لشگر ۲۰ میلیونی سالمندان ایرانی در ۱۴۳۰ کابوس بزرگ صندوق‌های بازنشستگی

جمعیت سالمند ایران تا سال ۱۴۳۰ حدود ۴ برابر می‌شود این رقم را مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز جمعیت سالمند کشور در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۳۰ در سناریوهای مختلف حدود چهار برابر خواهد شد و از ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۹ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ خواهد رسید.

بخش پژوهشی مجلس در خلال بررسی عوامل بحران‌زای صندوق‌های بازنشستگی در یک گزارش کارشناسی شده، عامل افزایش جمعیت سالمند کشور را مورد بررسی قرار داده و در همین راستا برآوردی از جمعیت سالمند و همچنین نرخ باروری کشور تا حدود سه دهه آینده داشته که تامل برانگیز است.

بر اساس این گزارش بررسی روند تغییرات جمعیتی ایران نشان می‌دهد که در نیم قرن اخیر یعنی از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۵ جمعیت افراد بالای ۶۵ سال که عمده تعهدات صندوق‌ها با عنوان حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری در قبال آنان است، پنج برابر شده است؛ درحالیکه طی همین دوره زمانی جمعیت کل کشور حدود ۳.۲۳ برابر شده است.

همچنین براساس داده‌های پژوهشکده آمار برآورد می‌شود که جمعیت سالمند کشور در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۳۰ در سناریوهای مختلف حدود چهار برابر خواهد شد و از ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۹ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ خواهد رسید.

لشگر ۲۰ میلیونی سالمندان ایرانی در ۱۴۳۰ کابوس بزرگ صندوق‌های بازنشستگی

از سوی دیگر ارزیابی نرخ باروری در ایران که توسط سازمان ملل متحد انجام شده، نشان می‌دهد این نرخ از ۶.۲۸ در سال ۱۳۵۸ به ۱.۶۲ در سال ۱۳۹۸ رسیده است. این نرخ از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۲۸ تقریبا ثابت خواهد ماند.

فشار افزایش جمعیت سالمند بر صندوق‌های بازنشستگی

در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شده بدیهی است که تغییرات جمعیتی و افزایش سالمندی در جهان همه کشورها را با بحران در نظام‌های بازنشستگی روبرو کرده و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

مشخص است که با افزایش تعداد سالمندان در سال‌های آینده، مصارف صندوق‌های بازنشستگی برای ایفای تعهدات افزایش یافته و با کاهش نرخ باروری تعداد بیمه‌پردازان به صندوق‌های بازنشستگی نیز کاهش می‌یابد که بالطبع میزان منابع وصولی توسط صندوق‌ها تنزل خواهد یافت.

به عبارت دیگر افزایش طول عمر بشر و کاهش تعداد زادوولد (تغییرات جمعیتی) موجب افزایش نسبت وابستگی بالقوه (نسبت جمعیت بالای ۶۵ سال به جمعیت ۶۵-۱۵ سال) و کاهش نسبت پشتیبانی (نسبت بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران در یک سازمان بیمه‌ای) خواهد شد که چالش بزرگی پیشروی صندوق‌های بازنشستگی است.

۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶
کد خبر: 48715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha