غافل‌گیری زمستانه قیمت‌ها؛ تورم بهمن کاهش یافت + نمودار

جدیدترین آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که هم تورم ماهانه و هم تورم نقطه‌ای و سالانه در بهمن امسال نسبت به دی ماه کاهش یافته است. تورم ماهانه بهمن در سطحی ایستاده که از اردیبهشت ۱۴۰۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، جدیدترین آمار منتشرشده از مرکز آمار نشان می‌دهد که بهمن ماه تا به اینجای کار آرام‌ترین ماه تورمی در سال ۱۴۰۲ بوده است. تورم ماهانه در بهمن سال جاری به کمتر از ۱.۵ درصد رسیده که از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

کاهش این شاخص نه تنها در نرخ ماهانه و به صورت کوتاه‌مدت مشاهده شده بلکه تورم نقطه به نقطه و سالانه بعنوان نماگرهای قیمتی بلندمدت نیز نزولی شده‌اند و به ترتیب به کمتر از ۳۶ و ۴۳ درصد رسیده‌اند. به نظر می‌رسد علت اصلی این کاهش، منفی‌شدن تورم ماهانه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات باشد. به عبارت دیگر، طبق داده‌های بدست آمده قیمت سبد خوراکی مردم در کل کشور نسبت به دی ماه ارزان‌تر شده است. می‌توان گفت این کاهش قیمت بیش‌تر متاثر از ریزش قیمت گوشت مرغ باشد.

021203

افزایش قیمت سبد مصرفی مردم در بهمن ماه، کمتر از ۱.۵ درصد

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود نرخ تورم ماهانه بهمن را ۱.۴ درصد اعلام کرده است. این نرخ در دی ماه برابر با ۲.۶ درصد بوده است. روند چهار ساله تورم ماهانه نشان می‌دهد که نرخ بهمن‌ ماه کمترین رکورد از انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ تا کنون محسوب می‌شود.

تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن نیز از روند ماهانه پیروی کرده و به ۳۵.۸ درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر، خانوارها در بهمن ماه برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات ۳۵.۸ درصد بیش‌تر از بهمن سال گذشته هزینه کرده‌اند. این نرخ در دی ماه ۳۸.۵ درصد بوده بنابراین می‌توان گفت که از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده است. تورم سالانه نیز با عقب‌نشینی از کانال ۴۳.۶ درصدی، به سطح ۴۲.۵ درصد رسیده و نزولی شده است.

به نظر می‌رسد این کاهش تورم متاثر از تورم منفی کالاهای خوراکی در بهمن ۱۴۰۲ باشد. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه خوراکی‌ها در این ماه به منفی ۰.۴ درصد رسیده است. تورم منفی به معنای ارزان‌تر شدن قیمت کالاهای خوراکی است. گروه‌های خوراکی متنوعی در این دسته «کالاهای خوراکی» قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «گوشت قرمز و مرغ» است. با توجه به این که قیمت مرغ در بهمن ماه نسبت به دی کاهش یافته می‌توان انتظار داشت که کاهش قیمت اقلام خوراکی نیز به تبع همین مسئله رخ داده باشد.

۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 52649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha