سرنوشت ۶ مدل از پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا که در بازار موبایل ایران ممنوع هستند

شش مدل از ۱۰ گوشی پرفروش دنیا جزو موبایل‌های ممنوعه در ایران به‌حساب می‌آیند. گلکسی A۱۴ به‌عنوان یک گوشی اقتصادی، در بازار موبایل ایران جایگاه استراتژیکی دارد و اتفاقا یکی از ۱۰ موبایل پرفروش سال گذشته میلادی در سراسر دنیا معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، گلکسی A۱۴ نسخه ۴G توانسته رکورد فروش ۲۱ میلیونی در سال ۲۰۲۳ میلادی داشته باشد، اما ترکیب محبوب‌ترین مدل‌های دنیا تقریبا شباهتی با نمای بازار خودمان ندارد. به‌موازات ماجرای ممنوعیت واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار که ترکش آن مستقیما به مدل‌های گرانقیمت اپل اصابت کرد، هفت گوشی از سری ۱۳، ۱۴ و ۱۵ آیفون خودشان را به جمع ۱۰ گزینه پرفروش دنیا رساندند. کنار گلکسی A۱۴ ۴G، نسخه ۵G این گوشی که اساسا برای بازار هدفی مثل ایران طراحی نشده در فهرست محبوب‌ترین مدل‌های ۲۰۲۳ دیده می‌شود و از بین میان‌رده‌های اسم‌ورسم‌دار فقط اسم گلکسی A۵۴ سامسونگ به‌چشم می‌خورد.

آیفون ۱۴ پرو مکس؛ حداقل ۶۸ میلیون

آیفون ۱۴ پرو مکس براساس ادعای شرکت تحقیقاتی Canalys که بازارهای مختلفی مثل خودرو و موبایل را بررسی می‌کند، صاحب عنوان پرفروش‌ترین گوشی سال ۲۰۲۳ شده است. براساس گزارش منتشرشده، در سال گذشته میلادی تقریبا ۳۴ میلیون دستگاه آیفون ۱۴ پرو مکس به فروش رسیده که این عدد از هر مدل دیگری در دنیا بیشتر است.

آیفون ۱۴ پرو مکس با این حال جزو اولین قربانی‌های ماجرای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به ایران است که از اسفند پارسال سروشکل رسمی به‌خودش گرفته. فعلا فروشنده‌های موبایل قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس را به‌عنوان یک مدل ممنوعه بسته به فضای ذخیره‌سازی چیزی بین ۶۸ تا ۷۸ میلیون اعلام می‌کنند.

آیفون ۱۵ پرو مکس؛ حداقل ۷۰ میلیون

آیفون ۱۵ پرو مکس بعد از آیفون ۱۴ پرو مکس به‌عنوان محبوب‌ترین گوشی سال گذشته میلادی معرفی شده است. علت می‌تواند مدت حضور کمتر آیفون ۱۵ پرو مکس در بازار نسبت به نسل قبلی خودش باشد.

آیفون ۱۵ پرو مکس تقریبا در چهارماه پایانی ۲۰۲۳ در دسترس خریداران موبایل قرار گرفت، اما آیفون ۱۴ پرو مکس حدود یک سال زودتر روانه بازار شد و از ابتدای سال ۲۰۲۳ در بازار حضور داشته است.

آیفون ۱۵ پرو مکس یکی دیگر از مدل‌های ممنوعه اپل در ایران است و دقیقا به‌همین خاطر ارزان‌تر از آیفون ۱۳ پرو مکس در کشورمان فروخته می‌شود.

قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس الان که به آخرین روزهای بهمن رسیدیم، در ارزان‌ترین حالت یعنی با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی نزدیک ۷۰ تا ۷۵ میلیون است و آیفون ۱۵ پرو مکس نسخه یک ترابایت تا مرز ۱۰۰ میلیون قیمت گذاری می‌شود.

آیفون ۱۴؛ حداقل ۴۵ میلیون

آیفون ۱۴ ارزان‌ترین نسخه در جمع گوشی‌های سری ۱۴ اپل به‌حساب می‌آید و براساس بررسی‌های انجام‌شده از طرف شرکت تحقیقاتی Canalys سومین مدل پرفروش در سال گذشته میلادی بوده است.

قیمت جهانی آیفون ۱۴ از حدود ۸۰۰ دلار یعنی به پول خودمان حول‌وحوش ۴۴ میلیون تومان است و اتفاقا به‌خاطر بلایی که از یک سال پیش به اینطرف سر گوشی‌های آیفون آمده، فروشنده‌های موبایل در همین محدوده قیمت حاضر به پیدا کردن مشتری برای آیفون ۱۴ هستند.

قیمت آیفون ۱۴ نسخه ۱۲۸ گیگ که به‌ندرت در فروشگاه‌های اینترنتی پیدا می‌شود، درحال حاضر فراتر از ۴۵ میلیون نمی‌رود.

آیفون ۱۴ پرو؛ حداقل ۶۵ میلیون

آیفون ۱۴ پرو نسبت به آیفون ۱۴ معمولی در دنیا حدود ۲۰۰ دلار گران‌تر است. دوربین بهتر و پیشرفت‌های جزیی که نسبت به آیفون ۱۴ معمولی دیده می‌شود، آیفون ۱۴ پرو مکس را به چهارمین گوشی پرفروش دنیا در سال گذشته میلادی تبدیل کرده است.

قیمت آیفون ۱۴ پرو بااحتساب نرخ آزاد نباید بیشتر از ۶۵ میلیون تومان باشد و الان هم فروشنده‌های موبایل قیمت آیفون ۱۴ پرو نسخه ۲۵۶ گیگ را در همین محدوده تعیین می‌کنند.

آیفون ۱۳؛ حداقل ۳۵ میلیون

آیفون ۱۳ آخرین جزو آخرین نسل از گوشی‌های اپل در ایران است که موفق به عبور از مرحله رجیستری شده است.

قیمت آیفون ۱۳ نسخه پایه در فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل درحال حاضر از حدود ۳۵ میلیون تومان شروع می‌شود و با این پول امکان خرید آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ و پارت‌نامبر CH را داریم.

آیفون ۱۳ در فهرست اعلام‌شده از سوی شرکت تحقیقاتی Canalys رتبه پنجم پرفروش‌ترین گوشی ۲۰۲۳ را مال خود کرده و بدنیست بدانید رد پای آن اتفاقا در یکسری از فهرست‌های گوشی‌های محبوب ایرانی‌ها به‌چشم می‌خورد.

گلکسی A۱۴ ؛ حداقل پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

گلکسی A۱۴ نسخه ۴G توانسته در سال گذشته میلادی انتخاب اول طرفداران اندروید باشد. تقریبا ۲۱ میلیون دستگاه گلکسی A۱۴ نسخه ۴G در سال ۲۰۲۳ به‌فروش رسیده که این عدد حدود یک میلیون از تعداد مدل‌های به‌فروش رفته گلکسی A۵۴ بیشتر است.

قیمت گلکسی A۱۴ به‌عنوان یک گوشی اقتصادی در بازار موبایل ایران دست‌کم پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بدنیست بدانید در خیلی از فهرست‌هایی که به‌عنوان محبوب‌ترین گوشی فعلی در ایران منتشر می‌شود، صدرنشین است.

آیفون ۱۵ پرو؛ حداقل ۶۵ میلیون

آیفون ۱۵ پرو در ایران تقریبا معادل آیفون ۱۴ پرو فروخته می‌شود. یعنی مثل آیفون ۱۴ پرو، کف قیمت آیفون ۱۵ پرو از حول‌وحوش ۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و فروشنده‌های موبایل این رقم را بابت نسخه ۲۵۶ گیگ دریافت می‌کنند.

آیفون ۱۵ پرو که نسبت به نسخه معمولی آیفون ۱۵ از دوربین بهتری برخوردار است، هفتمین گوشی پرفروش ۲۰۲۳ لقب گرفته و از این مدل حدود ۲۱ میلیون دستگاه به‌فروش رسیده است.

گلکسی A۵۴؛ حداقل ۱۳ میلیون

گلکسی A۵۴ جزو بهترین میان‌رده‌های بازار موبایل در سال گذشته میلادی بوده و احتمالا به‌همین خاطر ردی از آن را در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های سال می‌بینیم.

گلکسی A۵۴ توانسته رکورد فروش ۲۰ میلیونی از خودش در سال گذشته به‌جا بگذارد و از این نظر دومین گوشی محبوب سال با سیستم عامل اندروید به‌حساب می‌آید.

قیمت گلکسی A۵۴ در بازار خودمان از حدود ۱۳ میلیون تومان شروع می‌شود و نهایتا به حول‌وحوش ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. مدلی که با قیمت ۳۲۰ دلاری که دارد، در دسته گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرد.

گلکسی A۱۴ ۵G؛ بدون عرضه در ایران

گلکسی A۱۴ نسخه ۵G نهمین گوشی پرفروش در سال ۲۰۲۳ بوده و از این مدل در سرتاسر دنیا ۱۹ میلیون دستگاه به‌فروش رسیده است.

گلکسی A۱۴ نسخه ۵G اساسا برای بازار هدفی مثل کشور ایران طراحی نشده و در کشورهای دیگری مثل هند از محبوبیت کمتری نسبت به نسخه ۴G گلکسی A۱۴ برخوردار است. با این حال گلکسی A۱۴ نسخه ۵G هم در فهرست محبوب‌ترین گوشی‌های سال گذشته میلادی به‌چشم می‌خورد و نشان از جایگاه مهم گوشی‌های اقتصادی در کل دنیا دارد.

آیفون ۱۵؛ حداقل ۴۰ میلیون تومان

آیفون ۱۵ یکی دیگر از مدل‌های اپل در فهرست محبوب‌ترین گوشی‌های سال گذشته میلادی است. این یکی جایگاه دهم را به خود اختصاص داده و آنطور که شرکت تحقیقاتی Canalys ادعا می‌کند، حدود ۱۷ میلیون دستگاه آیفون ۱۵ معمولی فروخته شده است.

آیفون ۱۵ البته مثل همه مدل‌های بعد از سری ۱۴ امکان رجیسترشدن در ایران ندارد و به‌همین خاطر با اختلاف منطقی نسبت به آیفون ۱۳ نسخه پایه در بازار فروخته می‌شود.

قیمت آیفون ۱۵ معمولی در ایران از بابت مدل‌هایی که به ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی مجهز هستند، بین ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان تعیین شده است.

۱۰ گوشی پرفروش ۲۰۲۳

گوشی

حجم فروش در سال ۲۰۲۳

کف قیمت در ایران

آیفون ۱۴ پرو مکس

۳۴ میلیون دستگاه

۶۸ میلیون تومان

آیفون ۱۵ پرو مکس

۳۳ میلیون دستگاه

۷۰ میلیون تومان

آیفون ۱۴

۲۹ میلیون دستگاه

۴۵ میلیون تومان

آیفون ۱۴ پرو

۲۹ میلیون دستگاه

۶۵ میلیون تومان

آیفون ۱۳

۲۳ میلیون دستگاه

۳۵ میلیون تومان

گلکسی A۱۴ ۴G

۲۱ میلیون دستگاه

پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

آیفون ۱۵ پرو

۲۱ میلیون دستگاه

۶۵ میلیون

گلکسی A۵۴

۲۰ میلیون دستگاه

۱۳ میلیون

گلکسی A۱۴ ۵G

۱۹ میلیون دستگاه

در ایران عرضه نشد

آیفون ۱۵

۱۷ میلیون دستگاه

۴۰ میلیون تومان

۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 52413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha