دهک‌بندی‌ها تغییر خواهد کرد و دهک به صدک تبدیل می‌شود . اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد. از این رو دهک به صدک تبدیل می‌شود. به این ترتیب اگر هر دهک ۱۰ درصد از جمعیت ایران را در خود جای می‌داد، صدک یک درصد از جمعیت را در خود جای خواهد داد. دلیل این تصمیم اما بر می‌گردد به تلاش برای رصد بهتر و دقیق‌تر مردم از نظر مالی. سخنگوی دولت درباره تغییرات پیش‌بینی شده گفته است: یارانه نه افزایش می‌یابد، نه شیوه پرداخت آن تغییر می‌کند و فقط شیوه دهک‌بندی به صدک‌بندی ارتقا می‌یابد. به گفته وی، به جای اینکه از نظر مالی در ۱۰ دهک باشد، هر دهک به ۱۰ دهک تقسیم می‌شود و این‌گونه به صورت دقیق و به صورت صدک تقسیم می‌شود.

۹۰ درصد مردم یارانه‌بگیرند!


بر اساس آنچه دولت اعلام کرده در شرایط کنونی ۹ دهک از ۱۰ دهک در جامعه ایران یارانه دریافت می‌کنند . این بدان معناست که تنها ۱۰ درصد از مردم ایران به لحاظ طبقه‌بندی مالی، نیازی به دریافت یارانه ندارند و ۹۰ درصد از مردم کشور یارانه‌بگیر هستند . همان گونه که سخنگوی دولت گفته است قرار نیست در این راستا یارانه‌ی افزایش یابد اما طبقه‌بندی با ضریب خطای پایین‌تر و رصد دقیق‌تر مالی مردم بدان معناست که شمار یارانه‌بگیران می‌تواند دستخوش تغییر شود و به عنوان مثال کسانی که در دهک نهم هستند اما تفاوت جزئی با دهک ده دارند، با این تصمیم، مشمول قطع یارانه شوند . بر اساس اعلام مقامات رسمی حدود ۷۸ میلیون نفر از ایرانیان یارانه‌بگیر هستند. برخی هم در صف بررسی و ثبت‌نام برای دریافت یارانه هستند. از سوی دیگر به گفته علی عسگری، سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که به این افراد یارانه ماهانه پرداخت می‌شود و یارانه دارو و نان هم اختصاص می‌یابد.

۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 49653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha