تراکنش‌های بانکی میزان یارانه تان را تغییر می‌دهد؟

معاون وزیر رفاه با اشاره به تغییر دسته‌بندی درآمدی خانوارها از «دهک» به «صدک»، اعلام کرد که احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوارها وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، معاون وزیر رفاه گفت: «داده‌ها که در زمینه حقوق و دستمزد فرد و خانواده، ملک، خودرو، حساب بانکی و تراکنش‌ها، حساب ساتنا و پایا، فعالیت در بورس، سفر خارجی و … است و جمع این‌ها داده‌ها با هوش مصنوعی بررسی‌ می‌شود و میزان نفوذ هر شاخص مشخص می‌شود و در نهایت نشان می‌دهد که هر فرد در چه دهکی قرار می‌گیرد و چه مقدار باید یارانه دریافت کند. براساس شیوه استحقاق سنجی همه داده‌ها اعمال‌ می‌شود و حتی اگر فردی بیمار خاص در خانواده داشته باشد نیز در شرایط کلی اعمال‌ می‌شود».

به دنبال همین موضوع عسگریان طی هفته جاری در تشریح بیشتر جزئیات دسته‌بندی درآمد خانوارها از«دهک» به «صدک»، اظهار کرد: بر اساس آخرین تغییراتی که صورت می‌گیرد ما دهک‌های درآمدی را از بعد خانواری خارج و به صورت «نفری» دهک‌بندی می‌کنیم تا فاصله دهک‌ها رُند و ساده شود. در گام دوم آنها را به صورت «صدک» در می‌آوریم تا تحلیل بین دهک‌ها کلی نباشد و خیلی ریزتر و دقیق‌تر آنها را بررسی کنیم؛ لذا هر دهک درآمدی تبدیل به ۱۰ قسمت و صدک می‌شود. فرض کنید زمانی می‌گفتند دهک دهم درآمدی باید از دریافت یارانه حذف شود اما از این پس اگر قرار است حذفی در آینده صورت بگیرد، به صورت صدکی است مثلا می‌گویند سه صدک آخر حذف شود و یارانه نگیرد. یا اگر قرار باشد کمک‌های ویژه‌ای ارائه شود هم از این روش استفاده می‌کنیم. قبلا دهک اول را داشتیم که پایین‌ترین دهک درآمدی از نظر معیشتی است و مثلا اگر تصمیم گرفته شود یارانه ویژه‌ای به این دهک داده شود می‌گویند به ۵ صدک اول یارانه ویژه را می‌دهیم که تعدادشان نصف مجموع دهک اول می‌شود؛ لذا قدرت تحلیل صدک بسیار راحت‌تر و فهم فاصله‌های آن بسیار بهتر است. این طرح از ماه آینده اجرایی می‌شود.

داده هایی که روی یارانه تاثیر می‌گذارند

عسگریان در خصوص شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه گفت: این داده‌ها و شاخص‌ها خیلی مفصل هستند که مهمترین آن بعد خانوار و ساختار خانواده است؛ اینکه خانوار چند نفره است؟ چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند؟ آیا آن خانوار فرزند معلول و یا بیمار خاص دارد؟ و .. که در این طرح شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: همچنین شاخص دیگر بررسی تراکنش‌های بانکی افراد و حساب بانکی آنها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و ... لذا تمام حوزه و امور بانکی است. او همچنین داشتن خودرو را شاخص دیگری عنوان کرد که در طرح صدک بندی خانوارهای یارانه‌بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد. داشتن خودرو از نظر تعداد و البته کیفیت و قیمت آن هم مهم است.

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 48165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha